Nekromanti (D&D5) Använder ni Feats?

Organ

Out of time, out of mind
Ja, frågan finns i rubriken. Gör ni det? Om "ja"; varför då? Om "nej"; varför inte?

.113

Swashbuckler
Yes, because it's too hard walking without them!

Men, ja, vi har kört blandat. Långkampanjen vi körde, när spelarna började som tonåringar så hade de ingen klass, bara bakgrund och sånna saker. Då passade feats in på några, men inte alla. De som blev utan från start fick dem senare den gången. Men t.ex. en fick lära sig lite cantrips och en level 1 magi eftersom han (ok rent tekniskt sett eftersom han valde featen) jobbat hos en kringresande forskare som var magikunnig och spelaren lärt sig ur hans böcker som betalning för lite allmän hjälp.

Jag tycker just cantrips, rätt sort, kan vara kul på flera karaktärer. Sen körde jag i den kampanjen dessutom enbart med människor, så de andra raser som i vanliga fall har tillgång till annat fanns inte att välja.

Men rent allmänt så, lite snabbare karaktär, en som tål mer, en som kan si och så extra skills, det är bra grejer. Speciellt om man bara kör med humans som i allmänhet är rätt tråkiga annars. +1 all stats liksom. Blir mycket intressantare med en extra skill eller hur det nu var, +1 i två olika stats (då tänker man istället ok jag vill vara lite starkare, eller lite smartare).

Om man kör med alla raser och sånt så tänker jag att människor är rätt mycket sämre än de andra raserna, det hjälps inte av +1 i alla stats eftersom alla andra klasserna har feats och annat inbakat i statsen. Får man ha feats får iaf människor en chans att komma ikapp lite mer.

Organ

Out of time, out of mind
.113;n150543 said:
Om man kör med alla raser och sånt så tänker jag att människor är rätt mycket sämre än de andra raserna, det hjälps inte av +1 i alla stats eftersom alla andra klasserna har feats och annat inbakat i statsen. Får man ha feats får iaf människor en chans att komma ikapp lite mer.
Intressant. För jag upplever inte människor som sämre än andra folkslag. Jag tycker tvärtom att det faktum att de saknar specialförmågor mer än väl kompenseras av deras +1 i alla stats.

Organ

Out of time, out of mind
Personligen är jag kluven till Feats. Det jag gillar med dem är det faktumet att varje spelare kan välja fritt huruvida dennes rollfigur ska använda dem eller ej. Gruppen behöver inte ta nåt slags principbeslut om Feats varande eller icke-varande, utan rollfigurer med Feats fungerar utmärkt i samma kampanj som de utan. Jag gillar även iden att bredda vad en Feat kan göra samtidigt som man dragit ner på antalet. Det jag inte gillar med Feats är sättet på vilket det sistnämnda genomförts. Jag tycker att de fortfarande är för smala, samtidigt som man tagit bort för många. Jag skulle vilja se Feats vara ännu bredare och/eller fler. Som de är nu tycker jag de är otillfredställande på ett sätt de inte var i v3/PF. Nu tycker jag man får mer krut per krona om man väljer stat-höjning istället.

.113

Swashbuckler
Organ;n150574 said:
Intressant. För jag upplever inte människor som sämre än andra folkslag. Jag tycker tvärtom att det faktum att de saknar specialförmågor mer än väl kompenseras av deras +1 i alla stats.

Det är väl främst att man som många klasser har mindre användning av saker som andra raser får. Mer fokuserade bonusar, mer skills, mörkersyn samt förmågor, ofta flera, som man på sin höjd kan närma sig som människa med feats.

.113

Swashbuckler
Så: Om man börjar med t.ex. Alver. Alver har +2 dex och +1 wis eller int. Det innebär att de blir bra, vad de vill. Förut hade de lite mer problem eftersom de dels hade -2 con (snackar 3.5 nu då) och dex va inte lika bra. Dex gav AC och initiativ och ranged to hit, med en feat även melee to hit. Men AC spelar väldigt liten roll i denna version och att ha mindre hp är en större nackdel, därför var Styrka the way to go för krigare.
3.5 to hit för krigare går upp till +20, AC 10 + fullplate(+5 magisk) och dex osv, sköld också säger vi (+5 den med) så har vi 31 AC. med "bara" 20 styrka så har du alltså +25 på första träffen. Ganska lätt ändå, det är utan magiska föremål.

5th edition är to hit i grund max +6 så en fullplate med 18AC och sköld blir 20 omagiskt, även med maxad 20 stat så får man bara +11 på slaget och behöver alltså 9 för träff. Så AC förut va inte lika viktigt som nu. Iaf...

Om man jämför med 5th edition, 20 styrka vs 20 dex.

20 styrka +5 to hit (melee) +5 dmg(melee). +5 grapple. Lite skills typ.

20 dex +5 to hit & dmg både melee och ranged, +5 AC. +5 initiativ, +5 dex save, +5 massor av skills som smyga osv.. Dex är alltså bättre.

