Nekromanti Daaks tempelriddare, präster?

Gunnar_UBBT

Veteran
Hej, en liten fundering...

Daaks präster, har som många andra religioner, en del "tillbehör" som t.ex. korset och "bibeln".

Det jag funderar över är huruvidare de som är tempelriddare (Fexius?, klockringarordern) osv även är prästvigda?

De får ju onekligen ceremonipoäng som yrkesegenskap, men betyder detta också att dom har kors, bibel och stola i bagaget?

Skall man vara väldigt specifik så kan man också fråga om det finns en uppdelning mellan präster, tempelriddare och inkivistörer.

Fire away, tack för eventuell input.

/G

Duddmannen

Hero
Jag skulle säga att i mångt och mycket så har både riddare och präster en liknande bakgrund och inställning till det religiösa. Men där prästerna i första hand sköter det administrativa, sköter riddarna det praktiska. Prästerna ber, sköter kyrkan, leder bön, tar hand om folket under Daaks beskydd. Riddarna söker upp Daaks fiender och vänder dem till Hans ljus eller sänder dem i evigt mörker. En riddare måste vara lika stark i tron som en präst (eller vem som helst, för den delen) men det är bara prästen som får förrätta ceremonierna i enlighet med lagen. Därför har riddaren självklart med sig Kors och Helig skrift, men en stola har han inte, den är till för prästen.

Uppdelningen mellan Präst, Riddare och Inkvisitör är således:
En präst är BARA präst, men kan ha varit riddare.
En riddare är BARA riddare men kan ha varit präst.
En inkvisitör kan ha varit BÅDE riddare och präst ifrån början, men ägnar sig nu åt ett annat heligt värv.

Tror jag i alla fall.

Ja, en tempelriddare är prästvigd, och likställd med en munk eller nunna.
En jämförelse i grader finns att få tag på i Religioner boken.

Detta betyder att tempelriddaren får tillgång till vissa heliga föremål, och han har rätt att utföra ceremonier och gudstjänster.

zokie

Veteran
Om tempelriddaren i fråga har valt arbetskläder för sina A val, fick han nog inte en rustning utan en präst mundering
om han sen valde Religösa artefakter för ett D val så har han ju oxå kors och en bok med ett stort kors på.