Nekromanti Dagon m.m.

Såg just filmen Dagon (som jag antar att många av Call of Cthulhu spelarna här på forumet redan har sett) och jag tyckte att den var riktigt bra, den följde Lovecraft bra enligt mitt tycke. Så om ni vill se en bra Lovecraft relaterad film så tycker jag att ni ska se Dagon.

Nu skriver jag inte bara det här inlägget för att rosa Dagon utan jag har även ställa lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på:

1. Är det någon här som har sett filmen RE-animator? och i så fall hur var den?
2. Keepers companion 1&2: Är dom värda att införskaffa?
3. Finns det några bra hemsidor med bra CoC äventyr?
4. Är Delta green boken något att ha?
5. Vilka utav köp äventyren är värda att köpa?
6. Vilka CoC böcker, förutom dom som har redan nämnts, är värda att köpa?

Tack på förhand!

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Some recommendations from northwest territories..

Dagon är riktigt rolig ja, en av de få någorlunda hyfsade.. Jag har förvisso sett Re-animator, men den minns jag knappt. Kanske säger något om min respons..*S*

Keepers companion 1 är enligt mig mer riktad mot kanske inte helt erfarna spelledare, med tillvägagångsförklarningar för plottar, etc.. Den är hyfsad givetvis, som allt de ger ut.

Keepers companion 2 tycker jag är mer givande, med ingående research och liknade angående förbudstiden, gangsters, smuggling och vapen.

1920:s investigators companion är ett måste, om du inte redan har den! *S*

Delta green böckerna är helt underbara. Amen. :gremlaugh: Nu menar jag givetvis inte den nya d20-utgåvan.

Vad köpäventyren gäller så är det ju givetvis en smaksak, men det här är mina favoriter (av de jag har:)

Cthulhu Classics
Masks of Nyarlathotep
End of the world
The stars are right!
Walker in the wastes
Horror on the orientexpress
Terror Australis
At your door

Helt lätta att få tag på är de givetvis inte, något som dessvärre är ett ovedersägligt faktum. Jag gav lite exempel på nätbutiker här för ett tag sedan..

Här..

Eksem

Champion
Och gillar du Dagon köper du förstås modulen Escape From Innsmouth så fort du får syn på den.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det någon här som har sett filmen RE-animator? och i så fall hur var den?
Jag såg den för länge, länge, länge sedan och tyckte att den var ganska okej då (men jag kan ha haft dålig smak på den tiden). Den har däremot inte så stora likheter med novellen.

Vilka utav köp äventyren är värda att köpa?
De få köpäventyr jag tittat på har varit mycket bra allihopa. Speciellt jättekampanjen "The Masks of Nyarlathotep" är helt lysande.

/tobias

PAX

Jordisk Äventyrare
Vill du köra en maffekampanj ett bra tag framöver så sikta på:

Beyond the Mountain of Madness - Utspelar sig efter boken under 1930-talet. Många sidor blir det... Finns även en sida på nätet som bara behandlar denna kampanj. Sidan hålls av någon av författarna. Du får leta själv...

Delta Green - Nutid i stället, vilket du visste. X-files inspirerat med Cthulhu-tvist. Köp båda böckerna och titta in på Black Seals hemsida. http://www.theblackseal.org/

Jake Steele

Warrior
Insmouthräden

1. Har sett två reanimator filmer The reanimator och Bride of the Reanimator. I jämförelse med Dagon så är de dåliga. De är faktiskt så dåliga att de är lite lustiga.

2. Keepers Companion 1 är väl som sagt mer riktad till nybörjare men artikeln om obduktioner och bevismaterialär helt underbar. Den är heltäckande. Det är en längre variant av den som tidigare funnits (först i 1920s companion och senare i regelboken v.5.0)

4. DG är svinbra, uppföljaren Countdown har några bra idéer men den är för stor, för dyr och hari vissa kapitel för mycket bakgrund i förhållande till användbara idéer .

5. Förutom de som alltid kommer upp (Masks of Nyarlatothep, Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express) så vill jag rekommendera Escape from Insmouth boken. Den är full av bra upplägg och det avslutande äventyret (som jag inom en snar framtid äntligen får spelleda) verkar underbart! I det så får rollpersonerna följa med i räden på Insmouth som experter. En spelare (som får vara hjälten i.o.m. sin kunskap om stället) i varje anfallsgrupp, de övriga tar "supporting roles" som marinsoldater eller Treasury agenter. Behöver jag nämna att allt går åt pipan när "någon" dyker upp?

Förresten är det någon som använt all gosig bakgrundsinformation och historia i DG till att göra en kampanj under t.ex. WWII? Jag har funderat på att överlevande rollpersoner från Insmouthräden kan rekryteras till OSS och börja slåss mot Nazister, kanske kan man t.om. följa och deras efterföljare fram till nutid.

-A

Re: Insmouthräden

"5. Förutom de som alltid kommer upp (Masks of Nyarlatothep, Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express) så vill jag rekommendera Escape from Insmouth boken. Den är full av bra upplägg och det avslutande äventyret (som jag inom en snar framtid äntligen får spelleda) verkar underbart! I det så får rollpersonerna följa med i räden på Insmouth som experter. En spelare (som får vara hjälten i.o.m. sin kunskap om stället) i varje anfallsgrupp, de övriga tar "supporting roles" som marinsoldater eller Treasury agenter. Behöver jag nämna att allt går åt pipan när "någon" dyker upp?"

Oki, ska titta närmare på den då. Är det bara olika äventyrs förslag eller är det både äventyr + äventyrs upplägg?

