Nekromanti d20 STL ändrad

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Tracy Hickman

jag gör ingen större skillnad på hjärnskadade religiösa fanatiker och hjärnskadade politiska fanatiker, som Europa har sin beskärda del av.
Jag kan inte annat än hålla med.

I just det här fallet (dvs förändringen av d20-licensen) så är jag inte direkt förvånad, men kan också konstatera att det kommer att försvåra det d20-arbete som jag trots allt sysslar med.
Du tror inte att Tuva kommer att kunna klara kravet på Standards of Decency? :gremgrin:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Politisk korrekthet?

bare female nipples
Det där är könsdiskriminerande. Ska man inte få visa kvinnliga bröstvårtor så ska man ta mig fanken sätta BH på barbarerna också! (Jag är så lycklig att jag inte köper d20-produkter.).

Får man ha med en elak kristen präst i en d20-modern produkt? Är det okej att ha med en elak präst om man dessutom har med en genomgod präst för att visa att alla präster inte är elaka? Vem vet?
Överhuvudtaget, vad gäller om åsikter? Får man framställa en positiv bild av ett kommunistiskt samhälle? Får man göra ett spel där man spelar al Qaida (som jag sympatiserar mer med än USA)? Är det över huvud taget möjligt att göra något konspiratoriskt i stil med X-Files?

Nej, det här är fult gjort av WotC, mycket fult. Har man tagit ett enda steg in på censurstigen har man tagit ett för mycket. Censur är en sjukdom som ska bekämpas.

Och hur kommer det sig att jag känner mig som en gnällfarbror när jag argumenterar MOT politisk korrekthet?
Politiskt korrekthet är en sak, att spreja en glassig yta på en felaktig bild är en annan. Den sortens politisk korrekthet som de förespråkar löser inga problem, den bara skyfflar det under mattan.

Bojkotta d20! Köp GURPS i stället! (sorry, ryggmärgsreflex)

Krille

Super Moderator

"Du tror inte att Tuva kommer att kunna klara kravet på Standards of Decency?"

Damn straight! :gremwink:

Nä, allvarligt talat, problemet ligger i Lemuria. Diverse existerande stater och politiska åsikter benämns rätt nedsättande, inklusive USA med dess rövarkapitalism och Sovjets stalinism. Jag och Anders kommer att bli tvungna att iaktta största försiktighet för att klara den grejen.

Troberg

Sinister eater
Re: OK, jag älskar att göra det här!

Ursäkta, men vad var det du sa? Att cheferna på Hasbro skulle få hjärnsläpp på Anthony Valterra och hans Book of Erotic Fantasy? Samt hans ogenerade press release som kopplade ihop produkten inte bara med d20 utan även med D&D?

Jag minns faktiskt inte att du sa det...
Inte specifikt, men jag har nämnt vid några tillfällen att ändringar i licensen skulle kunna orsaka problem för de som använder den. Nu har det hänt, och dessutom på ett sätt som ställer till ännu större moraliska problem än de som de försöker "lösa".

Ärligt talat tror jag inte att Book of Erotic Fantasy kommer att påverkas nämvärt. Face it, den är i första hand en mjukporrsamling för rollspelsnördar, den klarar sig precis lika bra utan koppling till regelsystem eller med koppling till ett godtyckligt system. Rollspelsbiten är ändå bara ett alibi för köparen.

Troberg

Sinister eater

Jag och Anders kommer att bli tvungna att iaktta största försiktighet för att klara den grejen.
Ni kommer alltså att vika er? :gremshocked:

Då låter ni WotC lyckas med att censurera ert verk. Vill ni verkligen det?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Jävla verklighet!

Egentligen är väl alternativen:

1. Lägga ner.
2. Använda ett annat varumärke.
3. Skapa ett eget varumärke.
4. Gilla läget.

Vad jag minns ansåg du att produkter utan d20-loggan har en förmåga att komma bort helt i rollspelsbutikerna (om de ens tar in dem), så alt 2 (och i ännu högre grad, alt 3) är väl inte ett marknadsmässigt alternativ.

För det är väl lockelsen hos PR-motorn d20 System Logo som i första hand styr er mot d20?

/Mikael

Rising

Vila i frid

"Jag och Anders kommer att bli tvungna att iaktta största försiktighet för att klara den grejen. "

Den där bilden jag målade upp med dig och Anders mot D20-tanksen kanske inte var så dum, iaf...

Där står ni, mellan tanksen och visionen, och borde säkert själva ha en fundering om vad som gör en hjälte i rollspelsbranschen när de anstormande tanksen vill kuva er till en kompromiss som kan hota att motverka en del av udden i den ursprungliga visionen.
Nå, nej, jag föreställer mig att moralkoden mer är där för att förhindra den typen av information som amerikanska föräldrar vill skydda sina barn för. Den är nog inte där för att lägga hinder i vägen för samhällskritik som skulle flyga långt över eventuella barns huvuden.

