Nekromanti [D20] Hur gick det sedan?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vi som varit med ett tag minns vilket ramaskri det blev när WotC öppnade upp för att andra skulle kunna ge ut produkter till D20-reglerna. Och många var det som kände sig kallade. Men hur ser det ut idag när D&D 4 snart står inför dörren? Hur gick det egentligen för de företag som började ge ut eget D20-material? Var det egentligen någon annan som tjänade pengar på det hela förutom WotC själva? Hur var kvaliteten på det som släpptes?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På det stora hela gick det väl som väntat

Men hur ser det ut idag när D&D 4 snart står inför dörren?
Rollspelsmarknaden har gått i stå och/eller stagnerat helt. Av de som var kallade är det bara de som hade vettiga planer att utveckla sitt företag som finns kvar och spelar någon större roll i branschen. Men det är inte kopplat till d20 i sig, utan till en allmän nedgång av rollspelsinköp.

Hur gick det egentligen för de företag som började ge ut eget D20-material?
För några gick det spektakulärt bra; Mongoose, Necromancer Games, Green Ronin, Malhavoc Press och Privateer Press är framgångssagorna. Men betydligt fler föll vid vägkanten, antingen för att de släppte usla produkter (de flesta småskuttarna) eller för att de förutom det var pissdåliga affärsmän (Fast Forward Entertainment).

Var det egentligen någon annan som tjänade pengar på det hela förutom WotC själva?
Ja för fan. Vissa tjänade väldigt mycket pengar på d20. Mest tjänade de som var med i början, då allt som var d20 sålde i tiotusentals exemplar. När marknaden rätade till sig och blev normal var d20 inte längre den enkla vägen till att finansiera sitt sportbilsinköp som det en gång var (för John Wick, i alla fall).

Hur var kvaliteten på det som släpptes?
Ömsom vin, ömson vatten, precis som allt annat. Vissa saker kommer aldrig att överträffas (Ptolus, Midnight, CoC d20 och en mängd andra produkter). Vissa saker borde aldrig fått finnas. Väldigt många saker borde aldrig fått finnas. Jag tror att det proportionerligt finns mer skräp till d20 än till andra spel, tack vare OGL och d20-licensen. Men som sagt, det finns saker som är mästerliga.

Så här i efterhand kan jag väl också säga att inget av domedagsscenarierna som framfördes på olika håll har slagit in.

/M

Re: På det stora hela gick det väl som väntat

För några gick det spektakulärt bra; Mongoose, Necromancer Games, Green Ronin, Malhavoc Press och Privateer Press är framgångssagorna. Men betydligt fler föll vid vägkanten, antingen för att de släppte usla produkter (de flesta småskuttarna) eller för att de förutom det var pissdåliga affärsmän (Fast Forward Entertainment).

Fantasy Flight Games bör väl läggas till bland de som varit framgångsrika ? Ja menar Midnight håller det endå på att bli en miniserie av och spelet lär ha varit rätt framgångsrikt också såvitt jag förstått. Sedan har dom ju en mängd andra produkter som lär ha gått bra, brädspel bla.

soda_UBBT

Warrior

FFG är nog i huvudsak ett brädspel och kortspels företag, rollspelsbiten är en liten del utav deras verksamhet. Tror det kommer fortsätta så även efter att de tagit över BI:s roll.

Kan vara sant men det är fortfarande en del av företaget och det känns som om de tillhör toppen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På sätt och vis

FFG fanns innan d20 kom, så de var framgångsrika redan innan. Visserligen inte med rollspel, såvitt jag minns. Men du har rätt, de är också ett bolag som det gått bra för, mycket tack vare d20.

/M

Hunk

Hero
Magnus har (som vanligt) helt rätt

Vill bara tillägga lite...

Necromancer Games, som var ett helt nytt förlag när D20 lanserades, sålde över 20 000 ex av sina tidiga släpp. Dessutom var man medproducenter till Creature Collection, som gavs ut före Monster Manual och förmodligen sålde ännu bättre. Det är i alla fall den produkt de säger sig ha tjänat mest cash på. Så för dem var D20 mycket lyckat. Under de senaste 2-3 åren har de dock knappt släppt några produkter med upplagor på över 2 000 ex. Så man kan säga att möjligheten att tjäna pengar på att kränga D20-prylar har minskat avsevärt. Mongoose är ett exempel på ett förlag som också grundades i samband med D20:s inmarsch och som släppte många produkter i stor upplaga (ofta med halvkass kvalitet), men som nu knappt släpper något D20 alls, utan nästan bara till sina egna (licensierade) spel.

D20 var alltså en tillfällig boom. De som hävdade att D20 skulle ta över och dominera marknaden visade sig få fullständigt fel. Jag minns när folk här på forumet nästan gnällde ihjäl sig över hur D20-systemet skulle förstöra alla möjligheter att släppa andra kommersiellt gångbara spel. Kan misstänka att de har haft en konstant rodnad i ansiktena de senaste 4-5 åren. :gremtongue:

Sodivra

Champion

De gav, mig veterligen, ut Midnight och Fireborn, men bestämde sig sedan för att lägga ner all rollspelsverksamhet.

/Arvidos, FFG-fan.

Storuggla

Champion

De gav även ut Blue Planet 2.

Storuggla, hamstern grill-janne

Surukai

Warrior
d20 boom

d20 är väl i och för sig lite mer än bara en boom även om försäljningen inte är stor nu är den väl proportionellt till övriga rollspelsprodukter fortfarande stort?

Jag menar, hur stor del av marknaden är d20 idag jämfört med 5 år sedan?

Hunk

Hero
Re: d20 boom

Jag har inga som helst siffror på det så det jag säger är egentligen mest spekulation, men det finns å andra sidan inget förlag som för tillfället kan överleva på att enbart släppa D20-prylar och det är ju i alla fall en tydlig indikation på att "boomen" är över.

Vad jag också kan säga är dock att det säljs väldigt lite grejer med D20-logga för tillfället om man exkluderar Wizards officiella produkter (vilka för övrigt inte heller säljer så bra för tillfället, men det beror mest på avvaktan inför 4E). Och (A)D&D har alltid varit marknadsdominant. Det fanns en kort period i slutet av 90-talet när TSR hade kass ekonomi och AD&D:s marknadsandelar minskade och konkurrerande spelförlag vässade klorna, men det visade sig vara en övergående fas. D&D har helt enkelt alltid varit störst på rollspelsmarknaden och kommer förmodligen också att vara det för lång tid framöver.

Surukai

Warrior

Ok, det var nog bra svar på min fråga och det visar sig att jag (återigen) blandat ihop D&D med d20, trots att de självklart har stora skillnader faller de för mig in i kategorin "sånadär klasser/level/alignment-system" vilket gör att jag ibland förväxlar dem.

*kryper tillbaks in i sin grotta*

Hunk

Hero

Det var inget misstag av dig att blanda ihop dem (D20 är i grunden D&D), men jag tycker att man får skilja försäljningen av officiella D&D-prylar från övrigt D20, eftersom D&D alltid har haft en så stor marknadsandel och förmodligen också kommer att ha det i framtiden. När 4E släpps så kommer D20-licensen inte längre att vara intressant för några tredjepartstillverkare, eftersom den inte kommer att gälla för 4E-produkter (däremot kommer det att komma en liknande licens kallad GSL). Vi får se hur den kommer att påverka marknaden (jag tror inte att den kommer att ha någon gigantisk påverkan, men den som lever får se...).