Så: Om man börjar med t.ex. Alver. Alver har +2 dex och +1 wis eller int. Det innebär att de blir bra, vad de vill. Förut hade de lite mer problem eftersom de dels hade -2 con (snackar 3.5 nu då) och dex va inte lika bra. Dex gav AC och initiativ och ranged to hit, med en feat även melee to hit. Men AC spelar väldigt liten roll i denna version och att ha mindre hp är en större nackdel, därför var Styrka the way to go för krigare.
3.5 to hit för krigare går upp till +20, AC 10 + fullplate(+5 magisk) och dex osv, sköld också säger vi (+5 den med) så har vi 31 AC. med "bara" 20 styrka så har du alltså +25 på första träffen. Ganska lätt ändå, det är utan magiska föremål.
5th edition är to hit i grund max +6 så en fullplate med 18AC och sköld blir 20 omagiskt, även med maxad 20 stat så får man bara +11 på slaget och behöver alltså 9 för träff. Så AC förut va inte lika viktigt som nu. Iaf...
Om man jämför med 5th edition, 20 styrka vs 20 dex.
20 styrka +5 to hit (melee) +5 dmg(melee). +5 grapple. Lite skills typ.
20 dex +5 to hit & dmg både melee och ranged, +5 AC. +5 initiativ, +5 dex save, +5 massor av skills som smyga osv.. Dex är alltså bättre.
Poäng? Även icke maxade så är dex krigare bättre, mer varierade osv.. Så alver är riktigt bra krigare, speciellt eftersom de inte har minus längre i con och förlorar hp. De är dessutom så klart bra tjuvar, bra magiker och allt annat.
Alver får massa bra vapen, så även som magiker kan de använda lite mer grejer (eller minns jag fel nu, kan tagits bort i 5th?) Det är likvärdigt med en feat som ger mer vapen proficiency iaf.
Högalver får cantrips osv, också som en feat som finns. Woodelves får en variant av hide in plain sight. Det fanns i 3.5 som en sorts prestige class ability eller via magi. Det är riktigt bra.
Alla alver ser bra i mörker, det är guld värt eftersom människor är beroende av facklor och alver kan skratta tyst för sig själva när de i mörkret, 100feet bort anfaller intet ont anande människor utan minus eftersom de går omkring i fackelsken. Även trollen 2 km bort lockas dit av fackelskenet men då har alverna dragit. Det här är värt typ 2 feats minst eftersom det öppnar upp för sjukt många bra saker. Alver är OP.
De flesta andra raserna har lite allvarligare nackdelar åtminstone, som lägre movement och lite sådant, som faktiskt kan påverka lite men rent allmänt så är det väldigt mycket darkvision som är guld värt oavsett klass, samt bra bonusar som dock är mer fokuserade än människors.
Visst, en människa är "bra på allt" med sin +1 bonus, men å andra sidan så får krigaren inte mycket användning för sin +1 i charisma, sin wisdom, sin intelligence. Sure, det kan påverka lite, någon enstaka skill, något save och kännas bra rent rollspelsmässigt, men det klår inte alla de kombinerade maffiga bonusar som övriga raser har.
För lets face it, en alvmagiker har lika bra bonus om den vill + massa bra grejer extra. En dvärgmagiker har grymt med hp, darkvision och annat kul. alla raser funkar bra i alla klasser nu i och med att de tagit bort minusen. Om alla raser haft kvar sina minus och människan haft +1 i allt DÅ hade jag nog hållit med dig.
Möjligen är human paladins och kanske monks de som tjänar mer än andra raser. En Paladin tjänar ju faktiskt på att ha högt i styrka, smidighet, fysik, vishet OCH karisma, så där är det ju en +5 bonus totalt som används, och munken samma utom karisman (rent klassmässigt, sen har jag ofta hög karisma själv because rollspel
)
Men typ så tänker jag.
Sen kör jag ändå människor för det mesta ändå
men tycker absolut inte att jag har en fördel av det.