Nekromanti Dags att läsa Castles & Crusades!

Storuggla

Champion
Castles & Crusades, 144 sidor, svart och vitt med grönt omslag. Jag läser nu fjärde tryckningen, femte är på g och ska vara i färg och ha rett ut förvirringen om bärförmågan, men i övrigt ska de vara lika.
Urspungstanken bakom C&C var att få en AD&D-känsla men med strömlinjeformade d20-regler. Därför möts vi av en klase d20-saker (som AC som går uppåt, slå högt är alltid bra och stora hit dice) samtidigt som en hel del är bortskalat, som färdigheter och feats.
Nåja, det finns 13 olika klasser att välja mellan.
När jag läser infon om raserna noterar jag att dvärgar är haters, de får plus på att slå en massa saker i pallet för att de tycker illa om dem, och minus för att hänga med alver. Alver får inga minus för att pola med dvärgarna.
Nu kommer det som skiljer C&C från d20, själva spelmotorn, vi ska se om jag kan förklara det vettigt.
Människor får välja tre av sina attribut att ha som "primes" (alla andra raser får bara välja två). Ens klass kräver att man väljer ett visst attribut som prime., fighters måste välja Strength som prime till exempel, så en dvärgkrigare har ett valfritt prime medan människokrigaren har två valfria. För att förstå vitsen med detta måste man begripa reglerna, och jag ska nu försöka förklara dem (spelskaparna stoltiserar med att de är ofantligt lättbegripliga och enkla att lära ut)!
För att lyckas med en handling slår man 1d20, lägger till sin level, sin attributsmodifikation och sedan eventuella andra modifikationer och sedan ska man komma över en svårighetsgrad som är 12 om attributet som används är en prime, 18 om det inte är det. Svårighetsgraden höjs av fiendens HD. Här blir det lite ludet, eftersom det inte ges några bra exempel. Det sägs att en fälla har en svårighetsgrad som motsvarar den som gjorde fälllans HD, så att undvika en fälla som gjorts av en level 5-gubbe är alltså 17 om det är en prime - annars 23.
Var det där begripligt? För det är hela systemet, egentligen. ANfallsslag är som vanligt i d20, 1d20+BAB mot AC. Saves är.... annorlunda, och nu kommer vi till vad en hel del folk ogillar med C&C.
Historiskt sätt har ickemänniskor haft bra saves, bättre än människor har jag för mig. Och man blir bättre när man levlar upp och förblir bra, oavsett motståndet.
I C&C funkar ett saving throw precis som ett slag för att dyrka upp en dörr eller vad som helst annat, man slår 1d20, lägger till sin level och sin attributmodifikation (vilket betyder att ja, du har faktiskt sex saves, ett Strength-save, ett Dex-save, ett wisdom-save osv osv). Svårighetsgraden beror på om attributet du savear med är ett prime eller inte, är det ett prime är svårighetsgraden 12 plus motstådarens HD, annars är det 18 plus lede fi's HD. Några av er har kanske insett vad detta betyder. I d20 är din save mot till exempel en besvärjelse baserat på besvärjelsens spell level, här är det på motståndarens HD. Så en låglevel-spell som är fortfarande skitläskig om den som kastar den är hög level. Saves är svåra i C&C. Och nu kommer några av er ihåg: Människor har tre prime attributes, ickemänniskor har två! Så saving throws för ickemänniskor kommer automatiskt vara svåra, väldigt svåra, speciellt mot monster och motstånd med hög level. Heck, mot en jämnstark motståndare är det svårt att lyckas om man inte har rätt prime-attribut.
Det är en rätt så stor skillnad från AD&D eller d20.
Besvärjelselistorna är AD&D och 3.5, strid är kortare beskrivet men behåller en del saker från 3.5 så man har några val annat än "jag slår".

