Nekromanti Dagens tv-tipps...

Johan K

Gammal & dryg
Känndes som det här inlägget passade bäst här..

Tv 4 sänder idag kl. 21:00 dokumentären Dödligt spel som avhandlar om hur våldsamma dataspel påverkar de som spelar dem...

/ Johan K, som tippsar lite..

Troberg

Sinister eater
Tv 4 sänder idag kl. 21:00 dokumentären Dödligt spel som avhandlar om hur våldsamma dataspel påverkar de som spelar dem...
Jag har spelat våldsamma spel och jag har minsann inte blivit påverkad. Sådana som sprider sådana lögner borde skjutas i knäskålarna med en gatling!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag har spelat våldsamma spel och jag har minsann inte blivit påverkad. Sådana som sprider sådana lögner borde skjutas i knäskålarna med en gatling! "

Du spelar ju både rollspel och datorspel. Antingen så tar de ut varandra eller så är du dubbelt så knäpp. Jag lutar nog åt det senare. :gremsmile:

Dofhjort

Veteran
Skapligt...

Skapligt bra dokumentär faktiskt. Inte så vansinnigt osaklig som jag trodde att den skulle vara. Intressant att se att hjärnverksamheten faller som en tappad sten när man börjar spela tetris :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hade de något på fötterna?

Någon som kan berätta lite om dokumentären? Av de trailers jag såg och den intervju med skaparen jag hörde på radio lät det som den vanliga dåligt underbyggda moralpaniken. Jag irriterade mig på påståendet att "nu är spelen så realistiska att...": barnpsykologer har hävdat att dataspel varit skadliga ända sedan Pac Man utan att kunna visa upp några speciellt övertygande bevis för det. Har det ändrats nu?

/tobias

Leguwai

Veteran
En del av personerna som intervjuades var väl mer eller mindre skadade själva. Jag förstår inte riktigt hur de kan tro att man "lär" sig att döda genom att sitta med ett tangentbord och en mus och försöka rikta in ett kikarsikte på skärmen på polygoner som studsar omkring (även ifall de ibland liknar människor). Det är ju av sådana människor man blir nog psykad att börja fuindera på beväpnad revolt :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Re: Hade de något på fötterna?

Nej, det är antagligen precis samma gamla hysteri att sammankoppla en annan psykisk störning med att datorspel skulle vara en utlösande faktor. Jag tror inte samhället hatar datorspel (eller i den mån rollspel figurerar som mordmotiv), de vill bara ha en anledning.

Ponera att jag går ut på staden och hugger ner godtycklig människa med en yxa. Vad skulle min mamma säga? "Ååh men han som alltid var en sån trevlig pojk, det trodde jag inte om honom". Media skulle sluska runt i min umgängeskrets och antagligen lista ut att jag är intresserad av krig (historia), tycker om att spela datorspel och dessutom att jag är rollspelare. Det skulle liksom inte spela någon roll om jag sa att det var i just detta syftet jag gjorde det, för att skapa rubriker, eller för att jag kände för det. För om man känner för att göra saker har man röster i huvudet. Har man röster i huvudet är man psykisk sjuk och då visste jag inte vad jag gjorde. Men jag skulle tamejfan stämma media för grovt förtal om de skrev att jag antagligen sysslade med "s.k. vampyrspel" :gremgrin:

Piff och Puff däremot, de har förmodligen något personligt emot rollspel och rollspelare. De kanske inte fick vara med och spela Drakar och Demoner med sina storasyskon när de var små.

Mörker

Warrior
Re: Hade de något på fötterna?

Så sant så sant; själv hyser jag ett dödligt hat gentemot Expressen av vissa anledningar... så om någon rollspelare hör lite lustiga röster, se till att plocka någon på deras redaktion! :gremelak:

Klon

Hero
Vilka spel tog de upp då?
Inte helt otippat det värsta som de kunde hitta, GTA3 och Postal2 som exempel. Okej, de spelen är lite råare, men det står allt beskrivet på baksidan, jag hade ingen aning om att de hade satt dit så mycket varning på de spelen faktiskt. I många fall brukar det ju mest vara den vanliga märkningen men inte så mycket mer vad jag har sett...

Vad de inte tog upp så mycket är dock hur mycket dessa spel säljer, och hur många som spelar dem som INTE skjuter folk.

Det är ju som snubgen från EA sa, det är vapen som dödar folk, inte datorspel. När folk börja ta ihjäl andra med tangetbord, mus eller spelkontroll då kan jag kanske börja ta åt mig lite av vad de säger... kanske