Nekromanti D&D5 Srd

Bolongo

Herr Doktor
Organ;n46076 said:
Är det sagt något om huruvida det kommer någon Srd till D&D5?
Nej, inget sagt, och det verkar väldigt osannolikt att det kommer något. Betänk att:
a) WotC:s ledning verkar tycka att OGL var ett misstag.
b) Det finns ju Basic D&D. Tanken är nog att det skall räcka.

MattiasLejbrink

Swordsman
Tror också det tyvärr. Basic D&D är "OSR-dödaren". Slugt, eftersom WotC framstår som givmilda när de släpper basic-versionen. Nu tror jag inte att WotC är ondskan, men syftet med Basic är säkert att locka fler, dvs yngre (enklare regler) och de som inte har 1500 att slänga upp på kassadisken för att köpa grundböckerna och ett äventyr. De senare hoppas man nog på ska köra Basic och sedan ändå lockas att köpa äventyr. Jag kan tycka att det är okej faktiskt - då får man reglerna gratis och betalar per äventyr, dvs per upplevelse.

Staffan

Myrmidon
Just en komplett SRD verkar inte så troligt, men Mearls (och, tror jag, andra representanter) har sagt att de vill ha ett sätt för tredjeparts-tillverkare att supporta 5e. De kommer dock att avvakta med hur till början av 2015, för att undvika situationen från 2000 där mängder av tredjeparter tryckte ut massvis med skräp på marknaden bara för att vara "först," utan att ha riktig koll på hur spelet faktiskt fungerade.
Necross said:
Bra idé. OGL i all ära, men mycket av det som publicerades var skräp.

Staffan

Myrmidon
För att svara på Necross kommentar, jag skulle väldigt gärna se en SRD för 5e (även om jag inte tror det är så sannolikt). Just att ha reglerna i lättåtkomligt format online har varit fruktansvärt praktiskt för mig som spelare och spelledare i 3e/Pathfinder. Det har gjort det relativt lätt att göra formelsamlingar för magi-användande rollpersoner, och att skriva ut just de monster och regler som är relevanta i det kommande äventyret så jag har dessa lättillgängliga.

En annan sak jag hoppas på (även om jag inte tror det är så sannolikt) är att Paizo börjar göra saker till D&D5. Jag hade gärna konverterat någon av deras Adventure Paths (t ex Curse of the Crimson Throne, Carrion Crown, eller Jade Regent), men många av dem använder rätt udda koncept/monster/NPC:er som gör det lite jobbigt att översätta dem. Fast Crimson Throne borde funka... den är fortfarande rätt basic.

Sapient

Swashbuckler
Det är klart att det känns som hobbyn kunde vara utan mycket av skräpet, men jag tror det behövs. Det är bra om det publiceras en del skräp - därför att det sänker trösklarna för att det publiceras alls. Och när det publiceras mer, så publiceras det också mer bra material.

Plus att de som börjar att publicera skräp, så småningom kan bli bättre och publicera riktigt bra material. Något som förmodligen inte hänt om de inte publicerat, fått feed back och därefter försökt igen.

Skräp, for want of a better word, is good. Skräp works!

Necross said:
Jadå, men jag minns att på den tiden var det jobbigt att tröska igenom all dynga för att hitta guldklimparna. Numera är det ju enklare att hitta recensioner, omdömen osv.

Bolongo

Herr Doktor
Man kan ju för övrigt notera att bristen på licens inte har stoppat tredjepartsförlagen. De skriver bara att supplementet är till "fifth edition" utan att någonsin nämna "dungeons & dragons".
Necross said:
Vackert! Och jag tror alla är vinnare :)
Hellzon said:
"Vad är det här för skit, det är ju inte alls kompatibelt med Ars Magica 5:th Ed!"

CapnZapp

Myrmidon
Organ;n46076 said:
Är det sagt något om huruvida det kommer någon Srd till D&D5?
Alla regler finns gratis tillgängliga som Basic. Och vill du händelsevis ha PDF:er får du tji - det blir nog en värdelös stängd mjukvara med konstiga begränsningar; som helt ignorerar hur scannade och OCRade pdfer sedan länge finns "där ute".

Att inte alla klasser och inte alla subklasser finns med ska nog ses som en feature, inte en bug, ur WotCs synvinkel. Glöm inte att syftet är att kränga PHBs, inte att dela ut fria luncher. Med det sagt kan det mycket väl bli så att Basic byggs ut EFTER att köpruschen för PHBn tagit slut, kanske om ett halvår, ett år sisådär (lagom till första splatboken vill säga)

Någon öppen licens för tredjepartstillverkare som låter dig och mig sälja officiella D&D-moduler utan att förhandla direkt med Wotc tror jag aldrig kommer.

