På det stora hela gick det väl som väntat
Men hur ser det ut idag när D&D 4 snart står inför dörren?
Rollspelsmarknaden har gått i stå och/eller stagnerat helt. Av de som var kallade är det bara de som hade vettiga planer att utveckla sitt företag som finns kvar och spelar någon större roll i branschen. Men det är inte kopplat till d20 i sig, utan till en allmän nedgång av rollspelsinköp.
Hur gick det egentligen för de företag som började ge ut eget D20-material?
För några gick det spektakulärt bra; Mongoose, Necromancer Games, Green Ronin, Malhavoc Press och Privateer Press är framgångssagorna. Men betydligt fler föll vid vägkanten, antingen för att de släppte usla produkter (de flesta småskuttarna) eller för att de förutom det var pissdåliga affärsmän (Fast Forward Entertainment).
Var det egentligen någon annan som tjänade pengar på det hela förutom WotC själva?
Ja för fan. Vissa tjänade väldigt mycket pengar på d20. Mest tjänade de som var med i början, då allt som var d20 sålde i tiotusentals exemplar. När marknaden rätade till sig och blev normal var d20 inte längre den enkla vägen till att finansiera sitt sportbilsinköp som det en gång var (för John Wick, i alla fall).
Hur var kvaliteten på det som släpptes?
Ömsom vin, ömson vatten, precis som allt annat. Vissa saker kommer aldrig att överträffas (Ptolus, Midnight, CoC d20 och en mängd andra produkter). Vissa saker borde aldrig fått finnas. Väldigt många saker borde aldrig fått finnas. Jag tror att det proportionerligt finns mer skräp till d20 än till andra spel, tack vare OGL och d20-licensen. Men som sagt, det finns saker som är mästerliga.
Så här i efterhand kan jag väl också säga att inget av domedagsscenarierna som framfördes på olika håll har slagit in.
/M