Nekromanti d20-fanboys - Payback time!

Troberg

Sinister eater
Vänta lite, moderatorn. Läs innan du låser.

d20-fanboys! Nu har ni chansen att ge igen!

Jag har nyss färdigställt en ny version av Generica, komplett sånär som på superkrafter, cybernetik, biotech och viss utrustning. Nytt är bland annat en omfattande språkgenomgång (två gånger eftersom jag inte uppfattade att puckade Word 2003 defaultade tillbaka till amerikanska förrän jag var klar med första genomgången...), psionics, vapenlistor, tabellkapitel, utökat kapitlet spelledartips samt massor av mindre tillägg genom hela systemet.

Jag vill nu ha kommentarer, allt från synpunkter på upplägg och system till ren korrekturläsnng. Var elaka, skjut på allt ni ser som inte är rätt.

Enda begränsningarna är:
- Bry er inte om att kommentera de bitar som nämnts ovan som ej är med. Jag vet redan det.
- Systemfrågor och sånt kan tas upp här, stavfel och sånt har inte allmänintresse och kan skickas via PM.
- Där det går, ange nummer på berörd sektion. Det gör det lättare att hantera.
- Klaga inte på layouten. Den har bara en arbetslayout som antagligen kommer att ändras när en version 1.0 är klar.

En sak till:
Väldigt mycket i spelet är inspirerat av diskussioner med folk här på forumet. Det är dock så uppblandat i en lång evolutionsprocess och mixat med olika personers (däribland egna) ideer att jag inte kommer ihåg vem som bidragit med vad. Om det är någon som känner att de känner igen något de bidragit med, tala om det så blir ni inkluderade i listan över folk som bidragit.

Tanka hem på:
http://troberg.mine.nu/generica.doc (2,5 MB Word 2003)
http://troberg.mine.nu/generica.zip (600 kB zippad Word 2003)
http://troberg.mine.nu/generica.pdf (1,6 MB Acrobat 6 (är det bara jag eller låter det lite porrigt?))
eller
http://troberg.mine.nu:30080/generica.doc (2,5 MB Word 2003)
http://troberg.mine.nu:30080/generica.zip (600 kB zippad Word 2003)
http://troberg.mine.nu:30080/generica.pdf (1,6 MB Acrobat 6 (är det bara jag eller låter det lite porrigt?))

Hur stor hatt har ni?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Klagomål!

"- Klaga inte på layouten. Den har bara en arbetslayout som antagligen kommer att ändras när en version 1.0 är klar."

Tja, eftersom jag inte får klaga på layouten så tänker jag klaga på att jag inte får klaga på layouten. Hade jag fått klaga på layouten hade det gjort att det kanske hade gått att läsa spelet och i slutändan till att jag hade kunnat klaga på andra aspekter av spelet, men tyvärr kan jag inte göra det nu.

<font size="1">Lite serifer och kolumner hade inte skadat.</font size>

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag skulle vilja ha ett förtydligande av följande (angående vad man inte får göra);

- Generica may not be used in Israel or by Israeli citizens, due to the current policy of ethnic cleansing perpetrated by Israel. If you can’t play nice, you can’t play my game.
Innebär det;
<ul type="square">
[*]Att en israel som inte stöder den israeliska politiken vad gällande Palestinafrågan inte heller får spela Generica?

[*] En palestinier (eller någon av annat ursprung, t.ex. en svensk) som lever i Israel inte får spela Generica?

[*]En pro-israelisk svensk medborgare mycket väl får spela Generica?
[/list]

Jag bryr mig inte nämnvärt om huruvida israeler får eller inte får spela Generica, utan vill bara peka på att din licens är något problematisk. Du skulle kunna förbjuda amerikaner att spela Generica också, eftersom USA stöder Israel, men det skulle innebära att en väldig massa människor som inte gör det får lida för att maktbasen är korrupt.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Innebär det; (snip)
Jag tycker den är glasklar. Första satsen säger allt ("Generica may not be used in Israel or by Israeli citizens"), du får inte spela det i israel eller om du har ett israeliskt medborgarskap. Resten är bara motivering och påverkar inte innebörden.

Troberg

Sinister eater
Re: Klagomål!

Lite serifer och kolumner hade inte skadat.
Räkna med att den slutliga versionen har kolumner, jag hade till och med en version där jag på några timmar gjorde om till kolumner. Dock har jag tabeller som kräver full sidbredd, vilket funkar väldigt dåligt med kolumner och textmassa under utveckling, så jag lägger inte jobb på det förrän jag släpper en helskarp version.

Serifer ogillar jag, det gör den totalt oläslig på skärm, så räkna inte med dem.

Två små tips för läsbarhet om du inte gillar nuvarande layout:
- Jag har stenhårt använt formatmallar. Byt typsnitt i dem och det slår genom i hela dokumentet. Du behöver bara ändra Normal för att all brödtext ska ändras. Detta är avsiktligt, tanken är att slutanvändaren själv lätt ska kunna välja sin egen layout.
- Välj "View", "Disposition" och "View", "Dokument map" så ser du strukturen tydligare. Skriv dock inte ut i det läget, det blir mycket papper...

Apropå version så funderar jag på att lämna nuvarande versionsnumrering och av tydlighetsskäl och enhetlighetsskäl gå över till UNIX-style versionsnumrering, dvs 0.1, 0.2, 0.3, 0.4, 0.5, 0.6, 0.7, 0.8, 0.9, 0.10, 0.11 osv. Renare så och man slipper besudla versionsnumret med dolda betydelser.

Troberg

Sinister eater
Re: Vill du ha en spegling? [NT]

Gärna, min lina är fruktansvärt slö uppåt. Enda förbehållet är att det måste vara tidsbegränsat, det vill säga att det tas ned om några veckor eller så, så att inte gamla versioner flyter omkring när det finns bättre.

L337

Warrior
Re: Vill du ha en spegling? [NT]

ok, kan fixas nu inatt, ska ta hem sista av filerna sedan åker de upp på min 10/10 BBB server.

Och det är bara att säga till när du vill att jag ska ta ner dem, dock kanske inte servern står upp längre än helgen om jag inte kan göra så att flera datorer kan ansluta genom den, mamma behöver internet...

Rolig och helt onödig fakta är att servern står i borlänge.

L337

Warrior
Spegling

http://ar00n.mine.nu/serversida/generica/generica.pdf PDF
http://ar00n.mine.nu/serversida/generica/generica.zip Zip
http://ar00n.mine.nu/serversida/generica/generica.doc Doc

Docen kommer senare, jag håller på att tanka den just nu. Och de långa adresserna uppkommer av att jag inte hade tid (läs som orkade) med att göra en till ftp account bara för att få upp några dokument.

Tråkigt nog kommer jag nog inte hinna läsa igenom generica, man man kan iallafall ta sig en kik...

Edit: Nu är också docen uppladdad

L337

Warrior
Re: Spegling

En grej jag dock glömde nämna om att jag bara kommer skumma igenom det är att jag är desto mer intresserad av ver. 1.0 (den komemr jag nog däremot skriva ut).

Är generica menat menat att vara ett alternativ till gurps?

Troberg

Sinister eater

En grej jag dock glömde nämna om att jag bara kommer skumma igenom det är att jag är desto mer intresserad av ver. 1.0 (den komemr jag nog däremot skriva ut).
Du kan räkna med att alla kapitel utom de som nämndes (cybernetik, superkrafter, biotech och utrustning) så är det klart. Jag kommer antagligen att bättra på formuleringar på något ställe eller förtydliga, men i grund och botten är systemet klart. Det du läser nu är alltså inte bortkastat.

Inte i högre grad än något annat spel är det. Om det är tänkt att ersätta något så är det d20.

Arfert

Facit
varför bara israeler? varför inte kineser, ryssar, hutus, nordkoreaner, hamas-medlemmar, serber... med flera?

som min syriske granne sa: "palestinerna ska vara jävligt glada att det är isrealerna som ockuperar dom och inte serberna..."

... fast det är ju din sak såklart...

för övrigt verkar Generica (efter en snabb genomläsning) vara riktigt bra... hör av dig om du behöver layout eller illustrationshjälp.

Troberg

Sinister eater
Re: d20-fanboys - Payback time! (Editerad!)

varför bara israeler? varför inte kineser, ryssar, hutus, nordkoreaner, hamas-medlemmar, serber... med flera?
För att jag bara har ett personligt intresse i israelfrågan.

Kineser och ryssar kan man knappast skylla hela folket för eventuella illdåd, det ligger på ledarna. Detta är förresten anledningen till att jag inte inkluderat USA också.
Hutus är jag inte tillräckligt insatt för att ha en meningsfull åsikt om.
Nordkorea bråkar huvudsakligen med Sydkorea som är lika illa (folk tenderar att glömma att de gjorde en egen "Himmelska fridens torg" för några (10-15?) år sedan) så det jämnar ut sig. Man ska inte heller glömma att nordkoreas ledare är svår att ställa till svars, då man oftast inte håller postuma rättegångar.
Hamas stöttar jag såväl ideologiskt som ekonomiskt (vilket du borde gissat av mitt ställningstagande gentemot israel).
Serber känner jag bara en och han är inte otrevlig så jag ser ingen anledning att inkludera dem, speciellt mot bakgrund av att konflikten där är över sedan länge. Även här var situationen sådan att man inte kan lasta ett helt folk för vad en liten grupp gör.

Villa bara visa att jag tänkt på saken, nu droppar vi politiken.

Har du synpunkter på spelet?

Edit: Sorry, missade att det var mer...

för övrigt verkar Generica (efter en snabb genomläsning) vara riktigt bra... hör av dig om du behöver layout eller illustrationshjälp.
Jag tar med glädje mot alla illustrationer jag kan få (som passar i sammanhanget) eftersom jag inte kan rita (jag är inte dålig, jag kan inte). Eventuellt funderade jag att göra små siluett-seriestrippar med Poser i nedankanten av sidorna med typiska rollspelshändelser, typ cowboys som duellerar, riddare som slåss, investigatorer som flyr från monster, tjuvar som backstabbar, femme fatales som charmar och så vidare. Varje sådan strip hade jag tänkt göra 4-5 rutor lång, en ruta på varje sida. Jag tror att det skulle göra texten mer lättläst genom att man kan associera "cowboysen är på samma sida som skadesystemet" osv samt att det skulle locka läsaren att bläddra vidare. Har dock inte orkat ta tag i det än.

