Nekromanti d6-systemet.

Sodivra

Champion
d6-systemet. E de nå bra? Vad passar det för spelkänsla? Jag har hört att det är lättmoddat. Det är ju bra. Det ska kräva en del modifikation också. Det är inte bra.

Jag brukar försöka göra egna system till kampanjer, men det brukar funka rätt kasst. Detta kanske kan kompensera lite?

Lindenius

Swashbuckler
Nu har inte jag spelat D6-något-annat-än-star-wars. Men en av de största begänsningarna med systemet då var att det inte hanterade åldrande på något lämpligt sätt - typ inte alls.

//erik. dustar med sin treåring

Johan K

Gammal & dryg
E de nå bra?
Om du frågar mig, ja det funkar bra. Det är enkelt, går snabbt att lära sig, du behöver inte blanda in några andra tärningar..
Om det är statistiskt rätt med slump & sådana saker som det pratas om inimellanåt vet jag inte..

Vad passar det för spelkänsla?
Fart & fläkt, pang på röbetan...Varken mer eller mindre.

Angånde moddar & sådant..
Jag för min del har inte moddat det överhuvudtaget, det funkar bra som det är för min del iaf.. Men smaken är ju som baken när det gäller spelsystem.. :gremgrin:

/ Johan K, d6-fanboy ??

Krille

Super Moderator
"Men en av de största begänsningarna med systemet då var att det inte hanterade åldrande på något lämpligt sätt - typ inte alls."

Om det är en stor begränsning så måste jag säga att du verkligen har akuta i-landsproblem. :gremgrin:

Det stora problemet med d6-systemet som jag upplevde det är att om man inte håller sig till ramarna för systemet (normalt folk: 4D i spetskunskaper, 2D i allt annat; hjältar: 5D i spetskunskaper, 3D i allt annat) så ballar det väldigt lätt ut i rediga tärningsorgier som kan springa förbi till och med World of Dorkness - och eftersom man adderar tärningarna istället för att jämföra var och en mot svårighetsgrad, så måste man lära sig att mekaniskt skrapa ihop tärningar istället för att utöva räknesättet addition om man ska ha något flyt i det.

Annars är det bara vackert.

Saxifrage

Hero
The Dark Side

Det stora problemet med d6-systemet som jag upplevde det är att om man inte håller sig till ramarna för systemet (normalt folk: 4D i spetskunskaper, 2D i allt annat; hjältar: 5D i spetskunskaper, 3D i allt annat) så ballar det väldigt lätt ut i rediga tärningsorgier (---)

Mmm, särskilt i Star Wars D6 blir det intressant om man börjar plocka in onda Jedis: enligt reglerna får man +1D för varje "mörkerpoäng" som man har. Eftersom man får mörkerpoäng varje gång man gör något elakt, och en genomsnittlig "Dark Jedi" har varit ond på heltid i tiotalet år, så får man nog helt enkelt anta att en genomond Jedi automatlyckas med allt han gör med Kraften. Nu är det kanske inget jätteproblem eftersom så slemma Jedis är rätt sällsynta (iaf i de äventyr jag spelat), men man har onekligen byggt in en rätt bra potential för urballning.

Lindenius

Swashbuckler
Ett u-landsproblem

Det stora problemet med d6-systemet som jag upplevde det är att om man inte håller sig till ramarna för systemet (normalt folk: 4D i spetskunskaper, 2D i allt annat; hjältar: 5D i spetskunskaper, 3D i allt annat) så ballar det väldigt lätt ut i rediga tärningsorgier som kan springa förbi till och med World of Dorkness
Ja, det här är min favvogrej (som jag har för mig att jag nämnt förut, men vem bryr sig, jag tar den igen). Jag höftar med siffrorna, men vi räknade faktiskt ut det här utfrån siffrorna från de officiella regelböckerna.

Ett Lasersvärd gör 5D
Darth Vader har 5D i Control
Darth Vader använder ett force point och svingar lite omkring i ett rum på dödsstjärnan.

Skada 5D + (2x5D) = 15D i skada (dark side points ej medräknade).

Darth Vader klyver dödsstjärnan.

