Nekromanti Dags för en konventsutmaning på brädspelsfronten?

Björn den gode

Swashbuckler
Vill bara säga att jag är lite besviken på brädspelsutbytet på Gothcon i år. Och då talar jag om turneringar. Visst det finns en massa möjligheter att spela brädspel i diverse rum och barer men det är inte vad jag söker. Som det är nu så har endast fem brädspel turneringar (+2 turneringar där man blandar). Nämligen: Roborally-Settlers-Ricochet-Adv.Civ-Diplomacy.

För att ta några exempel så undrar jag varför det inte finns någon turnering i Puerto Rico, Junta, Axis and Allies, Bohnanza eller Twilight Imperium.

I alla fall de tre förstnämnda skulle med all säkerhet ha en publik.

Nu är det här i och för sig inget större problem för mig då jag nog kan fylla upp ett Gothcon helt utan att spela brädspel och ha ungefär lika kul men till Lincon hoppas jag att fler inser att dom vill arrangera brädspel. Själv är jag upptagen av att arrangera Maffia (vilket är listad som brädspel av logistiska skäl och inte alls är något brädspel) både under Goth och Lin.

Slutligen tycker jag det är mycket tråkigt att Tyska Hörnet i år liksom förra året sviker traditionen och inte har något tyskt hörn utan istället arrangerar andra grejor. Inte för att det är något fel på vad de arrangerar, men det var bättre förr.

Hoppas så många som möjligt kommer att komma på Gothcon och dessutom spelar Maffia.

Foggmock

Myrmidon
Ricochet Robot får ju en turnering. Och visst spelas det väl turneringar i de andra spelen också även om det inte är lika stort eller officiellt.

Björn den gode

Swashbuckler
Som det är nu så har endast fem brädspel turneringar (+2 turneringar där man blandar). Nämligen: Roborally-Settlers- Ricochet -Adv.Civ-Diplomacy.
Ricochet Robot får ju en turnering. Och visst spelas det väl turneringar i de andra spelen också även om det inte är lika stort eller officiellt.
Förlåt om jag var otydligt, när jag skrev Ricochet så menade jag alltså Ricochet Robot och ingenting annat. Och nej inofficiella turneringar är mig veterligen mycket sällsynta då det enligt mig för att vara en turnering krävs att man i alla fall spelar fler än ett parti av nämnda spel och gärna att det är fler än ett bräde samtidigt. Annars är det ju bara några som sitter och spelar brädspel, vilket i och för sig inte är tråkigt absolut inte men något jag kan göra lika bra även när det inte är konvent.

(Ok, ett undantag finns och det är cheapassrummet som faktiskt brukar anordna ett par turneringar fast om det är brädspel går ju att diskutera, snarare knapp,tärnings och kortspel ;-)

Foggmock

Myrmidon
...och jag som tyckte att jag läste noggrannt... nåja.

När jag tänker på det, BARA fem turneringar är inte så lite. I vilket fall som helst är det väl bara att krascha in första passet de öppnar det brädspelet du är sugen på och frågar om de har lust att köra en liten turnering. I andra hand frågar du om DU kan få driva en, och i tredje hand inkluderas misshandel, hot och postorderflickor från baltstaterna.

Tobias Eliasson

Veteran
Vill man arrangera en turnering så är du välkommen att höra av dig till vår C Brädspel: bradspel@gothcon.se
Det är ont om plats kvar, men man kan alltid fråga!

Anledningen till att det inte arrangeras några turneringar i de spelen du efterfrån beror troligtvis på:
1. Ingen har hört av sig och sagt att han vill hålla i den.
2. Ingen har hört av sig till oss och sagt att han skulle uppskatta en.

Input är jättebra, om folk säger till oss som arrangerar konvent om vad de vill se på konventet så är det jättebra, i annat fall så gissar vi, och tar emot de människorna som faktiskt hör av sig och säger att de vill hålla i någonting. Till nästa år kanske vi kör fler turneringar, om det nu är det som folk vill ha.

