Nekromanti Dagens kulturfråga

Storuggla

Champion
"Någon som kommer att köa utanför bokhandeln inatt?"

Nepp. Jag slutade läsa Harry Potter efter... eh... en av böckerna. Den som Hogwarts hade någon skola från balkan på besök, om någon kan titeln?
Jag lade ner eftersom jag tyckte att alla bäckerna var desamma: Dumbledore säger "Ge fan i att göra X nu, Harry!", Harry surar ett tag, gör sedan X. Dumbledore säger "Fan vad bra att du gjorde X!" och tilldelar sedan hans studenthus segern och det onda studenthuset surar.
Om någon kan lova mig att mönstret bryts kan jag väl försöka läsa vidare.

Storuggla, triangeln är borta

krank

Går ondskans ärenden
Jag slutade läsa Harry Potter efter... eh... en av böckerna. Den som Hogwarts hade någon skola från balkan på besök, om någon kan titeln?
Eh, det låter misstänkt likt Goblet of Fire, må jag säga. Och det är efter den boken det börjar hända lite mer grejer... Du valde verkligen fel ställe att sluta =)

Sedan vill jag väl mena att det där är lite väl kategoriskt uttalat. Själv tycker jag ju att det är betydligt mer komplext än så, iaf i de senare böckerna - kanske inte den första, men...

Troberg

Sinister eater
Bortsett från att jag inte läser HP så köar jag inte för att köpa något på morgonen om jag kan gå in på lunchen och köpa det utan att köa. Det är helt enkelt inte mycket som är så bråttom.

Saxifrage

Hero
Eh, det låter misstänkt likt Goblet of Fire, må jag säga. Och det är efter den boken det börjar hända lite mer grejer... Du valde verkligen fel ställe att sluta =)

Måste man alltså plöja fyra böcker skrivna enligt standardreceptet för att få något slags utbyte? Tack för att du varnade... :gremwink:

Nå, jag läste första boken men jag tyckte helt enkelt att den var lite för simpelt skriven för att vara riktigt intressant. Jag köpte dock femman också för att använda som övningsobjekt till speed reading (den är tjock, inbunden och på engelska vilket gör den perfekt). Om jag återupptar mitt övande så kanske jag plöjer den vid tillfälle.

krank

Går ondskans ärenden
Måste man alltså plöja fyra böcker skrivna enligt standardreceptet för att få något slags utbyte? Tack för att du varnade...
Äh, det är ju inte bara det det handlar om... Det är ju en massa relationsgrejs, karaktärsutvecklande och sidospår också...

Nå, jag läste första boken men jag tyckte helt enkelt att den var lite för simpelt skriven för att vara riktigt intressant.
För enkelhetens skull kan man i princip säga att böckerna är skrivna för den åldersgrupp Harry själv tillhör i varje bok. De senare böckerna har haft "adult" versioner också, men det är en tumregel av nåt slag. Med andra ord, första boken är skriven för 11-åringar (även om andra, som undertecknad, också kan gilla den), andra för 12-åringar, etc. De engelska böckerna blir ju då ett par år längre upp i åldersgrupperna, där ettan till trean typ känns mest som högstadielitteratur, och så vidare... Eller nåt.