//erik. drar till Mitum

Saxifrage

Hero
Jag har bara lirat med D6 i Star Wars, där funkar det perfekt. Att det blir mycket tärningar ser jag inte som något hinder i ett hjältespel, det känns helt rätt att galaxens snitsigaste pilot får rulla sju t6:or när man skjuter mot de förföljande TIE-skeppen. Systemet är också underbart flexibelt, det är väldigt lätt att hantera olika ageranden i strid; vare sig man vill kasta sig in i skydd och skjuta vilt i flykten, eller omsorgsfullt krama av ett enda välriktat skott, så funkar det bra med spelsystemet. Dessutom gillar jag att D6 ger ett större slumpmoment än andra system av typen "slå högre än". Även med höga värden i en färdighet kan man slå en drös ettor och misslyckas även med enkla handlingar; det dröjer alltså länge innan man har "garanterad framgång" på alla slag.

Det sagt, så har systemet ett par quirks. En konstighet är att färdighetsvärdena (i Star Wars iaf) bygger direkt på grundegenskapernas värden. Det innebär dels att man kan få en hög grundchans i väldigt många färdigheter, dels att det är mycket svårare att lyckas med grundegenskapsslag än med färdighetsslag eftersom de s.a.s ligger på samma skala. Ett motsatt slag mellan en färdighet och en grundegenskap kan alltså bli lite obalanserat. Men det är möjligt att den biten är specifik för Star Wars.

En annan nackdel jag ser är att "känslan" i systemet inte riktigt passar för mer jordnära eller realistiska kampanjer. I mer traditionella system med fasta värden (Styrka 11, typ) känns det mer naturligt att omvandla spelvärden till sekundära värden som bärförmåga, längd och vikt etc. Det är också svårt, eller känns iaf fel, att i D6 införa system av "räkna ner"-typ, tex Kraftpoäng (DoD), blödningspoäng etc. Nu är väl inte bärförmåga eller vikt helt avgörande för spelet, men jag tycker att sådana kopplingar till verkligheten gör en del för den jordnära känslan. Och den biten känns inte riktigt naturlig i D6-systemet, men det är kanske mest en effekt av DoD-traditionalism.

Överlag är det dock ett suveränt och väldigt flexibelt system. Det skulle vara kul att testa att spela även andra stilar än Star Wars med D6.

Saxifrage

Hero
Åldrande

Åldrande i D6? Betrakta den gamla visdomen: "there are old pilots and there are bold pilots, but there are no old, bold pilots."

Well, D6 är ett system för "bold pilots"... :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Det innebär dels att man kan få en hög grundchans i väldigt många färdigheter, dels att det är mycket svårare att lyckas med grundegenskapsslag än med färdighetsslag eftersom de s.a.s ligger på samma skala."

Med undantag av Strength-slaget för att låta bli att dö så finns det inte särskilt många grundegenskapsslag. Det är mer färdighetsslag mot grundchansen. Man slår inte mot Perception, utan man slår mot Spot hidden, som råkar vara grundchans lika med Perception. Typ.

Nightowl

Champion
Med undantag av Strength-slaget för att låta bli att dö så finns det inte särskilt många grundegenskapsslag.
Och det borde man kunna göra till ett färdighetsslag också - vill man köra D&D-fantasy med D6 låter färdigheten "Tåla Smisk", STY-baserad, som jättevettig.

Erik

Korpen

Hero
Med undantag av Strength-slaget för att låta bli att dö så finns det inte särskilt många grundegenskapsslag. Det är mer färdighetsslag mot grundchansen. Man slår inte mot Perception, utan man slår mot Spot hidden, som råkar vara grundchans lika med Perception. Typ.
Jag älskar verkligen D6 systemet, visst det funkar inget vidare för grisodling, men det spelar ingen roll.
Jag är också förtjust i hur färdigheterna ligger direkt under grundegenskapen, det gör det möjligt för en "normal" rp att faktiskt ha en ganska bra bredd i sina kunskaper, utan att för den skull ta bort möjligheterna att ha spetskompetens.

Det är dramatiskt, snabbt och vackert, börjat planera för en D6 adventure kampanj under 1920-30 talet, Indiana Jones någon? :gremlaugh: