Morgath
Warrior
Re: Om allmänna regelsystem
jovisst vore det bra!
jovisst vore det bra!
Det är det enda som överhuvudtaget skulle kunna få mig att ens överväga att titta på det (bortsett från kvinnliga bröstvårtor så klart).Finns det inom d20-kretsar något intresse för en verkligt generell reglbok?
Frågan är alltså: Är en generell d20-regelbok något som det ropas efter, eller är alla nöjda som det är?
Nu kanske jag sticker ut hakan lite, men för min del tycker jag ett för generellt system, riskerar att bli tråkigt.d20 Modern är en intressant variant på en sådan modell, tycker jag, även om den inte tagit steget fullt och för att vara "generell".
Du missar poängen.Om man ändå har tänkt sig nått specifikt så kan det vara dumt att vara för generell.
...men är det inte därför man har (starting) occupation samt Advanced Classes (som man kan hoppa på mycket tidigare än man kan med Prestige Classes) i d20 Modern? För att få lite färg på karaktärerna och fler valmöjligheter och variation kan man välja en Strong Hero (Class) som är akademiker (Occupation). För att sedan ta en Advanced Class som ökar på variationen ytterligare... Jag tycker på det sättet att karaktärsskapande i d20 Modern egentligen erbjuder fler valmöjligheter än D&D 3.5. Förvisso finns vissa klasser i D&D som erbjuder valmöjligheter vid skapandet. Jag tänker exempelvis på Cleric som kan göra en del kul grejer med Domains (Knowledge, t.ex som "låser upp" knowledge skills; Trickery som gör vissa smygfärdigheter till class skills).Jag gillar klasser, och de som finns i d20 Modern är för mig för generella, för könlösa, för trista.
Med det resonemanget behöver man alltså ett generellt system bara när man har lite mera speciella ideer.Du missar poängen.
Du kanske har tänkt dig något specifikt, men vill inte göra ett helt regelsystem specifikt för det, och ingen annan har tänkt din specifika tanke. Du har då tre alternativ: dumpa din specifika tanke, bit i det sura äpplet och gör ett specifikt system eller använd ett generellt system. För mig känns det generella systemet som det trevliga alternativet.
Ett sådant generellt system skulle inte jag heller vilja se, men det är inte heller så jag tänker mig ett generellt system. Ett generellt system behöver inte innehålla regler för allt, det behöver bara innehålla de regler som behövs för att hålla systemet flytande. I d20:s fall skulle det räcka med regler för grundegenskaper, klasser, färdigheter och strid. Färdighetslistan skulle bara innehålla det som är generellt oavsett miljö (hoppa, klättra, simma och liknande). Klassreglerna och rasreglerna skulle bara presentera hur sådana fungerar, inte innehålla några långa listor på klasser och raser och deras specifika data. Regler för magi, fordon, radioaktivitet, mutationer, rymdstrider och annat miljöspecifikt sparar man också till miljöböcker.om det är ett fantasyspel behöver man inte ha balanserade regler för radioaktivitet.
Missförstår jag dig om jag förstår dig som att du vill ha ett generellt system som är väldigt slimmat?Ett generellt system behöver inte innehålla regler för allt, det behöver bara innehålla de regler som behövs för att hålla systemet flytande. I d20:s fall skulle det räcka med regler för grundegenskaper, klasser, färdigheter och strid. Färdighetslistan skulle bara innehålla det som är generellt oavsett miljö (hoppa, klättra, simma och liknande). Klassreglerna och rasreglerna skulle bara presentera hur sådana fungerar, inte innehålla några långa listor på klasser och raser och deras specifika data. Regler för magi, fordon, radioaktivitet, mutationer, rymdstrider och annat miljöspecifikt sparar man också till miljöböcker.
Nej, du förstår rätt. Jag skulle bara vilja ha reglerna, inga klasser, inga raser och helst ingen magi; sådant hör till världen och inte reglerna.Missförstår jag dig om jag förstår dig som att du vill ha ett generellt system som är väldigt slimmat?