Nekromanti D6E SPI-höjning

sleipner

Veteran
Blir man inte mycket snabbare bättre i magi i Expert mot grundreglerna eftersom så fort man höjer Vitnerlära får man mer SPI? I grundDOD höjer man ju inte förrän vid nivåbyte.
Man kan ju ha jättehög SPI-poäng från början om man höjer Vitnerlära? Eller har jag missförstått nåt?

Zire

Swashbuckler
Man kan som mest ha 1T8+3 SPI-poäng extra (tabell sid 85 D6E) då man startar (eftersom man inte kan ha mer än 5 i FV när man börjar).
Det är iofs mer än vad man får från början i grundreglerna, men å andra sidan kan man behöva lite grann extra just i början.

Angående höjningen så beror det på vad spelaren vill satsa på, vilket jag tycker är ganska bra, eftersom man iom det kan bestämma mer hur just ens egna magiker ska se ut.

- Zire

Aerid

Veteran
Nix, inte så jag har förstått det i alla fall.
FV 1 - 1T8 + 3
FV 6 - 1T8 + 3
FV 9 - 1T8 + 3
osv enligt tabellen på sidan 85.

Så visst skulle man kunna få mer SPI än i grundreglerna, detta skulle dock göra att Besvärjelsekonst och alla andra magifärdigheter blir sämre. Alltså blir det en avvägningsfråga över vad som är viktigast. Jag tycker att det är ett bra system, har funkat utmärkt än så länge.

sleipner

Veteran
Aha, jag förstår, trodde man fick ökning för varje FV, det är bara när man går över gränserna man får det. Tack så mycket.
Daniel