Nekromanti D20

G

Guest

Guest
Länge har jag varit motståndare till levelbaserade rollspel. Anledningen har varit att jag inte accepterar omotiverade färdighetsökningar, jag har alltså aldrig gillat att man ökar i x atal färdigheter bara för att man klubbat ihjäl en orch eller vad det nu kan röra sig om, jag föredrar att man ökar i dom färdigheter man använder...

Men nu har saker och ting vänt... Jag gick och köpte Lone Wolf eftersom jag älskar Magnamund och tänkte använda mig av bokens världsbeskrivning till EDD som regelmotor...

Givetvis läste jag igenom regler och såg fram emot ett par rejäla huvudskakningar och återkommande spyattacker. Men dom återblev... Jag insåg att regelmotor passar alldeles utmärkt till ett klassiskt hjälteepos i bästa rädda världenkampanj... Så nu är jag nyfken och vill inhandla mer rollspel med liknande system...

Så min fråga till er är vad man ska slänga ett öga på? Har varit nyfiken på AD&D och sådär... Men känt mig väldigt osäker... behöver tips och hjälp...

Vad jag framförallt är ute efter är ett regelsystem som med EN grundregelbok täcker det mesta, värld har jag [egen], jag behöver bara bra regler...

Tack på förhand...

MVH
Lexx

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hmm … knepigt …

Trevligt att du bestämt dig för att gå över till den mörka sidan. :gremwink:

Grejen är att de kompletta OGL-spel¹ jag känner till är specifikt knutna till en viss kampanjvärld, och jag antar att du inte är intresserad av att skaffa d20-spel eftersom du då även behöver (minst) D&D Player’s Handbook.

D&D är liksom de generiska reglerna – alla andra spel är mer eller mindra världsspecifika.

Alltnog: Två spel som har hyllats är Conan² (från Mongoose) och Wheel of Time (från Wizards of the Coast). Båda är helt stand-alone och väl anpassade till de respektive världarna. Särskilt magissystemet i Conan har fått mycket beröm.

Jag har dock överlag ganska dålig koll på spel från tredjepartsleverantörer, så det är inte alls omöjligt att någon annan kan upplysa dig om bra OGL-spel.

<font size="1">1. Open Gaming License – får innehålla rollpersonsgenerering och erfarenhetssystem. Kräver ej D&D Player’s Handbook.</font size>
<font size="1">2. Se bara till att inte införskaffa den uruselt redigerade förstaupplagan. Den korrigerade andra upplagan kallas »Atlantean Edition«.</font size>

entomophobiac

Low Prep High Play
Ang. Conan

Conan² (från Mongoose)

Jodå.

Faktum är att jag rekommenderar Conan till vem som helst som är intresserad av ett komplett OGL system. För det är faktiskt riktigt välgjort.

Reglerna skiljer sig en del från vanliga d20, men bara på sådana sätt som anpassats till den lite mer jordnära stämningen i Robert E Howards böcker. Här dör folk av ett svärdshugg i bröstet; här skyddar rustningen dig från en pil - inte en abstraherad AC som representerar en hel värld av faktorer.

Kort och gott - för den som vill ha mer jordnära och S&S trogen fantasy, så är Conan det bästa alternativet. I min mening, alltså.