Poäng? Även icke maxade så är dex krigare bättre, mer varierade osv.. Så alver är riktigt bra krigare, speciellt eftersom de inte har minus längre i con och förlorar hp. De är dessutom så klart bra tjuvar, bra magiker och allt annat.

Alver får massa bra vapen, så även som magiker kan de använda lite mer grejer (eller minns jag fel nu, kan tagits bort i 5th?) Det är likvärdigt med en feat som ger mer vapen proficiency iaf.

Högalver får cantrips osv, också som en feat som finns. Woodelves får en variant av hide in plain sight. Det fanns i 3.5 som en sorts prestige class ability eller via magi. Det är riktigt bra.

Alla alver ser bra i mörker, det är guld värt eftersom människor är beroende av facklor och alver kan skratta tyst för sig själva när de i mörkret, 100feet bort anfaller intet ont anande människor utan minus eftersom de går omkring i fackelsken. Även trollen 2 km bort lockas dit av fackelskenet men då har alverna dragit. Det här är värt typ 2 feats minst eftersom det öppnar upp för sjukt många bra saker. Alver är OP. :)

De flesta andra raserna har lite allvarligare nackdelar åtminstone, som lägre movement och lite sådant, som faktiskt kan påverka lite men rent allmänt så är det väldigt mycket darkvision som är guld värt oavsett klass, samt bra bonusar som dock är mer fokuserade än människors.

Visst, en människa är "bra på allt" med sin +1 bonus, men å andra sidan så får krigaren inte mycket användning för sin +1 i charisma, sin wisdom, sin intelligence. Sure, det kan påverka lite, någon enstaka skill, något save och kännas bra rent rollspelsmässigt, men det klår inte alla de kombinerade maffiga bonusar som övriga raser har.

För lets face it, en alvmagiker har lika bra bonus om den vill + massa bra grejer extra. En dvärgmagiker har grymt med hp, darkvision och annat kul. alla raser funkar bra i alla klasser nu i och med att de tagit bort minusen. Om alla raser haft kvar sina minus och människan haft +1 i allt DÅ hade jag nog hållit med dig.

Möjligen är human paladins och kanske monks de som tjänar mer än andra raser. En Paladin tjänar ju faktiskt på att ha högt i styrka, smidighet, fysik, vishet OCH karisma, så där är det ju en +5 bonus totalt som används, och munken samma utom karisman (rent klassmässigt, sen har jag ofta hög karisma själv because rollspel :p)

Men typ så tänker jag.

Sen kör jag ändå människor för det mesta ändå :) men tycker absolut inte att jag har en fördel av det.

Organ

Out of time, out of mind
.113;n150682 said:
Så: Om man börjar med t.ex. Alver. Alver har +2 dex och +1 wis eller int. Det innebär att de blir bra, vad de vill. Förut hade de lite mer problem eftersom de dels hade -2 con (snackar 3.5 nu då) och dex va inte lika bra. Dex gav AC och initiativ och ranged to hit, med en feat även melee to hit. Men AC spelar väldigt liten roll i denna version och att ha mindre hp är en större nackdel, därför var Styrka the way to go för krigare.
3.5 to hit för krigare går upp till +20, AC 10 + fullplate(+5 magisk) och dex osv, sköld också säger vi (+5 den med) så har vi 31 AC. med "bara" 20 styrka så har du alltså +25 på första träffen. Ganska lätt ändå, det är utan magiska föremål.

5th edition är to hit i grund max +6 så en fullplate med 18AC och sköld blir 20 omagiskt, även med maxad 20 stat så får man bara +11 på slaget och behöver alltså 9 för träff. Så AC förut va inte lika viktigt som nu. Iaf...

Om man jämför med 5th edition, 20 styrka vs 20 dex.

20 styrka +5 to hit (melee) +5 dmg(melee). +5 grapple. Lite skills typ.

20 dex +5 to hit & dmg både melee och ranged, +5 AC. +5 initiativ, +5 dex save, +5 massor av skills som smyga osv.. Dex är alltså bättre.

Poäng? Även icke maxade så är dex krigare bättre, mer varierade osv.. Så alver är riktigt bra krigare, speciellt eftersom de inte har minus längre i con och förlorar hp. De är dessutom så klart bra tjuvar, bra magiker och allt annat.

Alver får massa bra vapen, så även som magiker kan de använda lite mer grejer (eller minns jag fel nu, kan tagits bort i 5th?) Det är likvärdigt med en feat som ger mer vapen proficiency iaf.

Högalver får cantrips osv, också som en feat som finns. Woodelves får en variant av hide in plain sight. Det fanns i 3.5 som en sorts prestige class ability eller via magi. Det är riktigt bra.

