Det kommer ibland frågor om att göra rollspel, tid det tar, texter som behöver tas fram, omskrivningar etc.
Jag gjorde nu på kvällen en milstolpesberäkning gällande Noir . 10% av spelet är inte annat än väldetaljerade koncept och anteckningar (tid, ca 4 veckor). Ca 25% är material som behöver putsas/justeras (tid, ca 4 veckor). Ca 65% är material som är klart (i olika delar av first line korrektur). På det hela taget känns det bra att jag i början av mars antagligen har en komplett v1.0 utkast (utan layout men, men - formgivaren har sagt att han behöver ca sex veckor så vi får hoppas på det).
Men det kanske läskigaste av allt (räknat i timmar och svett) är min cut-outs-fil. Jag är en hamster ndg allt material jag klipper bort från textmassan så det sparas i en egen fil. Den filen är nu ca 350 000 tecken. Det motsvarar en modul till Eon på ca 120 sidor! I bortkastat material. Men utan revideringar och ständiga förbättringar baserat på speltest och praktisk användning så blir inte spelet bra. Men det grämer mig lite att det var så mycket som är bortklippt.
Jag gjorde nu på kvällen en milstolpesberäkning gällande Noir . 10% av spelet är inte annat än väldetaljerade koncept och anteckningar (tid, ca 4 veckor). Ca 25% är material som behöver putsas/justeras (tid, ca 4 veckor). Ca 65% är material som är klart (i olika delar av first line korrektur). På det hela taget känns det bra att jag i början av mars antagligen har en komplett v1.0 utkast (utan layout men, men - formgivaren har sagt att han behöver ca sex veckor så vi får hoppas på det).
Men det kanske läskigaste av allt (räknat i timmar och svett) är min cut-outs-fil. Jag är en hamster ndg allt material jag klipper bort från textmassan så det sparas i en egen fil. Den filen är nu ca 350 000 tecken. Det motsvarar en modul till Eon på ca 120 sidor! I bortkastat material. Men utan revideringar och ständiga förbättringar baserat på speltest och praktisk användning så blir inte spelet bra. Men det grämer mig lite att det var så mycket som är bortklippt.