Nekromanti [D&D5] Kompakta stat blocks

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tjipp!

Jag roar mig med att försöka komprimera monster stat blocks från D&D5 så mycket det går utan att det blir obegripligt.

Nedan ser ni exempel på två sådana stat blocks – ett för ett ganska basic monster och ett för ett lite mer komplicerat spell caster-monster. (Jag har inte gett mig på hög-challenge-monster med massor av specialförmågor än.)

Är de begripliga? Räcker informationen för att kunna använda dem? Är det rent av för mycket onödig information? Har ni förslag på hur man kan göra det bättre? Tyck!

Ghoul M undead CE 200 XP
AC 12 HP 22 Speed 30 ft.
STR +1 DEX +2 CON +0 INT –2 WIS +0 CHA –2
Immune poison, charmed, exhausted
Senses darkvision 60 ft, pass. Perception 10
Languages Common
Bite MWA +2/2d6+2 P
Claws MWA +4/2d4+2 S. DC 10 Con/paralyzed 1 min. Save 1/turn. Elf or undead immune.

Flameskull T undead NE 1,100 XP
AC 13 HP 40 Speed 0 ft., fly 40 ft. (hover)
STR –5 DEX +3 CON +2 INT +3 WIS +0 CHA +0
Skills Arcana +5, Perception +2
Resistance lightning, necrotic, piercing
Immune cold, fire, poison, charmed, frightened, paralyzed, prone
Senses darkvision 60 ft, pass. Perception 12
Languages Common
Illumination Sheds dim light 15 ft. or bright light 15 ft. and dim light 15 ft. further. 1 action to switch.
Magic Resistance Adv. on saves vs. spells and magical effects
Rejuvenation At 0 HP, regains all HP in 1 h, unless holy water/dispel magic/remove curse is used
Spellcasting 5th-lvl DC 13 SA +5
Cantrip (at will) mage hand
1st lvl (3 slots) magic missile, shield
2nd lvl (2 slots) blur, flaming sphere
3rd lvl (1 slot) fireball
Multiattack Fire Ray × 2
Fire Ray 30 ft. RSA +5/3d6 fire

Tre solar

Hero
Om de inte är menade att stå för sig själva utan presenteras i ett sammanhang kan du överväga att ha "en vanlig person" istället för "inget" som referenspunkt.

För Ghoul skulle en sådan utgångspunkt innebära att du inte skrev ut CON och WIS (båda är 0), att du inte skrev ut språk (alla talar Common om inte annat anges) att du inte skrev ut passive perception (den är alltid 10+WIS som grund), och att förflyttning och storlek inte behövde stå med (eftersom båda är "som vanlig människa")

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tre solar;n202659 said:
Om de inte är menade att stå för sig själva utan presenteras i ett sammanhang kan du överväga att ha "en vanlig person" istället för "inget" som referenspunkt.

För Ghoul skulle en sådan utgångspunkt innebära att du inte skrev ut CON och WIS (båda är 0), att du inte skrev ut språk (alla talar Common om inte annat anges) att du inte skrev ut passive perception (den är alltid 10+WIS som grund), och att förflyttning och storlek inte behövde stå med (eftersom båda är "som vanlig människa")
Inte så tokigt.

Skills och saves funkar ju redan så – man skriver bara ut det som avviker från normen.

Bolongo

Herr Doktor
Jag har börjat med att sammanfatta statsen för mig själv på registerkort i A7-storlek.
Vad tar jag då med? Tja, först och främst eliminerar jag allt som inte använder alls - d.v.s. xp-värdet.
Sedan eliminerar jag det som väldigt sällan dyker upp i strid (språk) eller som jag kan utantill (storlek, typ) eller som kan härledas från ett annat värde på kortare tid än det tar att skriva (passiv perception).
På framsidan skriver jag det som är vanligast förekommande i strid (AC, HP, Speed, immuniteter etc, attacker, spellcasting om det får plats).
På baksidan står det som ibland kommer upp i strid (Ability mods, saves om de är annorlunda, skills, spells om de inte fick plats på framsidan, diverse förmågor).