Tobias Eliasson

Veteran
Puerto Rico är en del av Brädspelstriathlon, som är en trekamp i Amun-Re, Puerto Rico och Settlers of New Catan.
Sedan har vi en lagturnering i brädspel, som bjuder på fem olika spel, vilka de blir är dock en överraskning!

Carcassonne är också en turnering och även Car Wars och Strange Synergy är också turneringar i någon form.
Osäker på Mahjong.
De enda brädspelsarrangemangen i övrigt (förutom demorummen) som inte är turneringar är Titan och Zendo.

Björn den gode

Swashbuckler
Några kommentarer bara. På både detta och ditt andra inlägg.

Om Car Wars är en turnering så tycker jag det är väldigt skumt marknadsfört. Drop in kombinerat med alla pass och 6/7st per race låter väldigt demorumsaktigt i mina öron. Och om det nu är en turnering måste man vara där alla pass för att kunna vinna? Det är ju ändå vinna som är det viktiga :) De andra missade jag helt enkelt för att jag kollade på anmälningskoder och dessa bara hade dropin (mitt fel).

Till nästa år kanske vi kör fler turneringar, om det nu är det som folk vill ha.
Tja, jag skulle ju förvisso bli glad fast frågan är om jag är folk egentligen. Dessutom så har jag som jag nämnde inga problem med att sysselsätta mig ändå på Gothcon.

Slutligen så erkänner jag att det kanske inte framgick särskilt klart men det var faktiskt inte Gothcons brädspelsutbud jag försökte påverka direkt, utan Lincons (som jag dessutom är ute i något så när god tid till för att arrangörer ute i landet ska förstå att dom ska anmäla sig dit). Allt annat är bara positiva bi-effekter.

Gardener

Champion
Re: Dags för en konventsutmaning på brädspelsfront

Spelwebben har precis anmält några arrangemang till LinCon, både flera (mindre) turneringar och ett demorum. Om det sedan godkänns är en annan femma, men det får vi hoppas.

Sen är det ju inte frågan om några stora brädspel, men även små brädspel är brädspel anser vi. =] Det är alltså enbart brädspel som Spelwebben tillverkar eller supportar det är frågan om.

Till GothCon hann vi aldrig anmäla någonting och vi var ändå osäkra på om vi skulle ha någon möjlighet att hålla i något, så där blir det inget arrangemang. Däremot kommer i stort sett hela redaktionen att dyka upp och vi lär nog försöka visa upp våra spel för de vi träffar på.

Tobias Eliasson

Veteran
Om Car Wars är en turnering så tycker jag det är väldigt skumt marknadsfört. Drop in kombinerat med alla pass och 6/7st per race låter väldigt demorumsaktigt i mina öron. Och om det nu är en turnering måste man vara där alla pass för att kunna vinna? Det är ju ändå vinna som är det viktiga :)
Både Car Wars och Strange Synergy är anmälda till oss som turneringar iaf, hur sedan arrangören tänker genomföra det rent praktiskt, det har jag ingen aning om. :gremsmile:

Tobias Eliasson

Veteran
Re: Dags för en konventsutmaning på brädspelsfront

Till GothCon hann vi aldrig anmäla någonting och vi var ändå osäkra på om vi skulle ha någon möjlighet att hålla i något, så där blir det inget arrangemang. Däremot kommer i stort sett hela redaktionen att dyka upp och vi lär nog försöka visa upp våra spel för de vi träffar på.
Om ni vill ha en bänk eller två att visa upp era spel på så maila till bradspel@gothcon.se, vi försöker lösa allt! :gremcool:

Björn den gode

Swashbuckler
Är i och för sig inte helt säker på att svaret riktar sig enbart till mig men tiger skrevs ju i singular så jag svarar ändå.

Då jag redan arrangerar på Lincon så överlåter jag detta med varm hand åt alla andra tigrar. För om jag ska arrangera en sak till så har jag ju snart ingen tid över att spela ändå :gremtongue:

Tobias Eliasson

Veteran
Problemet är nog att det inte finns så många andra tigrar.
Det finns ju alltid några tappra hjältar som ställer upp med att arrangera en turnering, men de växer ju inte på träd precis.