Nekromanti d6-systemet öppnas för alla

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen d6-systemet öppnas för alla
Nu öppnar West End Games upp d6-systemet så att det kan användas av alla, onekligen inspirerade av d20-systemet.

Gå till nyheten/notisen

Dimfrost

Special Circumstances
Coolt! För att vara ett traditionellt system tycker jag att d6-systemet är mycket funktionellt (med reservation för att jag inte kan mycket om någon nyare version än den svenska Star Wars-översättningens). Fate är väl i och för sig trevligare, när jag tänker efter.

Men egentligen är väl öppna system mest en marknadsföringsgrej, att man kan skriva systemnamnet på omslaget och locka folk som gillar just det systemet? System är inte skyddade i upphovsrätt, menar jag, så det står mig fritt att använda vilket systemet jag vill så länge jag formulerar mig med egna ord. Gondica är ju väldigt likt d6, till exempel.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
"För att vara ett traditionellt system tycker jag att d6-systemet är mycket funktionellt (med reservation för att jag inte kan mycket om någon nyare version än den svenska Star Wars-översättningens)."

De senare utgåvorna, i formen av Star Wars RPG Second and Revised Edition eller vad det nu hette, var mycket bra stuff.

Storuggla, sjung om vädret!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo

Men egentligen är väl öppna system mest en marknadsföringsgrej
I mångt och mycket är det en marknadsföringsgrej, men jag tror också att det tilltalar många spelskapare att inte ... behöva ... erm ... skapa ett spel ... utan istället använda ett som ... finns. :gremlaugh:

Jag ska kolla på det, och om det är upplagt som jag tycker att det ska vara, ska jag göra nått med det. Har väntat en stund på detta, mest som en marknadsföringsgrej.

Det mest intressanta är att West End Games väntade tills nu, när det verkligen inte spelar någon roll om det finns ett d6-system öppet eller inte, och inte tog steget ut för fyra år sedan, när de hade kunnat göra en liten, liten, liten skillnad som ett alternativ till d20, med det goda rykte systemet har (efter Star Wars d6).

/M

Storuggla

Champion
Re: Jo

"Det mest intressanta är att West End Games väntade tills nu, när det verkligen inte spelar någon roll om det finns ett d6-system öppet eller inte, och inte tog steget ut för fyra år sedan, när de hade kunnat göra en liten, liten, liten skillnad som ett alternativ till d20, med det goda rykte systemet har (efter Star Wars d6)."

Fast på den tiden låg väl West End Games och grät på golvet med ett stort lager skor att trösta sig med? Nu på sistonde har de försökt släppa D6-systemet som ett gereiskt system och det ska komma någon d6-rymdoperasetting eller något snart, så nu verkar det vettigt.
Bättre finanser och en produkt att sälja nu, kanske?

Storuggla, borrar i båten

Troberg

Sinister eater
Om man läser tråden som det länkas till så verkar det iofs som om den är friare än OGL, men den är fortfarande inte helt fri. Den är såvitt jag kan förstå närmast besläktad med BSD-licensen, vilken inte garanterar friheten längre ner i kedjan. Med andra ord, du kan göra en sluten produkt på den öppna licensen. Personligen hade jag hellre sett en friare licens, liknande GPL, där det man gör baserat på fritt material också blir fritt, eftersom det gynnar hobbyn mer.

Men, ändå ett stort steg framåt, och ett bra initiativ.

Johan K

Gammal & dryg
Sweet !

Det här verkar ju lovande. Just d6-systemet är ju ett av de system somjag verkligen gilar. Så därför är man ju extra glad åt att det verkar som amn kan använd det hela lite friare.
Tummen upp för detta !

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jo

I mångt och mycket är det en marknadsföringsgrej, men jag tror också att det tilltalar många spelskapare att inte ... behöva ... erm ... skapa ett spel ... utan istället använda ett som ... finns. :gremlaugh:
Ja, självklart. Vad jag menade var att man ju redan nu kan sno ett system i dess helhet så länge man formulerar det med egna ord. Men visst, det ser inte snyggt ut (och det är ju oetiskt), och man missar marknadsföringsmöjligheten.

/Dimfrost