/Rising

Oldtimer

Slava Ukraini!

Inte specifikt, men jag har nämnt vid några tillfällen att ändringar i licensen skulle kunna orsaka problem för de som använder den. Nu har det hänt, och dessutom på ett sätt som ställer till ännu större moraliska problem än de som de försöker "lösa".
Jag ogillar ju personligen sådana här censurfasoner, men tror inte egentligen att det ställer till några större problem för andra än Anthony Valterra just nu. Hans BoEF är ju bara en månad ifrån att släppas, så den är förmodligen redan tryckt... med både d20-logga och bröstvårtor...

Sedan kommer säkert denna gummiparagraf leda till att alltfler begär förhandsgranskning av sina produkter och WotC kommer att få en enorm arbetsbörda... Hoppas att Hasbro tycker det är värt de pengarna.

/Mikael - skulle gärna placera kvinnliga bröstvårtor på mina d20-produkter... om jag hade haft några d20-produkter.

Krille

Super Moderator

"Nå, nej, jag föreställer mig att moralkoden mer är där för att förhindra den typen av information som amerikanska föräldrar vill skydda sina barn för."

...som till exempel att USA är ena jefla skurkar som suger ut den tredje världen? :gremwink:

Krille

Super Moderator

"För det är väl lockelsen hos PR-motorn d20 System Logo som i första hand styr er mot d20?"

Det har du egentligen mycket rätt i.

Rising

Vila i frid
Hazy Trickman

"...som till exempel att USA är ena jefla skurkar som suger ut den tredje världen?"

Ärligt talat, om de inte blir upprörda av att inse vilket enda stort skämt de är genom att titta på dem själva, så kommer de inte att fatta kritiken om den kommer utifrån.

Jag tror att de bara kommer att bli hedrade.

Skönjbara bröstvårtor och vuxna som sover i en och samma säng är värre.

/Rising
som ser Magnus Seter komma anstormandes som en frustande tjur med fingret i vädret för att säga att amerikaner minsann kan vara jätteschyssta och att det är dumt av mig att demonisera dem såsom jag gör här, så innan han skriver ett bistert mejl passar jag på att säga att det naturligtvis finns hur grymma amerikaner som helst, och att jag i detta inlägg bara pratat om en sorts dumma och rädda människor sunt bibelbältet som tyvärr är väldigt inflytelserika i det amerikanska åsiktsklimatet.

Troberg

Sinister eater

Sedan kommer säkert denna gummiparagraf leda till att alltfler begär förhandsgranskning av sina produkter och WotC kommer att få en enorm arbetsbörda... Hoppas att Hasbro tycker det är värt de pengarna.
Speciellt som de kommer att behöva kapacitet för att granska icke-engelskspråkiga produkter...

Troberg

Sinister eater
Re: Information

... eller att kvinnor har bröstvårtor?
Man kan inte låta bli att undra vilken alternativ världsbild WotC vill att man ska använda eftersom barn uppenbarligen inte får göras som i vår värld och matas som i vår värld...

Storken?

Troberg

Sinister eater

Jävla verklighet. Den kommer alltid i vägen för ens principer.
Inte nödvändigtvis, det väljer man själv.

Ni får naturligtvis göra ert val och jag ska inte göra kycklingljud för det (OK, en del kycklingljud kommer jag nog att göra...), men i slutänden väljer man själv vad man prioriterar.

Visst, det kan svida att hålla på principer, jag brände 300 000 kr på att hålla på mina, men jag tyckte (och tycker fortfarande) att det är värt det.

Lord_Crucificer

Veteran

ingenting blodigt.

sitter här med wizards egen book of vile darkness, sidan 181. bilden föreställer en Kython som har dragit av en kille på mitten och med en tredje hand drar ut tarmarna på honom. hmmm. blodigt......

Oldtimer

Slava Ukraini!

sitter här med wizards egen book of vile darkness, sidan 181. bilden föreställer en Kython som har dragit av en kille på mitten och med en tredje hand drar ut tarmarna på honom.
Visst, WotC behöver ju inte följa d20 STL - de äger ju varumärket.

Vad gäller för andra, gäller uppenbarligen inte för dem själva. Inte överraskande.

/Mikael

Kimon

Swordsman

Speciellt som de kommer att behöva kapacitet för att granska icke-engelskspråkiga produkter...

Den kapaciteten får nog producenten av produkten stå för är jag rädd. Risken finns ju annars att de stickprovskontrollerar produkten och om de finner texten obehaglig så stämmer de för brott mot licensen. Misstänker att en del producenter av d20 produkter inte klarar en sådan rättsmangling.