Nekromanti D&D5 Moleskine DM screen

Bolongo

Herr Doktor
Tja, inte så många ännu. Misstänker att det kommer fler i DMG.

Men om jag behövde fylla utrymmet idag...

PH: Character Advancement (s. 15), Armor (s. 145), Weapons (s. 147), Typical Difficulty Classes (s. 174), Travel Pace (s. 182), Exhaustion (s. 291)

MM: Proficiency Bonus by Challenge Rating (s 8), Experience Points by Challenge Rating (s. 9)

Och vissa av dem är marginella TBH.

Nu höll jag mig strikt till villkoret att det skulle vara tabeller. Om annan text är tillåten skulle jag säga att det enda jag verkligen vill ha framför mig jämt är den fullständiga listan på Conditions.

chrull

Stockholm Kartell
Bolongo har redan nämnt en del som är bra. Jag tycker iofs att vapen och rustningslistorna verkar vara så långa att de kanske mår bäst av att printas ut ihop med resten av utrustningen i en liten folder så att spelarna också kan använde den när de behöver köpa något. Men får du ihop dem på ett snyggt sätt som gör att de inte tar en hela sida så skadar det ju inte.
  • Conditions!!
  • En tabell som motsvarar den på p20 av Basic (0.2), alltså en tabell med HD, Saving Throws och Proficiencies för alla klasser.
  • Turn/Destroy Undead
  • Växelkursen för myntsorterna
  • Regler för Alchemist Fire och Acid och liknande.
  • Gudarna, deras alignments och domains (Basic 0.2 p108) om du kör med dem.
  • Finns det retainer regler i 5E än?
I övrigt så borde varje spelledarskärm till något som liknar D&D innehålla:
  • en tabell på Yrken som en NPC kan ha eller när man bara behöver ett yrke.
  • en tabell på vad liket har i fickorna.
  • någon slags NPC Characteristics, tex den från LotFP Referee-boken.
  • Settlement Characteristics, tex den från LotFP Ref.
Säg till på IRC idag så kanske jag har något du är intresserad av.
anth said:
Finns det retainer regler i 5E än?
Det närmaste är en kvarts sida om "cost for services" i slutet av equipment-kapitlet. Låter som DMG-stuff.

anth

Vetefan
Det finns ju nästan inga tabeller i PHB (vilket jag tycker är jätteskönt).

Eqiupment list
Weapon list
Armor list
Trinkets list
Skill list
List of free actions in combat
List of actions in combat
List of conditions

Istället skulle jag satsa på de regler som kan ställa till problem:

Hiding
Denna regel verkar vara den som flest har problem att greppa eftersom den bygger på spelledarens goda omdöme.

Attack of Opportunity
Är busenkel, men skiljer sig från 3E/4E så de som spelat tidigare versioner blir förvirrade.

Advantage/Disadvantage
Håll reda på vilka situationer som ger advantage och disadvantage

Lista på rollpersonernas backgrounds/traits
Det här är den bit som jag har svårast med. Jag klarar helt enkelt inte av att memorera alla rollpersoners traits. Än mindre kommer jag ihåg att dela ut inspiration - men det beror nog mer på att jag inte spelat den typen av rollspel tidigare.

PS
Jag hittade den här sammanställningen:

ADVANTAGED ATTACK ROLLS:

1. Target can't see you

Target is blind
You are hidden
You are invisible

2. "Flanking" / Assistance

Ally uses Help action in place of attack
(Barbarian with wolf totem, several monsters and NPCs) Pack Tactics with ally adjacent to target
(Fighter) Distracting strike maneuver (for ally)
(Fighter) Feinting attack maneuver (for self)

3. Target's movement is constrained

Target is grappled by you (with feat)
Target is restrained
Target is prone

4. (Barbarian) Reckless attack
5. Target is stunned (e.g. from Monk attack)
6. You are mounted (with feat)
7. Target is flat-footed and you are Assassin

DISADVANTAGED ATTACKS (this set is more eclectic)

1. Target is dodging (easy!)
2. You cannot see target (you are blind, or target is invisible, hidden, or has Blur)
3. You are frightened of target
4. You are poisoned (or sickened from a magical effect such as Contagion or Eyebite)
5. You are restrained or prone (suprisingly, being grappled doesn't give disadvantage)
6. (Fighter/Paladin) Goading attack maneuver, compelled duel (disadvantages attacks on targets other than you)
7. (Warlock) Entropic ward
8. You are exhausted (3+ levels)
9. Miscellaneous spells (e.g. Heat Metal on opponent's weapon, Chill Touch on undead)

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag har lustigt upptäckt att mitt "behov" av innehåll på SL-skärm är relativt konstant över olika regelsystem. Se där, en anekdot som inte besvarar frågeställningen, sorry :p

Vapen är en sådan grej som jag alltid har med men aldrig använder pga alla RP har redan uppskrivet och alla monster har stat blocks i äventyret. Räknar man sedan på en yta/nytta-ratio blir det än större anledning att skippa detta.

Conditions!!! Kan inte nog poängtera hur mycket man behöver dessa. I 3.5 var det LÄTT mitt mest uppslagna stycke.

Jättebra med punktlistan på advantage/disadvantage!

Instämmer även att man kan ha ett stycke om attacks of opportunity, även om den är enkel.

Mitt mest använda efter conditions är små stat blocks för vanliga mobs. I ett level-system som DnD måste man kanske byta ut det eftersom samma tjuvar är level 1 när RP är level 3 och level 8 när RP är level 10. Säg inte emot mig nu, ni vet att jag har rätt ;) Jag skrev ut en sida med 18 stat blocks för orc, goblin, thief, guard, wolf osv Supernyttigt och bra eftersom ett fåtal mobs utgör stapelvaror för SL på given level.

Staffan

Myrmidon
MattiasLejbrink;n46925 said:
Mitt mest använda efter conditions är små stat blocks för vanliga mobs. I ett level-system som DnD måste man kanske byta ut det eftersom samma tjuvar är level 1 när RP är level 3 och level 8 när RP är level 10. Säg inte emot mig nu, ni vet att jag har rätt ;) Jag skrev ut en sida med 18 stat blocks för orc, goblin, thief, guard, wolf osv Supernyttigt och bra eftersom ett fåtal mobs utgör stapelvaror för SL på given level.
En av poängerna med D&D5 kontra framför allt D&D3 och 4 är att värdena inte springer iväg så mycket på högre levels. I framför allt 4e kunde en rollperson på level 10 i princip ignorera ett gäng kobolder, för deras attackbonus var för skruttig för att kunna träffa hans mega-AC (vilket ledde till den något udda konstruktionen att en del monster hade "minions" på hög level som var till för att använda när dessa monster var kanonmat åt hög-level-monster, så "vanliga" orcher ligger på runt level 3-5, men när du anfaller ogre-stammen som har förslavat orcher att ha som kanonmat så är dessa orcher level 8-minions). Men i 5e är ett gäng kobolder fortfarande ett hot mot en rollperson på level 10 - det kanske behövs ett större gäng kobolder, men det fungerar i alla fall.

anth

Vetefan
Staffan;n47257 said:
En av poängerna med D&D5 kontra framför allt D&D3 och 4 är att värdena inte springer iväg så mycket på högre levels.
+1 på det.
I veckan mötte mina spelare, som nu har level 3 rollpersoner, ett gäng småvarelser med CR 1/8 (vi talar stora råttor och liknande) och monsterna höll på att ge rollpersonerna spö.