"Beyond the Mountain of Madness - Utspelar sig efter boken under 1930-talet. Många sidor blir det... Finns även en sida på nätet som bara behandlar denna kampanj. Sidan hålls av någon av författarna. Du får leta själv..."

Hmmm Beyond the mountains of madness verkar vara ett rätt bra äventyr... men jag tror att det är lite för långt för vår spelgrupp... helst så ska ett äventyr avslutas efter 1-2 speltillfällen, annars så riskeras äventyret att glömmas bort eftersom vi brukar spela ha typ 1-2 spelmöten och sedan så brukar det gå en 3-6 månader innan vi spelar igen...

Eksem

Champion
Re: Insmouthräden

I Escape From Innsmouth får du:

o Detaljerad information om Innsmouth och sakerna som pågår där (det är alltså Innsmouth som är den litterära förlagan till staden där filmen Dagon utspelar sig).

o Veritabla högar av SLP och platsbeskrivningar.

o Tre fullfjädrade äventyr, där den sista, Raid on Innsmouth dominerar i storlek.

o Ett antal äventyrsuppslag.

o En stor och fin karta!

Re: Some recommendations from northwest territories..

"Keepers companion 2 tycker jag är mer givande, med ingående research och liknade angående förbudstiden, gangsters, smuggling och vapen."

Oki... då var det ungefär som jag trodde då... "2:an" verkade mera intressant än "1:an"

"1920:s investigators companion är ett måste, om du inte redan har den!"

Självklart att jag har den, den rockar ju! :gremcool:

"Delta green böckerna är helt underbara. Amen."

Alltså vad är det som finns i den här boken? Info om vapen/nationer/utländska kulturer kan man ju enkelt hitta information om på internet. Fast jag antar att boken mera koncentrar sig på vad det finns för elakingar som konspirerar i nutiden, snarare än vad det finns för grejer att köpa eller hur man skapar en 2000-tals människa till CoC?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo

Alltså vad är det som finns i den här boken?

En hel del..*S*

Delta green är en slags hemlig avdelning inom existerande underrättelsetjänst som arbetar för att motverka allt som har med Cthulhu mythos att göra; den är dock motarbetad i sin tur av diverse andra organisationer osv.. Konspirationer, konspirationer, konspirationer! Dessutom har de flikat in riktiga konspirationsteorier givetvis, vars förklaringar givetvis har Cthulhoida ursprung. En hel del bisarra "sekter" / sammanslutningar och personligheter med ganska divergerande mål.

Storuggla

Champion

"Delta green är en slags hemlig avdelning inom existerande underrättelsetjänst som arbetar för att motverka allt som har med Cthulhu mythos att göra; den är dock motarbetad i sin tur av diverse andra organisationer osv.. Konspirationer, konspirationer, konspirationer!"

Det man måste påpeka om DG är ju ändå att de inte finns. De fanns men stängdes ner efter ett misslyckat uppdrag i Laos, så numera är all SG-verksamhet skött av ett nätverk av personer som jobbar på det i hemlighet, vid sidan av sina normala jobb på CIA, FBI, DEA och vedklabbe vet vilka andra bokstavskombinationer. Så man har inte carte blanche att göra som man vill (som i Conspiracy X) utan man måste vara lite smidig också. Mycket bra tänkt.

"En hel del bisarra "sekter" / sammanslutningar och personligheter med ganska divergerande mål."

Karotechia kanske? :gremgrin:

Storuggla, in the jungle

Coolt :gremcool: :gremlaugh:

Den andra boken då? The final countdown eller vad den heter... vad handlar den om? På framsidan så finns det en massa nazister och grejer... Experimenterar Nazisterna med olika ritualer eller?

Storuggla

Champion
Countdown

"Den andra boken då? The final countdown eller vad den heter... vad handlar den om? På framsidan så finns det en massa nazister och grejer... Experimenterar Nazisterna med olika ritualer eller?"

Countdown heter den. Den är tjock och dyr. Har info om Ryssland och England och deras variant av DG, en eunuck-kult och en tidning om jag minns rätt.
Och angående nazisterna på omslaget:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] De är från Karotechia, en grupp övervintrade nazister som flydde från Tredje Riket med hjälp av ODESSA och Kameradenverk och nu använder mythos-magi för att hålla sig i livet trots att de är lastgamla. De kommunicerar med sina forna ledares andar på magiskt vis och bygger upp sitt nätverk för att en dag starta det Fjärde Riket från sin djungelplantage, typ. Klassisk nazi-komplott att spöa skiten ur om man vill alltså. De beskrivs ingående i Delta Green, jag tror de bara är med på bild i Countdown men mitt minne är svagt på den punkten, kvartersvendigon kan nog rätta mig om jag har fel. </font></td></tr></table>

Storuggla, borde lira DG

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Countdown

De beskrivs ingående i Delta Green, jag tror de bara är med på bild i Countdown men mitt minne är svagt på den punkten, kvartersvendigon kan nog rätta mig om jag har fel.

Men det har du ju inte. :gremsmirk:

Storuggla

Champion
Re: Countdown

" Är den värd att köpa?"

Ja men den var dyr redan från början och nu är den sällsynt som få, jag såg att den billigaste på amazon gick för 90 dollars... :gremooo:

Storuggla, svindyrt ju!

Storuggla

Champion
Re: 90$....

"Hmmm 90 dollar? Jag tror att jag avstår faktiskt... det låter lite väl magstarkt för min smak..."

Men då tillkommer frakt också! :gremlaugh:
Men seriöst, det finns nog billigare ex. Antingen från någon spelbutik eller någon boklåda. Håll ögonen öppna bara :gremsmile:

Storuggla, tar nacksving på deep ones