Alla alver ser bra i mörker, det är guld värt eftersom människor är beroende av facklor och alver kan skratta tyst för sig själva när de i mörkret, 100feet bort anfaller intet ont anande människor utan minus eftersom de går omkring i fackelsken. Även trollen 2 km bort lockas dit av fackelskenet men då har alverna dragit. Det här är värt typ 2 feats minst eftersom det öppnar upp för sjukt många bra saker. Alver är OP. :)

De flesta andra raserna har lite allvarligare nackdelar åtminstone, som lägre movement och lite sådant, som faktiskt kan påverka lite men rent allmänt så är det väldigt mycket darkvision som är guld värt oavsett klass, samt bra bonusar som dock är mer fokuserade än människors.

Visst, en människa är "bra på allt" med sin +1 bonus, men å andra sidan så får krigaren inte mycket användning för sin +1 i charisma, sin wisdom, sin intelligence. Sure, det kan påverka lite, någon enstaka skill, något save och kännas bra rent rollspelsmässigt, men det klår inte alla de kombinerade maffiga bonusar som övriga raser har.

För lets face it, en alvmagiker har lika bra bonus om den vill + massa bra grejer extra. En dvärgmagiker har grymt med hp, darkvision och annat kul. alla raser funkar bra i alla klasser nu i och med att de tagit bort minusen. Om alla raser haft kvar sina minus och människan haft +1 i allt DÅ hade jag nog hållit med dig.

Möjligen är human paladins och kanske monks de som tjänar mer än andra raser. En Paladin tjänar ju faktiskt på att ha högt i styrka, smidighet, fysik, vishet OCH karisma, så där är det ju en +5 bonus totalt som används, och munken samma utom karisman (rent klassmässigt, sen har jag ofta hög karisma själv because rollspel :p)

Men typ så tänker jag.

Sen kör jag ändå människor för det mesta ändå :) men tycker absolut inte att jag har en fördel av det.
Schysst genomgång. Tack för den.

.113

Swashbuckler
Organ;n150687 said:
Schysst genomgång. Tack för den.

Blev lite längre än tänkt, men ja, det är iaf så jag tänker på det. Sen så, powergamar man inte så kanske det jämnar ut sig lite i slutändan ändå, men jag tänker ändå att människans förmåga att få en extra feat vid start är rätt nice som utjämning, plus att de får ju behålla 2st +1or som ändå ger dem lite fokus, bara inte lika övergripande som förut.

CapnZapp

Myrmidon
Organ;n150527 said:
Ja, frågan finns i rubriken. Gör ni det? Om "ja"; varför då? Om "nej"; varför inte?
Ja därför att vi gillar variation och ökad "build complexity". Mina spelare gillar helt enkelt utmaningen skapa en effektiv gubbe, och feats och multiclassing gör att det inte blir för enkelt...

CapnZapp

Myrmidon
Tänker att detta kan vara intressant och eftersom det är relaterat till trådämnet, så...

Starting feat: The first player rolls 1d12 three times and chooses one of the feats indicated as a bonus feat. Then the second player rolls, and so on.
  1. Actor
  2. Dungeon Delver
  3. Healer
  4. Inspiring Leader
  5. Keen Mind
  6. Linguist
  7. Magic Initiate
  8. Martial Adept
  9. Ritual Caster
  10. Skilled
  11. Tavern Brawler
  12. Tough
Detta är alltså resultatet av min observation att alla feats inte är likvärdiga, vissa skulle aldrig bli valda om man måste ta dem enligt spelets vanliga regler (istället för statökning vid level 4, 8 osv).

Genom att ge en semi-slumpmässig feat kommer feats i spel som annars aldrig sett dagens ljus. Dessutom ökar skillnaden mellan olika karaktärer vilket alltid är bra - dessa feats funkar fint för att ge ökad karaktär till gubbarnas bakgrund.

Varsågoda

.113

Swashbuckler
Vi körde med random bakgrund också ett tag, kan bli intressant kombo. Släng in random klass sen också så blir det riktigt flummigt! :p

anth

Vetefan
.113;n151044 said:
Vi körde med random bakgrund också ett tag, kan bli intressant kombo. Släng in random klass sen också så blir det riktigt flummigt! :p
Det fungerar utmärkt. Det är så vi kör i Kartelljammer. :)

.113

Swashbuckler
Ja, jag tänkte mig lite random saker utan att slå och kom fram till att en Barbarian Loremaster Actor inte alls är så pjåkigt egentligen.

Landrim

Warrior
Yes, kör alltid med feats. Främst för att det är ytterligare ett sätt att göra RP mer unik om det finns flera i gruppen som spelar samma eller liknande build. Men även för att många av dem jag spelat D&D5 med har spelat mycket D&D3.X så de är vana vid att spela med feats (samma anledning till att vi alltid kör på den alternativa versionen av människor)

slanfan

Hero
Vi har spelat med feats, för att det är roligt ur ett spelarperspektiv. Givetvis leder detta till total powergaming.

Bolongo

Herr Doktor
Jag grunnar av och till på en husregel som lyfter ut feats till en egen progression. Så att du kan välja ifall du vill lägga xp på att bli bättre i din klass eller på att bredda dig genom diverse sidospår. Detta såklart i kombination med ett xp-system som i huvudsak bygger på "träning" (dvs hur många gp du bränner utan att få någon annan fördel av dem).