Nekromanti [Daemon] Term för: "På det sätt du bekämpar Kaos"

Mogger

Hipsteranka
I mitt Warhammersystem väljer spelarna på vilket sätt de väljer att bekämpa Kaos, när de skapar sina karaktärer. Exempel:

Blod
Du vill döda och förstöra Kaos när du än stöter på det, i vilken form det än må vara.

Förändring
Kaos har tillåtits att infiltrera oss därför att de som styr är korrupta eller inkompetenta, det måste vi ändra på. Vi kan inte inte bekämpa Kaos utan att även bekämpa dem som hjälper dem, även om det är av okunskap.

O.s.v.

Men jag vet inte vad jag ska kalla det här.

Modus? Metod? Väg? Taktik?

Helst ska det låta både som en slags ideologisk ståndpunkt och mer konkret tillvägagångssätt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Spontant tänkte jag på doktrin. Där finns ju kopplingen till det praktiska handlandet.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Spontant tänkte jag på doktrin. Där finns ju kopplingen till det praktiska handlandet.
Ja så bra! Och då ligger även dogm eller dogma nära till hands.

Dogma låter som en spelterm. :gremsmile:

hakanlo

Hero
Det som brukar stå som motsats till kaos är ju "lag" eller "ordning". Båda dessa ord kan väl fungera som term?

En bra synonym för dogm, som ju är ett bra förslag också, tycker jag annars är "lära". Typ, "min rollpersons lära är 'blod'" eller "blodets lära".

Cybot

Mest spelbar
Är det bara 40k som gillar sitt latin? Doctrina Sanguinus och Doctrina Mutatio låter ganska Warhammerigt, fast dock mer 40k-igt.

Mogger

Hipsteranka
Cybot said:
Är det bara 40k som gillar sitt latin? Doctrina Sanguinus och Doctrina Mutatio låter ganska Warhammerigt, fast dock mer 40k-igt.
Jodå, det finns i Warhammer Fantasy med, men det är inte ett grepp jag använt tidigare. Doktrin/doctrina är det bästa ordet, men det är inte lika snyggt som dogm/dogma.

Mogger

Hipsteranka
Hakanlo said:
Det som brukar stå som motsats till kaos är ju "lag" eller "ordning". Båda dessa ord kan väl fungera som term?
Lag är en dogm i spelet :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
En "dogm" är ju en lärosats, så det passar inte så bra rent semantiskt, även om det låter coolt.

Vad sägs om "skola"? Finns även på latin som "schola".

Mogger

Hipsteranka
Dnalor said:
En "dogm" är ju en lärosats, så det passar inte så bra rent semantiskt, även om det låter coolt.
Njo, faktiskt. De olika dogmerna baserar sig på läror i settingen. Dels på kaosgudarnas(blod, förändring och kunskap) dels på andra mer accepterade gudars läror (tro, lag och rikedom) och slutligen från kejserliga dygder (plikt, styrka).

Så det går nog att kalla dem för lärosatser. Även om speltermen som sådan utgår ifrån individens modus operandi så finns den representerad i övriga samhället.

Man Mountainman

Storsvagåret
Måns said:
Dnalor said:
Njo, faktiskt. De olika dogmerna baserar sig på läror i settingen. Dels på kaosgudarnas(blod, förändring och kunskap) dels på andra mer accepterade gudars läror (tro, lag och rikedom) och slutligen från kejserliga dygder (plikt, styrka).

Så det går nog att kalla dem för lärosatser. Även om speltermen som sådan utgår ifrån individens modus operandi så finns den representerad i övriga samhället.
Något är inte en lärosats bara för att det baseras på en lära. En lärosats är ju just en sats, och inte t.ex. en metod, en rutin, en dygd, ett förhållningssätt eller något annat som också kan bygga på en lära.

Mogger

Hipsteranka
Dnalor said:
Något är inte en lärosats bara för att det baseras på en lära. En lärosats är ju just en sats, och inte t.ex. en metod, en rutin, en dygd, ett förhållningssätt eller något annat som också kan bygga på en lära.
"Kaos ska bekämpas med våld" är en sats? Om inte har jag missuppfattat termen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Måns said:
Dnalor said:
"Kaos ska bekämpas med våld" är en sats? Om inte har jag missuppfattat termen.
Jo, självklart. Men jag tolkade det som att du sökte en term för de strategier och tillvägagångssätt som beskrevs av satser som den ovanstående, snarare än de beskrivande satserna själva.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ni har ju egentligen redan kommit på en massa bra förslag, men annars kanske "disciplin" skulle kunna fungera? Det anknyter ju möjligtvist till den asketiska naturen bland de som bekämpar kaos (munkar, inkvisitorer, krigarpräster), men är även motsatsen till kaos.

Mogger

Hipsteranka
Vitulv said:
Ni har ju egentligen redan kommit på en massa bra förslag, men annars kanske "disciplin" skulle kunna fungera? Det anknyter ju möjligtvist till den asketiska naturen bland de som bekämpar kaos (munkar, inkvisitorer, krigarpräster), men är även motsatsen till kaos.
Men jag snor det som en dogm! Bra, tack!

Mogger

Hipsteranka
Dnalor said:
Jo, självklart. Men jag tolkade det som att du sökte en term för de strategier och tillvägagångssätt som beskrevs av satser som den ovanstående, snarare än de beskrivande satserna själva.
Nej, det var mer en bonus, om det gick att få en den betydelsen utöver den ideologiska biten.

DeBracy klarade ju det, och jag överväger fortfarande doktrin, men det slår inte dogm/dogma som spelterm tyvärr.