Nekromanti D20 Cyberpunk utan levels?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mmjo, mycket lustigt flyger runt inne i mitt huvud, men det här har jag faktiskt funderat på ett bra tag och nu måste jag vädra mina planer. :gremsmile:

Den här gången, är det som rubriken antyder ett cyberpunkspel med allt vad det innebär av zeppelinare, långa rockar och löjligt mycket vapen. Världen som det utspelas i ska givetvis vara sönderbombad, och ska styras av tre maktorganisationer. Gissa vilka. Jo, staten, kyrkan och en frihetsorganisation (terrorister?) och i spelet ska man hjälpa någon av de här organisationerna att få mer makt. :gremsmile:

Världen är jag inte så orolig för men vilket regelsystem jag ska använda är mer krångligt. Det enda som jag funderat på är att modifiera D20-reglerna så att de funkar utan levels (att man bli bättre ju mer perfekta slag man står, eller något). Att D20 är det enda jag funderat på faller rätt naturligt eftersom det är de enda reglerna jag kan riktigt bra. :gremsmile: Men jag har även funderat på att använda ett "eget" system, till exempel två t6or eller två t8or eller kanske två t12or (går Feuflux in och söker på t12or varje dag, månntro? :gremwink: ). Vad säger ni? Ska jag göra om D20 eller ska jag hitta på något "eget"?

Klon

Hero
Tycker inbte det spelar någon större roll egentligen. Tycker du om D20 så använd det, fast omgjort då som du säger, tycker du att det inte är så värst bra, hitta på eget. Lite egna saker tror jag det är bra om du lägger in, gärna saker som blir specifikt knutna till din spelvärld.
Jag gillar när regler och värld går lite mer hand i hand, knyts samman på något sätt. Det är ju såklart inte nödvändigt, men tänk på att en del av speolets känsla faktiskt kan förmedlas genom reglerna.

Pale Imp

Swordsman
Tycker personligen att Xt10 fungerar bäst, eftersom det är lättast att räkna på, och dessutom ger ett jämnt och fint utfall.

Dimfrost

Special Circumstances
Zeppelinare?

Den här gången, är det som rubriken antyder ett cyberpunkspel med allt vad det innebär av zeppelinare, långa rockar och löjligt mycket vapen.
Öh, va? Jag är den sista att klaga på för mycket zeppelinare, men inte innebär väl cyberpunk zeppelinare per automatik?

/Dimfrost, konfunderad

Krille

Lord
Re: Zeppelinare?

"Jag är den sista att klaga på för mycket zeppelinare, men inte innebär väl cyberpunk zeppelinare per automatik?"

Det beror på om man har sett för mycket Blade Runner.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Zeppelinare?

Öh, va? Jag är den sista att klaga på för mycket zeppelinare, men inte innebär väl cyberpunk zeppelinare per automatik?

Nja, inte per automatik, men i det här fallet innebär det det. :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är sant, och det är därför det känns som om jag borde lägga en tanka på ifall det skulle fungera bättre. Modifiera d20 eller gör helt nytt? Första tanken var d20 men eftersom det inte är världens lättaste att fixa till det så är XtX ( :gremwink: ) ett alternativ som bör hållas i åtanke. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Att reglerna ska passa i världen är för mig självklart, det var därför jag gjorde en liten beskrivning av världen i inlägget. Jag tycker att båda varianterna ger lagom mycket utmaning att framställa, men det vore fruktansvärt roligt att lyckas göra en lyckad variant på d20 utan levels... :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mmmjo

Mmjo, visst är det... D20 går väl mer ut på att man slår en d20a och lägger till X för att komma över ett värde...

Klon

Hero
Re: Mmmjo

Fast om det ska följa hela d20 reglesystemet så är det mer än så...
Förstår att du inte är ute efter att ha den där d20 loggan att slänga på ditt rollspel, men det är mer än själva tärningen som hör till d20.
Är det bara d20 över ett värde, tja, då har du grunden där, utan vare sig levels eller något annat, då behöver du ju inte göra om så fasligt mycket alls

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför vill du inte ha med just levels? Tror du verkligen att det går att lyfta ut enbart levlarna men behålla resten? Tänker du behålla Alignment och i så fall varför?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför jag bara tog upp levlarna är för att de är de som har diskuterats tidigare när det gäller d20. Dessutom är det bara de som är svåra att plocka bort vad jag vet. Alignments är bara att kasta åt skogen osv... Jag tror att det går att plocka bort levlarna och behålla det mesta andra. Färdigheter kan ökas efter att ha slagit en (två, tre...) tjuga, likadant med saves och så. Base attacken får ändras lite. Eftersom det inte kommer finnas någon magi så behöver jag inte oroa mig för problem med magier... Det är skitlätt! :gremwink: Nae, men hade jag inte varit lite skeptisk själv så hade jag inte rådfrågat här.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Mmmjo

Det är inte ens d20 loggan jag är ute efter. :gremsmile: Jag är ute efter så lite arbete som möjligt. :gremwink: Jo, jag förklarade lite i mitt svar till Walium här ovanför. *orkar inte skriva samma sak igen* :gremwink: