Nekromanti [Daemon] Grundmekanik. Är det Warhammer för dig?

Mogger

Hipsteranka
  • Misslyckat. Inträffar vid 0 framgångar eller 2 eller mer under svårighetsgraden. Ett misslyckat slag ger alltid konsekvenser i form av skador, utmattning eller rejäla komplikationer Det blir inte alls som det var planerat!
  • Delvis lyckat. Inträffar när tärningar visar en framgång under svårighetsgraden. Ett delvis lyckat slag innebär en otrevlig överraskning, en svår kompromiss, att målet flyttas fram, blockeras eller att situationen eskaleras.
  • Lyckat. När tärningarna visar lika många framgångar som svårighetsgraden. Handlingen lyckas och din intention infrias, varken mer eller mindre.
  • Lyckat över förväntan. Inträffar när tärningarna visar fler framgångar är svårighetsgraden. Ett lyckat slag innebär att något oväntat men önskvärt inträffar. En bonus helt enkelt.

Rickard

Urverk speldesign
Schysst system, men för att svara på din fråga hade du kunnat fråga "Är detta Eon för dig", "Är detta Call of Cthulhu för dig" eller "Är detta Mutant Chronicles för dig".

/Han som inte hittade så mycket förutom att kaos nämndes en gång men det hade man kunnat byta ut till quadosh, sanity eller fullkomlighet

Mogger

Hipsteranka
Jo, frågan är väl inte så relevant just nu, men jag kommer att posta mer framöver.

Inga kommentarer på systemet som sådant?

Celledor

Hero
Jag tycker systemet ser bra ut, liknar det system som jag kommer börja använda i VEUS...

Det var ungefär i slutet av denna tråd som jag bestämde för att ändra till just ett system där man slår med ett antal T6:or och räknar antalet 4:or eller fler för att se om man lyckas. Håller på att skriva regler om detta så att det ska funka för strid, färdigheter och allt annat.

Mogger

Hipsteranka
celledor said:
...ett system där man slår med ett antal T6:or och räknar antalet 4:or eller fler för att se om man lyckas.
Själv har jag låtit mig inspireras av Burning Wheel som använder den mekaniken.

Kolla gärna in mina stridsregler. Jag kommer att följa upp med regler för skador och karaktärer.

hakanlo

Hero
Jag har svårt att svara på om den grundmekanik "är Warhammer" eller inte. Men jag kan inte säga att det känns som att den inte är det. Det hade kunnat vara fallet om den hade varit baserad på d20 (för nära associerat med annat spel) eller extremt komplex (hade inte passat min upplevelse av Warhammer), extremt minimalistisk (dito) eller väldigt icke-traditionell. Rent mekaniskt kan jag kanske välan tycka att "rulla många tärningar" är lite Warhammerskt.

Jag skulle dock vilja göra en annan kommentar. Det före faller mig som att grundmekaniken är kompatibel med basen för hur man gör karaktärer i WHFRP (3:an, den enda jag kan på riktigt). I spelet erhåller man då värden kring ca 2-5 i sex grundegenskaper, samt mellan 0 och 3 kryss i färdigheter. Exakt samma grg och färdigheter skulle kunna ge antalet tärningar att rulla i ditt system. (Det du kallar "egenskaper" och "kunskaper"). Är det rätt uppfattat?

Om så är fallet, kan Daemon ses som husregler för resolution för WHFRP3, där samma karaktärsskapning, stats och careers-system skulle kunna användas. (Stort jobb som återstår: mappa actions och talents. Eller strunta i't)

Vore kul att höra din synpunkt på detta!

PatrikL

Veteran
Jag gillar verkligen kopplingen till kaos och korruption. Kaos håller vcad det lovar!

Men, jag hade gärna sett en liten förändring där. Det skulle vara roligt om möjligheten att kryssa Kaos och slå om öppnade sig först när man på något sätt träffat på kaos och blivit "märkt".