Det är allt. Vill man ha monster eller skatter (med magiska föremål) måste man köpa boken "Monsters and Treasure". Okej, vad tycker jag då? Nackdelar: Save-systemet är annorlunda och det är nog inte allas smak. Reglerna med 12/18 ger ett annat flyt än skills och feats och sådant. Fördelar: Flexibelt, samma regel (12/18) löser i stort sett alla situationer. Enkelt att modifiera äventyr till, alla äventyr från AD&D till 3.5 kan köras med C&C med väldigt få förberedelser eftersom allt man behöver spana in i monsterstatsen är HD och that's it. Det är kul med att varje attribut är en egen save, så inte karisma blir ett dump stat. Det verkar snabbt.

Jag gillar det. Jag förstår att alla inte kommer göra det, pga saves bland annat, men jag gillar C&C. Illustrationerna är bra, även om de ibland blir lite väl...rumpfixerade. Layouten är rätt usel, jag har svårt att veta när de byter ämne i ett kapitel och det är rätt svårt att hitta rätt i början. Nu orkar jag inte skriva mer, har ni frågor, shoot.

Storuggla, arghilainen

anth

Vetefan
Bra skrivet av Ugglo, men jag vill lägga till ett par saker.

Spel som Labyrinth Lord, Sword & Wizardry, Lamentations of the Flame Princess är OSG-kloner.
Castles & crusades är en OSG-emulator.
Det betyder att C&C regelmässigt ligger väldigt nära DnD3 och DnD3E5 - men det är fortfarande väldigt enkelt att flytta saker mellan OSG-klonerna och C&C, eftersom de lyckats väldigt bra med emuleringen.

Dvärgar har varit haters sedan ADnD. Att de är haters i C&C är ett arv från DnD3.

Det stämmer att Feats är borttagna - men skills är faktiskt inte riktigt borttagna.
vill man göra något (som i DnD3 är en skill) gör man en ability check - och de 2 (eller 3 för humans) prime abilities motsvarar skill points.

Ni som kan era DnD3-regler vet att människors specialförmågor är att få en extra feat och extra skill points. I C&C motsvaras detta av att människor har 3 prime abilities, men alla andra raser har 2.

Det finns totalt 13 klasser och varje klass har en prime ability, det betyder att när man väljer klass väljer man också en av sina primes.

De 13 klasserna kommer från ADnD Players Handbook och Unearthed Arcana.
- Fighter (STR), Ranger (STR), Rogue (DEX), Assassin (DEX), Monk (CON), Wizard (INT), Illusionist (INT), Cleric (WIS), Druid (WIS), Paladin (CHA), Bard (CHA) från PHB.
- Barbarian (CON), Knight (CHA) från UA.
Kort sagt emulerar C&C inte DnD, utan ADnD.

I players Handbook finns kompletta regler för alla 13 klasserna upp till level 12.
Vill man spela högre levels än 12 måste man införskaffa Castle Keepers Guide som har regler för alla klasser för level 13-24.

Sammanfattningsvis anser jag att C&C är det bästa OSG-spelet (med en brasklapp att jag definitivt inte läst alla OSG-spel). Dock bör ni veta att jag vuxit upp med ADnD, inte med DnD.

Den enda nackdelen med C&C är att det inte är fritt (som LL, S&W eller LotFP), det finns åtminstonde en gratis LITE-version som man kan tanka ner så man får en uppfattning om spelet.

Storuggla

Champion
En grej jag glömde säga också, I fjärde tryckningen är bärförmågereglerna svårbegripliga. Det är fullt begripligt tills har två exempel, som säger emot varandra. I övrigt är det enkelt.
Tyvärr finns ingen bra gratisutgåva, bara en snabbstart.

Storuggla, läderpumpa

Hunk

Hero
Tack för en bra genomgång! Jag ville verkligen gilla Castles & Crusades när det kom (tror till och med att jag hade det listat som ett favoritspel här...), men lyckades tyvärr inte. Delvis berodde det nog på att den första tryckningen av regelboken var oerhört kasst redigerad (både med avseende på layout och textinnehåll, däremot tycker jag att Peter Bradley är en bra tecknare). Men det främsta skälet är nog att jag inte gillar SIEGE-motorn.

