Nekromanti Dags att lägga ner stridssystemet?

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n102892 said:
Alltså, jag har länge tyckt att stridssytemet borde närma sig färdighetssysmet (och vise verse) betydligt mer. Helst så att det i grund och botten är precis samma. Det här kommer sig dels av att jag helst ser på HP/KP som något som man offrar för att undvika att ta en riktig skada (Alltså mer tur/öde/ork att ducka och hoppa runt) och även gillar att använda detta som en resurs för att exempelvis bättra på sina färdighetsslag.
Dresden Files/FATE fungerar så. Både sociala och fysiska konflikter (och mentala, men den arenan kan man inte anfalla på om man inte har någon form av psykiska krafter) fungerar så att man slår motsatta slag för anfall och försvarare, och om anfallaren får bättre värde får försvararen "stress". Detta tas normalt från relevant "stress track", och om smällen är för hård blir man utslagen (vilket i en social konflikt motsvarar att man får ge med sig). Man kan minska mängden stress man tar genom att ta konsekvenser, som är mer varaktiga och representerar riktig skada (brutna ben och sådant i det fysiska fallet). Det får också effekten att om en konflikt inte är så viktig för en kanske man väljer att bli utslagen direkt om motståndaren får in ett bra slag, men i en viktig konflikt är man villig att ta lite fler konsekvenser och pressa sig mer.
 
Top