Jag tycker det skulle framhålla det främmande och onaturliga i kaos. Vanliga människor gör onda saker för att skaffa sig framgång men det är först när du får upp ögonen för Kaos (eller tvärtom) som du verkligen kan få makt.

Det skulle också förklara varför det är viktigt att bränna HELA byn när en demon visat sig. Man vet aldrig vad bonnlurkarna kan hitta på i framtiden...

Vänligen,

PatrikL

Mogger

Hipsteranka
Hakanlo said:
Jag skulle dock vilja göra en annan kommentar. Det före faller mig som att grundmekaniken är kompatibel med basen för hur man gör karaktärer i WHFRP (3:an, den enda jag kan på riktigt). I spelet erhåller man då värden kring ca 2-5 i sex grundegenskaper, samt mellan 0 och 3 kryss i färdigheter. Exakt samma grg och färdigheter skulle kunna ge antalet tärningar att rulla i ditt system. (Det du kallar "egenskaper" och "kunskaper"). Är det rätt uppfattat?
Jag kan inte riktigt uttala mig om det för jag har inte läst WFRP, men om det är kompatibelt så är det ju en oväntad bonus. :gremsmile:

Jag har avskräckts av priset men jag kan säkert hitta något slags...öhm...exemplar att bläddra i. Någonstans. Om jag har tur. :gremsmile:

Tack för svaret, det var ungefär så jag tänkte, om du kände att "näh, det där är ju inte alls warhammer!".

Mogger

Hipsteranka
PatrikL said:
Jag gillar verkligen kopplingen till kaos och korruption. Kaos håller vcad det lovar!

Men, jag hade gärna sett en liten förändring där. Det skulle vara roligt om möjligheten att kryssa Kaos och slå om öppnade sig först när man på något sätt träffat på kaos och blivit "märkt".

Jag tycker det skulle framhålla det främmande och onaturliga i kaos. Vanliga människor gör onda saker för att skaffa sig framgång men det är först när du får upp ögonen för Kaos (eller tvärtom) som du verkligen kan få makt.

Det skulle också förklara varför det är viktigt att bränna HELA byn när en demon visat sig. Man vet aldrig vad bonnlurkarna kan hitta på i framtiden...

Vänligen,

PatrikL
Absolut! Egentligen funkar det så, men under spel har vi märkt att det ffa är spelaren som är nervös, och att låta spelaren ta första steget mot Kaos har alltid blivit skitbra. Det är liksom det ultimata valet. När spelaren väl har gläntat på dörren så är Kaos där och sliter upp den, och det slutar ofta väldigt illa. Vi har haft hårdnackade spelare som sagt att "jag kommer aldrig kryssa Kaos. Aldrig" och då svarar jag i spel med att fråga "jasså, om det här händer då? Eller det här" och till slut har det uppstått en situation när Kaos kryssas (regeln har visserligen haft lite olika utseende, men grundprincipen har alltid varit samma).

Så, se det första krysset som att Kaos får upp ögonen för karaktären. Och det är aldrig bra... :gremgrin:

PatrikL

Veteran
Låter tufft! Jag är bra sugen på att prova spelet när det är klart. Det är alldeles för länge sen vi harvade runt i Old world.

Harvade förresten? Sen vi kröp runt i bajs i primitiva kloaker menar jag såklart. Det var ju ett stående inslag i snart vartenda äventyr...

Trevlig helg!

Patrik

Dum Panda

Warrior
Det här har jag väntat på!
Tycker det ser bra ut och eftersom jag inte har så mycket konstruktivt att säga så blir det bara: Heja!

Mogger

Hipsteranka
Dum Panda said:
Det här har jag väntat på!
Tycker det ser bra ut och eftersom jag inte har så mycket konstruktivt att säga så blir det bara: Heja!
Kul, jag ska under veckan försöka få upp vapentabell och reglerna för skador. Efter det följer karaktären och sedan magi och kaos. Typ.