Nekromanti d20 STL ändrad

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, om du inte minns det själv...

...hur ska du då tro att vi ska hålla reda på vad du säger? :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus funderar..

...och lägger ifrån sig Stupid White Men som han just nu läser med samma intresse som han såg Bowling for Columbine.

Hmmmm... om du skulle träffa mig nångång, skulle du nog skratta gott åt din beskrivning av mig som en "frustande tjur".

Jag är nog mer en pipande lemur i sammanhanget. :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Stämmer?

Nä, nån stämning är det inte fråga om. Om man bryter mot licensen kräver de helt enkelt att man ska återkalla alla produkter och se till att de inte säljs eller på annat sätt distribueras.

Så det gäller att göra nått coolt, sälja som fan innan WotC upptäcker det, och sen återkalla kanske 5 böcker som ligger och skräpar nånstans. Fast Forward har varit tvungna att göra det.

Men nån stämning, det blir det inte förräns man vägrar att återkalla det som WotC eventuellt skulle vilja ha återkallat.

Ytterligare en fördel med pdf-publicering. Släng ihop en pdf under d20-licensen, bryt som fan mot reglerna, vänta tills WotC upptäcker det, ta ner din d20-version och lägg upp OGL-versionen.

M.

Foggmock

Myrmidon
Re: Politisk korrekthet?

Bojkotta d20! Köp GURPS i stället! (sorry, ryggmärgsreflex)

Har inte sett något från GURPS överhuvudtaget, men om man betänker det som sagts i denna tråden är svaret enkelt. Any given day.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jag saknar ord...

Åh herregud. Jag saknar ord. Antar att jag på sätt och vis borde tacka någon däruppe för att de gett mig en slutgiltig och definitiv anledning att sky D20 som pesten för all evinnerlig tid, men jag förmodar att jag borde gråta blod egentligen...

- Ymir, vars få försonande omdömen om D20 nyss fick sin dödsstöt

Ymir

Liten kantbaron

Prejudice - Covered Products can not depict existing real-world minorities, nationalities, social castes, religious groups, genders, lifestyle preferences, or people with disabilities as a group inferior to any other group.
Med andra ord får man inte längre inom ramen för D20-licensen utmåla en fantasyvärld med sociala orättvisor och diskriminering? Säg till mig om jag missuppfattar något, för i det här fallet hoppas jag nästan det.

- Ymir, farväl till trovärdigheten?

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller med. Men jag hoppas att det blir som Rising skrev om, att det här stärker icke-D20-sidan av hobbyn. Det finns väl åtminstine en viss chans att så sker. Dock, det skär i hjärtat att behöva uppskatta någon form av censur...

/Dimfrost

Kimon

Swordsman

Med andra ord får man inte längre inom ramen för D20-licensen utmåla en fantasyvärld med sociala orättvisor och diskriminering? Säg till mig om jag missuppfattar något, för i det här fallet hoppas jag nästan det.

Citatet börjar ju med ordet "Prejudice", och det är väl just fördomar mot folk i vår verklighet som man inte vill se dras in i rollspelen.
Jag tror att man skall ordet man skall fästa störst vikt på i citatet är real-world. Jag tolkar det som om det gäller även nationaliteter, sociala och religiösa grupper, livsstil, och handikapp.

Dvs, man får inte ställa de minoriteter som existerar i den riktiga världen i en orättvist dålig dager i sitt rollspel. Exempel på detta skulle kunna vara att ge alla extremkristna -8 i Int och -10 i Cha bara för att de är extremkristna. Eftersom extremkristna i vår verklighet då skulle kunna ta anstöt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Censur [OT]

Dock, det skär i hjärtat att behöva uppskatta någon form av censur...
Tja, den kinesiska filmindustrin har åtminstone, trots omfattande censur, spottat ur sig mästerverk efter mästerverk. Någon roll måste ju censuren ha i det hela, om så bara som sporre för kreativa och subtila lösningar.

Men det är en diskussion för en annan dag, och ett annat forum. IRC, tex?

- Ymir, lite OT

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: OK, jag älskar att göra det här!

Den kapaciteten får nog producenten av produkten stå för är jag rädd. Risken finns ju annars att de stickprovskontrollerar produkten och om de finner texten obehaglig så stämmer de för brott mot licensen. Misstänker att en del producenter av d20 produkter inte klarar en sådan rättsmangling.
Jag tror att du missar en detalj här. WotC måste förhandsgranska allting efter denna ändring!

