Nekromanti d4, d8, d10, d12, d20

Quan'talis

Swashbuckler
Är det någon som vet varför rollspel i allmänhet använder ickesexsidiga tärningar? Jag menar, om det fanns sådana tärningar innan det fanns rollspel, vad användes de till? Och om de inte fanns, hur lyckades spelkonstruktörerna komma på att använda dem?

/JPS - Vad kom först, rollspelet eller ägget...öhm... den tjugosidiga tärningen?

Krille

Super Moderator
Platonsk rymdgeometri, spel och dobbel

"Jag menar, om det fanns sådana tärningar innan det fanns rollspel, vad användes de till?"

De vanligaste tärningarna (utom t10) bygger på de fem platonska kropparna tetraeder (t4), hexaeder (t6), oktaeder (t8), dodekaeder (t12) och ikosaeder (t20), så formen är känd sedan antiken. När man började sätta nuffror på dem för att skapa slumptal vet jag inte, men jag hade en gång i tiden en replika av en romersk 14-sidig tärning som användes för tärningsspel under kejsardömets dagar. Den såg ungefär ut som en t10 fast med fyra sidor till.

nomardiculdacar

Warrior
Är det någon som vet varför rollspel i allmänhet använder sig av icke-sexsidiga tärningar?

Tja, jag antar att de vill variera sig lite, om det bara fanns ett spelsätt, skulle nog den som kom på det tycka att alla andra bara härmade "hans" sätt att spela.

om det fanns sådana tärningar innan, vad användes de till?
Jag kan då inte för mitt liv tänka ut någon (annan än en rollspelare) som skulle behöva en tärning med fem, tolv eller femtioelva sidor/images/icons/smile.gif. Så tärningar med många sidor är nog ett senare påhitt. Rollspelet kom först (i alla fall reglerna). Då skapades ett behov av tärningar med tjugo sidor. Därför gjorde man tärningar med tjugo sidor./images/icons/clever.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag vill minnas att åtminstone procenttärningar (dvs två t20, en röd och en svart, numrerade 0-9 två gånger) fanns att köpa hos The Armory redan innan jag köpte D&D (1974). Olika slags Table-top spel fanns ju innan D&D och tydligen fanns en liknande kreativitet hos dessa spelkonstruktörer. Jag tror till och med att jag hade några Table-top-regler som använde t% innan jag skaffade D&D.

Fast D&D var första gången jag utvecklade ett behov av att köpa t4, t8 och t12 - inte helt lätt att få tag i på den tiden. Vi körde länge med principen att använda en för "stor" tärning och slå om vid "fel" resultat.

Jag kommer också ihåg att det dröjde ett tag innan det kom t20 numrerade 1-20. I flera år körde vi med 2x(0-9) och hade ena serien infärgad med vitt och den andra med svart (på den röda t20 i procenttärningsparet). Jag har fortfarande kvar den röda t20 i mitt urspungliga tärningspar. Jag känner dessutom fortfarande att t% helst skall slås med en röd och en svart tärning... /images/icons/tonguea.gif

(Jag saknar en "dinosaurie"-märking... men då skulle jag väl få använda den jämt)

Röd + svart

Jag känner dessutom fortfarande att t% helst skall slås med en röd och en svart tärning...

Jag känner samma sak...

Obsessive Dice Syndrome

Värre är det med mig. Jag är helt såld på att mina T6:or som jag slår skada med som magiker ska vara genomskinliga gröna T6:or, och att jag ska använda genomskinliga gula T8:or för att slå skada på mina besvärjelser när det är T8:or som gör i skada..........

Caen

Storuggla

Champion
Re: Obsessive Dice Syndrome Deluxe

Som om det vore nått!

Jag har den fixa idéen att alla tärning skall visa det maximala utfallet. Men det sker omedvetet. Med andra ord så medans vi spelar så tar jag och sträcker ut handen och försiktigt vänder och vrider på den tills den visar en sexa på en t6 t.ex. eller 20 på t20.
Detta gör jag med andras tärningar också. Av någon anledning som jag inte kan sätta tummen på så stör det mig väldigt mycket om inte tärningarna visar det maximala värdet när de för tillfället inte används.
Mina medspelare brukar medvetet jävlas med att ta en t10 och sätta den så att den visar 3 eller något, och sedan hålla den utanför min arms räckvidd. Mycket frustrerande.
Är jag ensam om detta?

