Jag har svårt att svara på om den grundmekanik "är Warhammer" eller inte. Men jag kan inte säga att det känns som att den inte är det. Det hade kunnat vara fallet om den hade varit baserad på d20 (för nära associerat med annat spel) eller extremt komplex (hade inte passat min upplevelse av Warhammer), extremt minimalistisk (dito) eller väldigt icke-traditionell. Rent mekaniskt kan jag kanske välan tycka att "rulla många tärningar" är lite Warhammerskt.
Jag skulle dock vilja göra en annan kommentar. Det före faller mig som att grundmekaniken är kompatibel med basen för hur man gör karaktärer i WHFRP (3:an, den enda jag kan på riktigt). I spelet erhåller man då värden kring ca 2-5 i sex grundegenskaper, samt mellan 0 och 3 kryss i färdigheter. Exakt samma grg och färdigheter skulle kunna ge antalet tärningar att rulla i ditt system. (Det du kallar "egenskaper" och "kunskaper"). Är det rätt uppfattat?
Om så är fallet, kan Daemon ses som husregler för resolution för WHFRP3, där samma karaktärsskapning, stats och careers-system skulle kunna användas. (Stort jobb som återstår: mappa actions och talents. Eller strunta i't)
Vore kul att höra din synpunkt på detta!