Även layouthjälp är intressant, eftersom jag tenderar att göra väldigt strikta (läs stela, torra och tråkiga som en knäckebrödsskiva). Jag tror dock att det är vettigt att vänta med layout tills det finns en färdig version, text med så mycket tabeller är en pest att layouta om när den ändras...

Förbehållet är dock att det är ett hobbyprojekt som inte kommer att generera pengar, så jag kan inte erbjuda mer ersättning än ett omnämnande och kanske en pilsner vid tillfälle.

Pom

Swashbuckler

Om det är tänkt att ersätta något så är det d20.
Om du vill ersätta d20 och inte bara vara ett alternativ får du nog se till att inkludera sådant som attraherar folk till d20: levels, klasser, balans mellan rollpersonerna, och liknande. :gremgrin:

lijat

Swordsman

Citat:

Inte i högre grad än något annat spel är det. Om det är tänkt att ersätta något så är det d20.
Jag tyckte efter en snnab genomläsning att det har en känsla som starkt påminner om gurps dvs lite tort och mer regler än riktigt behagligt att läsa igenom. Dett jag upplever det som är att det främst är den regeltunga tonen som skapar den känslan och den kanske skulle kunna avhjälpas med fler stämnings texter och kanske layout.

Däremot gillade jag grundtanken i magisystemet även om det troligtvis måste modifieras för att passa in i en spelvärld.

Lijat - gillar överlag generica.

Arfert

Facit
Re: d20-fanboys - Payback time! (Editerad!)

...självklart har du rätt till i princip vilka politiska åsikter som helst (även om att stötta mördargänget Hamas är lite VÄL magstarkt... de vill ju radera ut israel som stat)... men som sagt, politik kan man ju diskutera på andra forum. Och inte kan man väl beskylla ALLA israeler för vad den israeliska regeringen sysslar med? Finns ju massor med israeler som vill ha fred och vill lämna de ockuperade områdena...

(...förresten borde inte Jordanien vilja ha tillbaka Västbanken? Det VAR ju Jordanskt territorium fram till 1967 då de förlorade det i kriget till israel, och Gaza var/är väl egyptiskt egentligen? ...fast jordanierna är väl tokglada att slippa de för dom "jobbiga" palestinierna, speciellt sen de lyckades slänga ut PLO med flera till Libanon under svarta september... då Jordanierna dödade fler palestinier under en månad än israelerna har gjort sedan 1948...)

skulle sydkorea (numera trots allt en demokrati, om ej "perfekt") och nordkorea (stenhård stalinistisk diktatur med massavrättningar av flyktingar med flera, koncentrationsläger, svält) var lika illa? get real...

nog om det.

har du funderat mer på manér på illustrationerna till spelet?
har ju flera stilar jag jobbar i...

JA, det är alltid bäst att vänta med layout tills manus är klart... dock kan man ju börja med göra några skiss-sidor med befintligt manus, för att testa olika typografi osv...

/T

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fortsätt inte denna deltråd, tack …

Du säger det så bra själv: »… politik kan man ju diskutera på andra forum«.

Detta är typexempel på en diskussion som lämpligast förs via PM.

I denna deltråd ska den i alla händelser inte fortsätta.

Tack på förhand.

PAX

Jordisk Äventyrare
Färdighetsslag.

Redan efter att ha läst om färdighetsslagen, sidan 17, så undrar jag varför det finns svårighetsgrader ? Du har kanske förklarat detta innan på forumet? Men låser inte den funktioner det hela genom att "ofärdiga" rollpersoner inte kan klara av svårare uppgifter?

EchonCique

Hero
Lerkastning på G

Jag är ingen d20-fanboiiiiii men jag antar att jag är berättigad en åsikt kring Generica ändå. Förvänta dig inte att man tar sig tid och läser igenom det hela på någon dag sådär, det är lite ansträngande kolla igenom 183 sidor text :gremwink:

Men det liknar GURPS väldigt mycket. Det är i mina ögon semidåligt, bra för att GURPS är anpassningsbart, dåligt för att det verkar ha lika många delkomponenter som GURPS. Detaljer, delsystem och kaka på kaka är inte bra i min bok.

Men den stora biffen jag har efter min snabba ögning av PDF'en är den här:
Hur kommer det sig att du har sex sidor till rollformuläret? Kan du inte meckla så att du minimerar det antalet till minsta möjliga, det värsta jag vet är att sitta med fler än en sida att hålla reda på. Med sex sidor är det mer än övning i diariebokföring än rollspel enligt mig.

Regelmässigt, statsmässigt och utseendemässigt ser det ut som GURPS. I dina ögon är det väl bra, med tanke på vad du tycker om det systemet.

Vänta till efter GothCon om du vill ha lite mer på fötterna härifrån :gremsmile:.