Nekromanti Dagens märkliga länk

Troberg

Sinister eater
Testade för skojs skull att knappa in Target Games / Target Investments gamla URL (som har returnerat en 404 sedan de kånkade), och upp kom...

Lidingö Tidning..?
Jag får bara att den inte används. Du har nog bara en kass DNS. Prova igen i morgon så har den nog uppdaterat sig.

Troberg

Sinister eater
...jag fick också upp Lidingö Tidning.
Har kollat lite mer nu. Går jag på www.target.se så kommer jag till en sida som säger att domänen inte är aktiv än, går jag direkt på IP-adressen som domänen pekar på kommer jag till Lidingö Tidning.

Min gissning är att er browser inte skickar något 'Host'-direktiv, vilket får webhotellet att falla tillbaka på defaultsiten som den servar. Lite fult, egentligen borde man komma till en valsida med länkar till de siter den hostar.

Johan K

Gammal & dryg
Okey...

Ja, det här var ju lite udda ja !! Det går ju inte att förneka.. :gremlaugh:
Fick ju åxå upp LidingöTidning av nån anledning.
Ser ju inte direkt båb koppling mellan den tidningen & Target Games

Oldtimer

Slava Ukraini!
För mig kom det upp worldnet vad nu det kan vara...
Okej...

Så target.se är en domän som ägs av Target Investment AB och är DNS-mässigt placerad hos Swipnet. Namnet www.target.se pekar i Swipnets DNS:er mot IP-adressen 62.100.128.170 som ligger inom ett adressblock som är tilldelat LIR Worldnet AB. På samma Worldnet-maskin (en Linux-kärra med en Apache webbserver) finns det webbsajter för många olika kunder. En är Lidingö tidning, en annan är Norrtelje tidning. Webbservern skiljer på dessa genom deras namn (t.ex. www.target.se).

Om webbläsaren inte skickar med namnet i sin förfrågan utan bara ansluter till IP-adressen och försöker hämta förstasidan får man sidan från webbsajt nummer 1 (som råkar vara Lidingö tidning). Enkelt va?

Klantig webbläsare. Det kommer ju aldrig att fungera med den webbläsaren.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Så target.se är en domän som ägs av Target Investment AB och är DNS-mässigt placerad hos Swipnet. Namnet www.target.se pekar i Swipnets DNS:er mot IP-adressen 62.100.128.170 som ligger inom ett adressblock som är tilldelat LIR Worldnet AB. På samma Worldnet-maskin (en Linux-kärra med en Apache webbserver) finns det webbsajter för många olika kunder. En är Lidingö tidning, en annan är Norrtelje tidning. Webbservern skiljer på dessa genom deras namn (t.ex. www.target.se).

Om webbläsaren inte skickar med namnet i sin förfrågan utan bara ansluter till IP-adressen och försöker hämta förstasidan får man sidan från webbsajt nummer 1 (som råkar vara Lidingö tidning). Enkelt va?

Klantig webbläsare. Det kommer ju aldrig att fungera med den webbläsaren.
Med risk för att hålla med Oldtimer, så:

EXAKT!

Tänk om folk kunde sluta använda sådana ghetto-browsers och gå över till Opera! :gremgrin:

Fast det är lite klantigt av servern också, det vanliga (och korrekta) att göra i det läget är att skicka upp en sida med länkar till de olika siter man hostar.