Storuggla, neurotiker

Quan'talis

Swashbuckler
Obsessions 'r' Us!

Tja, ibland brukar jag försöka stapla tärningarna ovanpå varandra så att siffrorna passar ihop. T.ex en t6:a underst, med sexan uppåt, ovanpå den en t20 med sexan neråt och sen nästa tärning med "rätt" siffra neråt (vilket inte går så bra, eftersom den motsatta sidan till 6 på en t20 är 15...). Lyckligtvis brukar stapeln rasa innan jag komit så långt.

/JPS - undrar om själva siffrornas vikt påverkar tärningens utfall. Två siffror borde ju väga mer än en, men å andra sidan brukar ju siffrorna vara målade i nedsänkta urgröpningar, liksom...

Sodivra

Champion
Dinosaur-smiley

Går det bra med den här kanske?

Andra dinosaurier:

Dessa är kanske inte dinosaurier, men riktigt tuffa.. /images/icons/smile.gif

Gubbar:

Dessa finns på Crack smilies, och det går att länka därifrån. Säg till om du vill ha länkarna direkt, så du slipper leta igenom sidan, om det är någon som ser lockande ut.. /images/icons/smile.gif

Rollspelsakuten

Är jag ensam om detta?

Ja. Sök hjälp /images/icons/wink.gif.

Någon borde starta en mottagning för rollspelare för att behandla mentala och fysiska åkommer (tänker på t.ex. tärningsarmbåge).

Själv är jag helt fast i det röd-svarta mönstret. Alla mina tärningar jag använder är röda med svarta siffror utom en t10 som är svart med röda siffror. Utan mina speciella tärningar så känns spelandet mycket sämre...

Storuggla

Champion
Re: Rollspelsakuten

Det här borde nästan vara en egen tråd. "Tärningsideer" eller någo, där folk får berätta om sina fixa ideer om tärningarna eller sina favvotärningar och sådant.
För att citera KODT: "You don't touch another gamers dice!"

Storuggla, spelar inte med tärningar utan spelar tärning. Jag är en t6.

Cybot

Mest spelbar

Lol. Alla mina tärningar är glittrande blåa med röda siffror.
Och jag äger 128st t6:or.
Fast å andra sidan så beror det på att jag spelar Warhammer40k.

Insignia

Swashbuckler
Re: Obsessions 'r' Us!

Jag brukar också stapla tärningar, fast jag bryr mig inte så mycket om vilka siffror de visar ;)

En annan märklig idé jag har är att först slå en tärning, sedan slå en till och få den att visa samma som den första - och jag har lika många försök på mig som tärningen har sidor (t ex 8 försök på en t8). Sedan fortsätter jag så, och om jag misslyckas med någon tärning så måste jag börja om från början.

nomardiculdacar

Warrior
Uttråkad Dinosaur

Smiley låter ju som om den skulle le, den här ser mest uttråkad ut. Förresten, det kanske inte är något krav, se bara på alla konstiga gubbar som man kan välja mellan här på forumet, drakar, aliens och annat oknytt. /images/icons/smile.gif

nomardiculdacar

Warrior

Storuggla, spelar inte med tärningar utan spelar tärning. Jag är en T6
Refererar du till Rosenius handbok i överlevnad från Sverox #15? Vänder du på dig själv? /images/icons/grin.gif

Staffan

Myrmidon
Enligt uppgift så beställde Gygax & Co. de första "bisarrtärningarna " i rollspel från något ställe som sålde matematiktillbehör. Den tiosidiga tärningen är ett senare tillskott.

Storuggla

Champion

Jajjamensann! Det är utan tvivel en av de ypperligaste strippar jag har sett, frånsett någon Kalle och Hobbe då... /images/icons/grin.gif

Storuggla, det blev en fyra