Nekromanti D&D5: Multiclassning

CapnZapp

Myrmidon
Bättre, men samtidigt är mc inte lika nödvändigt.

En Fighter 1/Bard 1 exempelvis blir inte identisk med en Bard 1/Fighter 1 - din första klass förblir dominant.

Och du vill egentligen multiklassa i stycken om 4 eller 5 levlar åt gången.

I slutändan erbjuder arketyperna ett fullvärdigt alternativ. Vill du bli en "fighter med magi" är frågan om det inte är enklare att skippa multiklassning helt, och istället bli en renodlad Fighter med arketypen Eldritch Knight...

anth

Vetefan
Skillnader:
- Prereq. för alla klasser, både första klassen som du började i och klassen som du multiklassar till. Ability score 13.
- Man får inte lägga ihop proficiencies (detta beroende på att man inte arbetar med skill points).
- Mycket räknas per class level, inte character level, vilket gör att man inte kan lägga ihop saker. Därför vill man ofta upp till level 5 i bägge klasserna.
- Proficiency bonus räknas på character level.
- Spellcaster level får läggas ihop. en level 3 cleric / level 3 wizard kastar spells som level 6, men får bara spells som level 3 cleric och level 3 wizard.

Staffan

Myrmidon
En lite mer subtil grej är att klasserna ofta får en del rätt grundläggande saker på level 2 och 3. De flesta arketyper kickar in på level 3, och på level 2 hittar vi viktiga saker som Reckless Attack, Channel Divinity, Action Surge, Cunning Action, o s v. Det gör att även om du bara vill ha en liten dos multiclassande så vill du nog i alla fall ha tre levels i den nya klassen, och har du tagit tre kan du lika gärna ta en fjärde så du får statbonusen. Det gör att man inte är så benägen att "okynnesmulticlassa" som man lätt gjorde i 3.5.

Tomatalven

Hero
Multiclassing gör ju att det finns en poäng med ability scores utöver traditionen inser jag. Annars, om de hade vågat, hade de kunnat skippa ability scores och använda endast modifiers, vilket kanske vore coolt.

anth

Vetefan
Tomatalven;n59048 said:
Multiclassing gör ju att det finns en poäng med ability scores utöver traditionen inser jag. Annars, om de hade vågat, hade de kunnat skippa ability scores och använda endast modifiers, vilket kanske vore coolt.
Både i DnD3, 4 och 5 är ability requirements alltid udda (som 13 för multiclassing i 5E), medan ability modifiers alltid ökar vid jämna värden.

Annars håller jag med dig att man skulle klara sig med bara ability modifiers.

Det finns säkert ett par spel som bara har ability modifiers och inga ability scores.

Organ

Out of time, out of mind
anth;n59053 said:
Det finns säkert ett par spel som bara har ability modifiers och inga ability scores.
True20 körde bara modifiers vill jag minnas.

Caligo

Swashbuckler
anth;n59053 said:
Annars håller jag med dig att man skulle klara sig med bara ability modifiers.

QuestCore har naturligtvis bara ability bonus. Och halverad ability bonus och skill bonus.

chrull

Stockholm Kartell
Tomatalven;n59048 said:
Vad är poängen?
Om man behöver 13 i båda klassernas primary ability i RAW så är det ju enkelt att bara husregla bort dem och säga att man måste ha +1 i ena klassens primary ability och +2 i andra klassens (eller tvärt om)? Eller finns det andra saker som är kopplade till det faktiska värdet i grundegenskaperna när man multiklassar?

Tomatalven

Hero
Ja men det blir som en ursäkt för wotc att behålla scores. Det känns bra att de har en, annars skulle jag bara störa mig på att de inte vågar ta steget från gygax, vilket ju m hursom är den egentliga anledningen. Men har rädslan för att hemsökas av Gygax har en regelteknisk funktion är jag nöjd.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven;n59117 said:
Ja men det blir som en ursäkt för wotc att behålla scores. Det känns bra att de har en, annars skulle jag bara störa mig på att de inte vågar ta steget från gygax, vilket ju m hursom är den egentliga anledningen. Men har rädslan för att hemsökas av Gygax har en regelteknisk funktion är jag nöjd.
Hur ska man annars rulla 3d6 för stats? Rullar man bara 1d4 eller 1d6 för modifier blir man alldeles för bra.

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n59047 said:
En lite mer subtil grej är att klasserna ofta får en del rätt grundläggande saker på level 2 och 3. De flesta arketyper kickar in på level 3, och på level 2 hittar vi viktiga saker som Reckless Attack, Channel Divinity, Action Surge, Cunning Action, o s v. Det gör att även om du bara vill ha en liten dos multiclassande så vill du nog i alla fall ha tre levels i den nya klassen, och har du tagit tre kan du lika gärna ta en fjärde så du får statbonusen. Det gör att man inte är så benägen att "okynnesmulticlassa" som man lätt gjorde i 3.5.
...och har du tagit fyra levlar för festen/abilityplusset kan du lika gärna ta fem för den extra attacken (om din klass slåss)...

Med andra ord, ja, mc är inte längre ostigt brutet.

Å andra sidan känns det (som sagt) utmärkt att mekanismen är optional, arketyperna täcker de vanligaste fallen när man tidigare var hänvisad till multiclassing...

CapnZapp

Myrmidon
God45;n59140 said:
Hur ska man annars rulla 3d6 för stats? Rullar man bara 1d4 eller 1d6 för modifier blir man alldeles för bra.
Du kan fortfarande slå 3d6 men kolla upp resultatet i en tabell...