Storuggla said:
Svårighetsgraden beror på om attributet du savear med är ett prime eller inte, är det ett prime är svårighetsgraden 12 plus motstådarens HD, annars är det 18 plus lede fi's HD. Några av er har kanske insett vad detta betyder. I d20 är din save mot till exempel en besvärjelse baserat på besvärjelsens spell level, här är det på motståndarens HD. Så en låglevel-spell som är fortfarande skitläskig om den som kastar den är hög level. Saves är svåra i C&C.
Vilket är en kass kombination av gammel-(A)D&D och ny-D&D. Fasta målnummer att slå (som i de gamla utgåvorna) är både praktiskt och pedagogiskt, men blir satans krångligt om det skall moddas med motståndarens HD och stat (det senare har jag i alla fall för mig att det gör, men jag kan minnas fel). LotFP gör samma "fel" när det gäller save vs spells, men när det gäller övriga saves har jag för mig att det funkar som gammel-D&D. Dessutom tycker jag att det är alldeles för svårt att klara saves i C&C. I AD&D hade krigaren riktigt kassa saves på de första nivåerna, men blev stadigt bättre, vilket nog är den modell jag just nu föredrar (även om jag har förståelse för sweet spot-argumentet att chanserna skall vara ungefär lika höga på alla nivåer). Livet skall vara hårt för level 1-karaktärer!

I 3E blir man stadigt relativt bättre på sina bra saves, men sämre på sina dåliga (om man räknar att motståndarna i genomsnitt har samma HD som en själv) medan man i 4E behåller man hela tiden i princip sina defenses relativt motståndarnas attacker. I både 3E och 4E börjar man dock med betydligt bättre chanser att klara sig än i AD&D och C&C och effekten av misslyckade saves är i allmänhet mindre.

I C&C tycker jag dessutom att skillnaden mellan karaktärers/monsters level/HD blir alldeles för stor. Mot ett 3HD-monsters effekt måste en icke primad level 1-karaktär slå 20 för att undvika, vilket jag tycker är lite väl hårt. Samma gäller åt andra hållet, höggradiga magiker blir helt omöjliga att ha att göra med för stackars 1HD-monster. Det är möjligt att systemet är bättre om man moddar det i 4E-anda så att +/- bara moddas med halv level/HD. Om man samtidigt tar bort den regel (som jag inte är helt säker på att den finns...) att magikers INT-mod försvårar motståndarens save kanske jag t.o.m. kan gilla SIEGE... Eller att man ger 1/2 level på alla saves men bara -1 per 5 HD/levlar (eller nåt) som negativ modd, så att den relativa förmågan att klara sig blir bättre. Eller så hoppas man att Blood & Treasure kommer att bli en bättre D20-/OSG-hybrid än C&C och låter C&C-böckerna fortsätta samla damm.

Ursäkta röran!

Storuggla

Champion
Fullt förståeliga argument. Dock kan jag lugna dig, du struntar i motståndarens attributmod, om jag inte helt missuppfattat allt och lite till.

Storuggla, ett de inte har attribut

Hunk

Hero
Storuggla said:
Fullt förståeliga argument. Dock kan jag lugna dig, du struntar i motståndarens attributmod, om jag inte helt missuppfattat allt och lite till.
Lugnande! Jag skyller på att jag nog inte har bläddrat i mina C&C-böcker på 4-5 år. Jag borde kanske göra det, men jag kände att spelet inte flöt på ett bra sätt när jag spelledde det (det kan såklart ha berott lika mycket på äventyret och spelgruppen som systemet), så det troliga är att det inte får någon mer chans.

Mitt argument håller däremot mot LotFP!

Som ett sidospår, om en demon besökte ditt hem en mörk natt och tvingade dig att antingen bränna dina C&C-regelböcker eller Dungeon Crawl Classics RPG, vad skulle du offra?

Storuggla

Champion
"Kan man multi-classa?"

