Både i DnD3, 4 och 5 är ability requirements alltid udda (som 13 för multiclassing i 5E), medan ability modifiers alltid ökar vid jämna värden.Tomatalven;n59048 said:Multiclassing gör ju att det finns en poäng med ability scores utöver traditionen inser jag. Annars, om de hade vågat, hade de kunnat skippa ability scores och använda endast modifiers, vilket kanske vore coolt.
True20 körde bara modifiers vill jag minnas.anth;n59053 said:Det finns säkert ett par spel som bara har ability modifiers och inga ability scores.
QuestCore har naturligtvis bara ability bonus. Och halverad ability bonus och skill bonus.anth;n59053 said:Annars håller jag med dig att man skulle klara sig med bara ability modifiers.
Det finns säkert ett par spel som bara har ability modifiers och inga ability scores.
Vad är poängen?Tomatalven;n59048 said:Multiclassing gör ju att det finns en poäng med ability scores utöver traditionen inser jag. Annars, om de hade vågat, hade de kunnat skippa ability scores och använda endast modifiers, vilket kanske vore coolt.
Hur ska man annars rulla 3d6 för stats? Rullar man bara 1d4 eller 1d6 för modifier blir man alldeles för bra.Tomatalven;n59117 said:Ja men det blir som en ursäkt för wotc att behålla scores. Det känns bra att de har en, annars skulle jag bara störa mig på att de inte vågar ta steget från gygax, vilket ju m hursom är den egentliga anledningen. Men har rädslan för att hemsökas av Gygax har en regelteknisk funktion är jag nöjd.
Dunder&Drakar har bara "ability scores" och inga "ability modifiers".anth;n59053 said:Det finns säkert ett par spel som bara har ability modifiers och inga ability scores.
...och har du tagit fyra levlar för festen/abilityplusset kan du lika gärna ta fem för den extra attacken (om din klass slåss)...Staffan;n59047 said:En lite mer subtil grej är att klasserna ofta får en del rätt grundläggande saker på level 2 och 3. De flesta arketyper kickar in på level 3, och på level 2 hittar vi viktiga saker som Reckless Attack, Channel Divinity, Action Surge, Cunning Action, o s v. Det gör att även om du bara vill ha en liten dos multiclassande så vill du nog i alla fall ha tre levels i den nya klassen, och har du tagit tre kan du lika gärna ta en fjärde så du får statbonusen. Det gör att man inte är så benägen att "okynnesmulticlassa" som man lätt gjorde i 3.5.
Du kan fortfarande slå 3d6 men kolla upp resultatet i en tabell...God45;n59140 said:Hur ska man annars rulla 3d6 för stats? Rullar man bara 1d4 eller 1d6 för modifier blir man alldeles för bra.
Yep.Organ;n59056 said:True20 körde bara modifiers vill jag minnas.