Tjipp!
Jag var heeeelt säker på att jag postat detta redan, men tydligen inte.
Jag gillar slump när det kommer till att generera sin rollpersons Ability Scores i D&D. Dels känns det mer old school, och dels kan man bli överraskad.
Dock är jag inte speciellt förtjust i den obarmhärtiga 3d6 in order-metoden – och heller inte i slå sex värden och sätt ut dem hur du vill.
Därför uppfann jag en egen[SUP]1[/SUP] metod som jag tvingat på mina spelare:
Då en av spelarna (*hostbasenanjiharkel*) slog erbarmligt uselt när han skulle slå fram en ny gubbe införde jag följande addendum:
1. Jag kan förstås ha hämtat inspiration från någon gammal AD&D-bok, typ, DMG eller Unearthed Arcana. Jag minns faktiskt inte.
Jag var heeeelt säker på att jag postat detta redan, men tydligen inte.
Jag gillar slump när det kommer till att generera sin rollpersons Ability Scores i D&D. Dels känns det mer old school, och dels kan man bli överraskad.
Dock är jag inte speciellt förtjust i den obarmhärtiga 3d6 in order-metoden – och heller inte i slå sex värden och sätt ut dem hur du vill.
Därför uppfann jag en egen[SUP]1[/SUP] metod som jag tvingat på mina spelare:
- Fördela 24d6 över dina sex Abilities
- Du får sätta minst 2d6 och högst 7d6 i en Ability
- Slå sedan tärningarna för varje Ability och räkna ihop de tre högsta
- För 2d6 slår du 4d6 och räknar ihop de tre lägsta
Då en av spelarna (*hostbasenanjiharkel*) slog erbarmligt uselt när han skulle slå fram en ny gubbe införde jag följande addendum:
- Är du missnöjd med något av de framslagna värdena får du slå om det med en tärning mindre och välja om du vill använda det gamla eller det nya värdet
- 7d6 – 14,90 – 16 – 15
- 6d6 – 14,27 – 15 – 15
- 5d6 – 13,43 – 14 – 14
- 4d6 – 12,24 – 13 – 12
- 3d6 – 10,50 – 10 och 11 – 11
- 2d6 – 8,76 – 8 – 9
1. Jag kan förstås ha hämtat inspiration från någon gammal AD&D-bok, typ, DMG eller Unearthed Arcana. Jag minns faktiskt inte.