Tidigare fanns det ingen risk för dem att bli stämda med krav på skadestånd om någon produkt med d20-loggan skulle trampa ordentligt i skiten och orsaka härdsmälta hos någon moralens väktare. De kunde bara hävda att de inte har någon kontroll över ämnet som en d20-produkt behandlar. Med den nuvarande licensen har de plötsligt tagit på sig en granskande roll för innehållet i varje produkt som bär deras logga. Det gör att de blir vidöppna för en stämning om något slinker igenom...

Som sagt, det skall bli spännande att se hur de klarar av att förhandsgranka icke-engelskspråkiga produkter. :gremgrin:

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Antar att jag på sätt och vis borde tacka någon däruppe för att de gett mig en slutgiltig och definitiv anledning att sky D20 som pesten för all evinnerlig tid
Jag visste inte att du avsåg att ge ut produkter med d20-loggan... :gremtongue:

Du inser väl att detta inte betyder ett smack för de som spelar d20-spel, utan påverkar bara de som ger ut d20-produkter med d20-loggan på. Mitt Dunder&Drakar kan, till exempel, ha hur många kvinnliga bröstvårtor det vill på varje sida, eftersom det inte använder d20-loggan.

Så om du hade tänkt att prova på något d20-spel, låt inte detta hindra dig, för det lär inte påverka din spelupplevelse.

/Mikael

Man Mountainman

Storsvagåret

Fast, tja, ordet "genders" fanns med där någonstans också. Kön från verkligheten brukar för det mesta överföras till spelvärlden.

Man Mountainman

Storsvagåret

Man kan ju hoppas på att de skiljer på "framställa grupper från verkligheten som mindre värda i spelvärldens invånares ögon" från "framställa grupper från verkligheten som mindre värda i abolsuta termer i verkligheten", och att det bara är det sista de avser.

Staffan

Myrmidon

Poängen var inte att du inte fick använda verkliga minoriteter och andra utsatta grupper, utan att du inte fick presentera dem som sämre/mindre värda. Du får alltså inte göra ett spel där kvinnor t ex får -2 Str, eftersom det då gör kvinnor sämre.

Troberg

Sinister eater

Den kapaciteten får nog producenten av produkten stå för är jag rädd. Risken finns ju annars att de stickprovskontrollerar produkten och om de finner texten obehaglig så stämmer de för brott mot licensen. Misstänker att en del producenter av d20 produkter inte klarar en sådan rättsmangling.
Så WotC ska lita på att de får en korrekt översatt produkt tillsänd sig? Man kan ju lätt lura dem genom att översätta "kvinnliga bröstvårtor" till "certain body parts", vilket inte är fel, men inte heller helt rättvisande.

Troberg

Sinister eater

WotC måste förhandsgranska allting efter denna ändring!
Wow, det tänkte jag inte på. Genom att ta kontrollen över innehållet så tar man också ansvaret. Undrar om de tänkt på det själva?

Kimon

Swordsman

Du får alltså inte göra ett spel där kvinnor t ex får -2 Str, eftersom det då gör kvinnor sämre.

Om nu Hasbro/Wizards tycker att -2 i Str är fördomsfullt mot kvinnor. De kanske tycker att gränsen går vid -4, eller 0 eller någon annan siffra. Vem vet? Vem vågar chansa på -2 och riskera att behöva dra in hela sin tryckning?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några tankar

Eftersom detta med WotC:s tillägg till licensen tydligen har fungerat som ytterligare skäl för olika rollspelare att inte köpa eller spela d20-produkter (vilket de har all rätt till), så tänkte jag lista några saker som fortfarande gäller:

Reglerna är fortfarande öppna.
Man kan fortfarande välja att använda dem med d20STL (och dess begränsningar) eller med OGL (i stort sett utan begränsningar)
Majoriteten av d20-produkter som gjorts berörs inte av tillägget.

Det finns till och med riktigt bra d20-produkter som vilken rollspelare som helst skulle kunna använda till vilket spel som helst om de så ville.

Att kategoriskt vägra d20 betyder att man riskerar att missa riktigt bra material. I vissa fall det bästa materialet i branschen. Alla kategorier.

M.

(som inte gillar det senaste WotC gjort, och som helst skulle se en bransch-driven alternativ licens växa fram. Visserligen skulle en sådan troligen påskynda D&D 4.0, men då får det vara så)