Nekromanti Daak mässa

swazze

Swordsman
Hur går en mässa till i Daak krykan? Finns det något som någon har skivit(officiellt och inofficiellt)? Annars är den ju rätt lik kristendomen så då kan man ju ta och kopiera en högmässa därifrån.

Baron Marak

Swordsman
En högmässa brukar oftast vara ett skiftande mellan hot och lovord. Allts säga att de som är fromma skola leva fint bland de fina medans de hedna skall brinna i all evighet.
Sen tas lite penningar upp, eller annan betalning som kanske hönor eller liknande. Kan ge upphov till någon lustig situation kan jag gissa...

swazze

Swordsman
Ganska likt den kristna kyrkan då. Spelas det någon musik eller församlingen sjunger?

Det där med kollekt. Sköttes inte det utanför högmässan förr i tiden. Jag tänker på att tiondet(skatten till kyrkan) har övergått till kollekt(i dagens kyrka, typ skicka pengar till svältande barn. Det var nog inte så poppis förr i tiden eftersom man hade nog med sitt eget mål om dagen).

Baron Marak

Swordsman
Har för mig att det är prästen/munkarna som sköter sjungandet. Plus att det finns ett fåtal som sjunger, helre än bra också.
Vid de större högtiderna lär det tas upp en kollekt tror jag ändå. Trots att det redan är betalt som det ska. Men man kan väl inte visa sig snål och sniken i Daaks boning när han är närvarande...

G

Guest

Guest
Re: Daak mässa (OT)

Sen tas lite penningar upp, eller annan betalning som kanske hönor eller liknande. Kan ge upphov till någon lustig situation kan jag gissa...

På tal om lustiga saker i samband med kollekt, kolla "Picking up the pieces".
"Det här är en bra get, den har dödat tre hundar".