Alla vanilla fantasy världar tycker jag är helt pointless att det finns så många.
• Mystara (där Blackmoor ligger)
• Greyhawk (före, under, och efter "From the Ashes"-perioden)
• Dragonlance (Krynn - massa olika eror)
• Forgotten Realms (Faerûn, numera även Maztica, Zakhara och Kara-Tur -- dom har legat på samma planet tidigare men dom har haft egna loggor och varumärken såsom "Al Qadim" osv.)
• Birthright (Cerilia)
• Points of Light (Nentir Vale)
(Och från andra företag:
• Glorantha
• Ereb Altor
• Pathfinder (Golarion)
• Midgård / Middle Earth
• Midgard
• Wilderness of nånting-nånting
osv osv
Jag tycker nog ungefär lika om alla dessa. Den enda jag har någorlunda känslor emot det är Krynn, som jag tycker är snäppet sämre än dom andra eftersom den är så extremt timeline-fokuserad. Men visst jag kan spela i Krynn lika väl som nån annanstans. Jag har valt FR, när jag inte gör egna världar. Oftast Zakhara som inte är så himla annorlunda än resten av FR. Visst, orcher och vättar bor i städerna, är goda och har kläder men då är det väl jackalmen och skelett man bashar ute i öknen istället.
Så det är ju lite onödigt att det finns så många.
Dom från andra företag har ju uppkommit av rena rättsliga skäl. Det är lättare att ha sin egen setting har dom tänkt, och fine. Vad ska jag säga emot.
Men även inom TSR har det förekommit stridigheter. Det var av kontraktsskäl med Arneson-familjen som dom bibehöll-Basic-linjen så otroligt separat från Advanced och lät den ha sin egen värld, Mystara (som dom ändå senare geggade ner med AD&D-stuff iom Red Steel). Jag misstänker att det också var lite för att kunna främja sig från Gygax lite som dom köpte FR (som är, precis som Glorantha, äldre än D&D).
Krynn gjorde dom till en egen värld för att ge Hickman och Weiss lite fria händer att berätta sin saga men jag tyckte det var onödigt. Gillade inte det och tycker det är en onödig värld. Spelar hellre i Greyhawk, Mystara eller FR. Greyhawk är en bra värld tycker jag, får många idéer när jag läser om den. FR däremot känns inte jättepepp men det är path of least resistance nu när DMs Guild finns. Och såklart Zakhara.?
Points of Light infördes i 4e och var faktiskt... jättebra!!! (Äventyren i den var dock inte så bra.) Underbart med en så vagt definierad setting som går att fylla med precis vad som helst och deras pantheon med Raven Queen etc är jag jättesvag för.
Andra konstigare världar:
• Eberron.
Ja, jag tycker väl i grunden om Eberron. Skulle inte ha nåt emot att spela där egentligen. Men idén är bättre än genomförandet. Att det är 1920-tal med stadsintriger, noirdetektiver, och djungel-expeditioner är jättefint. Tänker mig typ Laura Bow-känsla eller för den delen vad som helst från pop-culture 1910-1950. Spirit, Mandrake, Bogart osv osv. Men såklart allt insvept i fantasytrappings, tågen är magiska, det kryllar av elves osv, det ser jag bara som positivt. Robotarna är också nice. Och att hoberna har dinosaurer är fint.
Men av nån anledning kommer dessa pulp-rötter så sällan fram vid bordet. Det blir bara sju liter vanlig D&D + tre droppar gonzo + en micromicrodos av pulp-tropes. För D&D
är redan genomdränkt av pulprötter. Mystara med sin hollow earth och sin Zargon osv är redan en extremt pulpig setting.
Betyget blir: Går att rädda. Men behöver skärpas till, göras egen.
• Spelljammer
• Planescape
Dessa är till för att möjliggöra crossovers mellan settings.
Jag tycker bättre om Spelljammer än Planescape. Planescape förutsätter att alla världar har en gemensam kosmologi vilket blir lite konstigt om du behöver göra en värld såsom Athas (se nedan) som har en lite annorlunda kosmologi. Men, Spelljammer handlar mest om att åka mellan olika, hmm, låt oss kalla det "planeter" även om det är lite annorlunda, och ibland bara måste man till något visst plane.
Spelljammer är också nice om man vill köra rymdopera, åka från planet till planet osv. Jag gillar det skarpt. I min setting är båda canon. Planescape mest för att det finns tieflings. Har läst mycket mer av Planescape än av Spelljammer, det är ju väldigt spännande att läsa om alla modroner och olika faktioner etc, gissar att det var väldigt inspirerat av Seasons of Mists-arcen i serietidningen Sandman. Att det är så alignment-fokuserat är väldigt compelling men är också anledningen till att det kan bli inkompatibelt med så många settings. Ex vis min homebrew-värld Glitchworld. Funkar bra ihop med Spelljammer för precis som i många andra världar finns det mark under fötterna och rymd över huvudet en stjärnklar natt, men bygger på ett annat dimensionstänk än vad som funkar ihop med Planescape.
Och i fyran infördes ju Feywild och Shadowfell, två planes jag tycker är jätteintressanta och välbehövda men som blev väldigt bökiga att knöla in i Planescape-tänket (vilket dom lyckades med i femman... typ.)
Urkonstiga världar:
• Dark Sun
(och från andra företag)
• Tekumel
• Talislanta
Jag älskar sånt här!!
Jag vet att dom gav Dark Sun en chans under fyran men jag vill se Dark Sun igen!
Men det är lätt att missa en sak när man ska göra Dark Sun.
Åh, nu ska jag berätta vad som hände mig igår,
ute på Reddit finns det jävligt många får!
En elajt user sa till mej vad Dark Sun va,
Han sa att det ej var vad jag trodde det va!
Jag visste ju förstås det var nåt sorts värld
å nån grej man kunde köra trolldom och svärd!
Visst är väl Dark Sun även till för psi,
Men nåt annat kan det väl inte vara?
Denna redditor han sa ialla fall,
att jag inte var så innihelvetesjävla ball!
Han trodde Dark Sun var nåt speciellt,
en billig kopia på Tekumel!
Jag hörde nåt om nåt jävla öken-skit,
Det skulle ju vara warforged det ju är det som är elit!
Jag gjorde det som han bara skulle ha,
jag gav honom en shadowban och bad honom dra!
Ja jag har inget konto på Reddit och jag hittade deras tråd först fyra år senare men hjälp vad jag
inte håller med. Att ta bort options från en kampanjvärld är vad som gör den kampanjvärlden speciell. Det är kitchensinkigheten i Eberron som gör att det är svårt att upptäcka det speciella med Eberron, medan det är begränsningarna (ex vis inga clerics, ingen metall, nästan inget vatten, strul med arcane casting) i Dark Sun som gör minst lika mycket som det dom har lagt till (kannibal-hobbits, insektsvarelser som RP, springande alver osv).
I fyran gjorde dom Dark Sun mer kitchensinkig och jag tror det var ett misstag.
Dom lade in grejerna från Points of Light in i FR och Dark Sun, grejerna från FR in i Points of Light och Dark Sun, och grejerna från Dark Sun in i FR och Points of Light. Så... varför ha tre settings? Thri-kreens i FR är väl ball om det bara vore en grej men det luckrar ju upp totalt att Dark Sun är en
annorlunda och sword&sorcery-betonad, hård setting som jag älskar.
Säger inte att den är bättre än Talislanta och Tekumel. Bara 10 timmar kvar på
kickstartern för Talislanta btw! Jag valde 5e-versionen, tycker dom har valt ett bra upplägg att det bara finns en, väldigt spretig och byggbar, klass. Så gör man en värld
annorlunda.
Men jag har så mkt idéer till Dark Sun. Har inte vågat ge mig på den till 5e. Jag har inget emot att köra al-Qadim (numera då "Zakhara-delen av Forgotten Realms") i 5e, man lägger till Sha'ir och bannar dragonborns och draconic bloodline på sorcerer så är man klar, men om jag skulle köra Dark Sun skulle jag vilja ha typ en helt ny PHB för det nästan. Och det viktigaste med den skulle bara inte vara vad den lägger till (psionics, Thri-Kreen, ben-vapen) utan vad den
tar bort och också vad den totalt gör om, dwarves, elves osv.