Nekromanti Dagboksdatabank?

Bastardo

Swordsman
Fick ett tips att flytta tråden till det här forumet istället.. Vet ju iofs inte om någon redan har tagit upp idén ?

Nåväl, vore det inte på sin plats med en dagboksdatabank (givetvis med olika "tids"- och spelinriktningar) dit man kan ladda upp kortare "dagböcker" som spelarna får föra efter ett slutfört uppdrag med sina rollpersoner. Alla uppdrag behöver inte belysas utan kanske bara de mer intressanta men det är ju upp till spelarna själva att avgöra...

En sådan bank skulle, precis som en scenariobank fungera som en enorm inspirationskälla till SL runt om i landet som kvällen före en spelträff sitter en hel natt och gnuggar sig i håret för att han/hon inte kommer på något intressant uppslag till sina kampanjer?

Skillnaden mot en reguljär scenariobank blir att dessa dagböcker belyser äventyren ur ett helt annat perspektiv än SL:s, varför de ger mer som rena inspirationskällor än vanliga äventyr som kanske fokuserar mer på just spelbarhet, regeltekniska detaljer osv..

Vad tror ni om förslaget??

DODswe4

Hero
Hur menar du med "dagbok" är det spelare eller Spel Ledare som förr dagboken? Oavsett detta kan det nog hjälpa en del vid idetorka

Bastardo

Swordsman
Skillnaden mot äventyrsbankerna är här att det är SPELARNA som skriver sina versioner av vad deras rollpersoner har upplevt på äventyren, inte spelledarna. Det innebär att man får ett helt annat perspektiv om vad som har hänt och vad RP har upplevt. Det blir mer som en novellsamling, fast ännu mera lättsmält.

Nu vet jag inte vilka kriterier som ska ställas mot databankens insändare, men ett förslag är väl att man inte skriver mer än kanske 1-2 sidor (kanske mer om det behövs?? Jag vet faktiskt inte) i ett förutbestämt typsnitt och då beskriver ett intressant inslag i äventyret.

Olle Linge

Snigel
"Sure" och lite tankar

Jag tycke det låter som en bra idé. Själv spelleder jag oftast, men när jag väl spelar, blir det en hel del skrivande och det måste vara spännande och intressant att läsa vad andra har skrivit också, förutsatt att det håller viss kvalitet.

Nu lite OT, men bara lite:

Det är faktiskt en intressant grej det där, för det vore synnerligen intressant att få ett äventyr beskrivet från flera håll. Till exempel med dels den valiga beskrivningen av äventyret och dessutom en dagbok från någon karaktär som faktiskt har genomlevt (och kanske överlevt) äventyret. En annan infallsvinkel kunde vara noveller, något jag själva har funderat på. Man skriver alltså ett äventyr (förmodligen ganska kort) och skriver därefter en novell ifrån ett påhittat med tänkbart rollspelsscenario, baserat på det skrivna scenariot. Det skulle också vara informativt, men framförallt inspirationsgivande till spelledaren. En risk är väl att denne rälsar scenariot efter novellen, vilket förmodligen inte alls är tanken.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag vet inte om jag är med riktigt på hur du menar, men om det är så som jag tror (och dessutom kan tänka mig att genomföra) så menar du att det ska finnas en kategori under rollspelsmatrialet med dagböcker, skrivna som vanliga artiklar? Är jag helt ute och cyklar?

Det skulle kanske inte vara så dumt, men som det är nu går det ju "lika bra" att skriva och skicka in som artiklar, men visst, jag kan förstå om det vore bättre med en "egen plats" att ha dem på...

En följdfråga...
Kommer folk skicka in saker till den eller är det bara intressant att läsa sådana dagböcker, inte att skriva dem?

Balderk

Swashbuckler
Själv...

skulle jag verkligen inte orka skicka in nått till den. Det är förövrigt också tveksamt om jag skulle orka läsa dem heller. Men ett sådant material kanske mest skulle rikta sig till spelledare med idétorka... samtidigt som det är spelare som ska skriva dagböckerna.

Vet faktiskt inte om det skulle vara jättekul att läsa en dagbok utifrån någons karaktär. Men jag kanske bara missförstått saken?

/Balderk

Tyr

Hero
Kommer folk skicka in saker till den eller är det bara intressant att läsa sådana dagböcker, inte att skriva dem?
Jag skulle vara intresserad av att skriva/skicka in krönikor. Men det förutsätter ju att jag spelar ett så pass bra scenario så att jag inte skäms över att publicera det på nätet. :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att läsa sådana dagböcker. De krönikor som ljag läst här har roat mig en del iaf...
Så visst varför inte, om inte annat så kan man ju alltid testa ett tag & se hur det utfaller.

Bastardo

Swordsman
Jag vet inte om jag är med riktigt på hur du menar, men om det är så som jag tror (och dessutom kan tänka mig att genomföra) så menar du att det ska finnas en kategori under rollspelsmatrialet med dagböcker, skrivna som vanliga artiklar? Är jag helt ute och cyklar?

Nästan precis det jag menar. Jag tror att många skulle finna det intressant att läsa dessa "artiklar", både spelare som spelledare. Jag tror även att man skulle bli inspirerad att själv också delge sina (rollpersonens) upplevelser och skicka in till banken. Kanske att man sitter och gör vissa noteringar på ett A4 under tiden man spelar, och att man senare vid lämpligt tillfälle skriver en novelliknande artikel på en till två sidor om en händelse eller en dag i rollpersonens liv (ur kampanjen/scenariot)

Jag vet inte hur många som skulle skicka in material till en sådan bank men det kan ju vara värt ett försök?