Ja. Man kan multiklassa eller "klass och en halv"-a. Då väljer man en sekundär klass som man levlar upp i också, till en ökad kostnad av xp. Jag kan beskriva mer om jag har boken framför mig.

Storuggla, det du bullen

Storuggla

Champion
"Som ett sidospår, om en demon besökte ditt hem en mörk natt och tvingade dig att antingen bränna dina C&C-regelböcker eller Dungeon Crawl Classics RPG, vad skulle du offra?"

C&C. Utan tvekan. Hade demonen sagt "DCC eller Hackmaster" däremot, då hade jag hamnat i en veritabel rävsax.

Storuggla, HAXX

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
"Kan man multi-classa?"

Ja. Man kan multiklassa eller "klass och en halv"-a. Då väljer man en sekundär klass som man levlar upp i också, till en ökad kostnad av xp. Jag kan beskriva mer om jag har boken framför mig.
Så man måste bestämma det redan när man skapar gubben och sedan hålla fast vid det efter det? Man kan inte använda D&D3-metoden?

/Anders

Storuggla

Champion
Rakt ur huvudet, nej. Klasserna har olika xp-krav för levels så jag vet inte hur det skulle gå till. Ur huvudet, då.
Om det inte finns någon grej i CKGn då.

Storuggla, nu dansar den jäveln igen

Det rör sig alltså om en form av "Dual Class"-ning som det som fanns i AD&D2? Har alltid gillat det konceptet. Jag har spellett 3 sessioner C&C och äger 3:e editionen av böckerna. Jag gillade det, jag fann det enkelt, snabbt och icke restriktivt.

/lasergreger - som inte minns dual class reglerna i C&C heller.

Storuggla

Champion
Multiklassning och klass och en halv finns längst bak i fjärde tryckningen.
Man väljer vilka klasser man vill multiklassa i i början och sedan levlar man upp när man fått tillräckligt xp för att levla i båda (och 200 extra för besväret). Klass och en halv är nästan samma sak, fast där får du en level i en annan klass var annan level av din ordinarie, till en kostnad av ordinarie klassens xp plus halva den sekundäras krav. Eh... multiklassning är för fjompar.

Storuggla, inget fjomperi

Storuggla

Champion
Saker jag glömde nämna: Illusionister har tillgång till läkande magi, samma som clericen. Men den som utsätts för illusionistens läkande magi måste slå ett saving throw, misslyckas man blir man helad. Är man smart och genomskådar illusionen helas man inte.
Ligger man på negativ HP och utsätts för helande magi helas man upp till 0 HP, oavsett hur mycket man slog. Alltså kan ingen bli knockad i en strid och sedan nästa runda studsa upp igen hojtandes "Tjohej här kommer Alice Overallen!".

Storuggla, smådetaljer där lucifer hyr en etta

Botulf

Hero
Gällande multiclass i C&C. Här finns inte allt för krånliga regler för hur man multiclassar i C&C som mer liknar D20. Om man orkar köra med tillägg. Jag gillar dom bättre än standard metoden.

Storuggla

Champion
Nu har jag fått hem två saker, pdfen till femte tryckningen och den liggande spelledarskärmen.
Femte trycknigen är helt i färg och ser läcker ut. Underligheten med två exempel som sa emot varandra om bärförmåga har nu bara ett exempel, som inte säger emot något annat. Bra.
Spelledarskärmen har jag lite mer.... tvivel inför. På tabellsidan ser man vanliga modifikationer för strid, hur man slår saving throws och siege checks, pris för mat på olika värdshus (?), ljuskällor, förflyttning, väderförhållanden och nederbörd (???). Valet av tabeller är lite... annorlunda. Framsidan är vackert illustrerad, föreställande en djävul/demon i mörker, en strid mot någon sorts balrogliknande sak och.... två rövar. Nej, inte en felskrivning, det är två kvinnor vars enda uppgift på illustrationerna är att vända rumpan till betraktaren. Två jävla rövar. Jag måste fan täcka för skärmen om jag ska kunna använda den utan att skämmas.

Storuggla, fick en släng av sleven