CapnZapp

Myrmidon
Sapient;n46125 said:
Det är klart att det känns som hobbyn kunde vara utan mycket av skräpet, men jag tror det behövs. Det är bra om det publiceras en del skräp - därför att det sänker trösklarna för att det publiceras alls. Och när det publiceras mer, så publiceras det också mer bra material.

Plus att de som börjar att publicera skräp, så småningom kan bli bättre och publicera riktigt bra material. Något som förmodligen inte hänt om de inte publicerat, fått feed back och därefter försökt igen.

Skräp, for want of a better word, is good. Skräp works!
Självklart är det så.

Att WotC säger sig värna om marknadens kvalitet och att de agerat för kundernas bästa är ju bara bullshit. Som om utbudet i affärerna i gamla DDR skulle gynna medborgarna bakom östridån...

Fokuset på skräpet och renhållningen är ju bara till för att dra bort uppmärksamheten från att WotC skyddar sig från att bli utkonkurrerat av de verkligt bra produktlinjerna till d20, som de från Necromancer Games och Green Ronin för att bara ta två exempel.

Organ

Out of time, out of mind
CapnZapp;n46207 said:
Glöm inte att syftet är att kränga PHBs, inte att dela ut fria luncher.
Finns det någon fog för idéen att de tidigare SRDerna inverkade menligt på försäljningen av fysiska produkter? Min, visserligen begränsade, erfarenhet säger att onlineversionerna i första hand används som komplement och referensverk snarare än ersättning.
CapnZapp said:

Organ

Out of time, out of mind
CapnZapp;n46207 said:
Någon öppen licens för tredjepartstillverkare som låter dig och mig sälja officiella D&D-moduler utan att förhandla direkt med Wotc tror jag aldrig kommer.
Varför inte?

anth

Vetefan
Organ;n46215 said:
Finns det någon fog för idéen att de tidigare SRDerna inverkade menligt på försäljningen av fysiska produkter? Min, visserligen begränsade, erfarenhet säger att onlineversionerna i första hand används som komplement och referensverk snarare än ersättning.
Det är inte frågan om det har menlig inverkan på försäljningen.
Det är frågan om att WotCs ledning avskyr SRD. Så länge de avskyr SRDn lär du inte få se något sådant.

Jag orkar inte leta reda på länkar, du får själv googla intervjuer med WotC-topparna.

Dessutom kan en utebliven SRD mycket väl vara skälet till att Monte Cook hoppade av drömjobbet som chefsdesigner för DnD5 - WotC bestämde att det blir Basic Rules istället för SRD.

Å andra sidan behövs singen 5E-SRD för att ge ut 5E-kompatible produkter. Det enda är att orden "Dungeons & Dragons" inte får finnas i produkten, utom i OGL:en.

Botulf

Hero
Av allt att döma verkar WotC/Hasbro se hela grejen med OGL/SRDn som ett ordentligt misstag som de inte tänker återupprepa. Vilket ledde till att de mer eller mindre ströp tredjeparts marknaden med villkoren i GSL för att få producera material till D&D4e som backlash. Därav ingen öppen SRD för D&D5e heller kan jag tänka mig. Paizo blev deras största konkurrent pågrund av SRDn/OGL när WotC ville föra D&D åt ett specifikt håll som många 3.5 fantaster inte ville. Att de släpper de nedbantade grundreglerna för 5e som gratis pdfer (men som inte är att göra vad man vill med) ser ut att vara en sorts kompromiss för WotC mellan OGL metoden från 3.X och den väldigt restriktiva GSL från 4e tiden. Visserligen lär vi ändå se 5e material från tredjepartare som kommer köra vidare på OGL då den är tillräckligt flexibel för att anpassas för att ge stats för 5e.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
WotC strategi kring detta kommer att kommuniceras i början av 2015 är den officiella linjen.

Jag har ingen aning om vad de tänker sig. Inga ledtrådar finns, ingen har hört nått. I och med att externa företag gör officiella D&D-prylar på licens redan (och folk gör saker utan licens under OGL) så tror jag att det kommer att komma en "fan-licens" som gör att fansen kan göra saker men inte ta betalt för det.

/M

Staffan

Myrmidon
Samtidigt misstänker och hoppas jag att de kommer att ta en öppnare approach till tredjepartsprylar än i 4e, framför allt som man har bantat ner D&D-teamet så pass mycket att man lägger ut äventyrsskrivandet på entreprenad (Hoard of the Dragon Queen och Rise of Tiamat är skrivna av Kobold Press, och nästa år ska det komma någon Elemental Evil-grej skriven av Sasquatch Games - både Kobold och Sasquatch består av f d Wizards-folk).

Dessutom gjorde deras dåliga hanterande runt GSL till 4e att de förlorade en hel del dedikerade fans - visst, det kanske inte var så många som påverkades direkt, men de som påverkades var den sortens fans som andra fans lyssnar på. Och mycket av deras approach till hur de gör saker i 5e har varit "Hur gjorde vi det här i 4e? OK, gör tvärtom nu."