Mogger
Hipsteranka
Precis. Glasklart, eller hur?Äventyrsspel-spel är spel från Äventyrsspel, medan äventyrsspel är spel som främst handlar om äventyrande.
Precis. Glasklart, eller hur?Äventyrsspel-spel är spel från Äventyrsspel, medan äventyrsspel är spel som främst handlar om äventyrande.
Jag har faktiskt definierat det en gång i tiden: https://www.rollspel.nu/threads/ksr-vs-Äsr.68727/Äventyrsspel-spel är spel från Äventyrsspel, medan äventyrsspel är spel som främst handlar om äventyrande.
Det kan ju dock bli ganska svårt att förstå vad en postare menar. Det finns anledningar till att ett vanligt verktyg i organisations- och verksamhetsutveckling är att just definiera det gemensamma vokabulär som förekommer på en arbetsplats. Det blir mer transparent, mer lättbegripligt och färre missförstånd. Om jag i en tråd skriver att "jag har tänkt på en sak med blorb, ni vet som i Fiasco, visst är det coolt att utgången i princip redan är given och att vi bara fyller i hålen mellan start och slut?" så är det kanske inte så konstigt om någon ifrågasätter? Det blir svårt att veta vad jag menar i blorben, om jag utgår från att blorb betyder något helt annat än hur det används i andra diskussioner.Fundamentalt handlar det om generositet. Används ett ord fel? Kanske inte rätt tillfälle att påpeka detta. Vi är alla läskunniga och intelligenta nog att kunna läsa vad en post syftar på utan att behöva kasta terminologi på den.
Mer generositet, mindre semantik, så skulle problemet vara löst. Sidvis med värdeladdade och ofta, helt ärligt, ganska oanvändbara definitioner? Nej tack.
Det är väl bra med fler standards! Så länge vi lär oss något av dem har jag svårt att se att det skulle vara ett problem. Samtidigt så är det ju hyfsat tydligt ungefär vad jag menar när jag säger lean, 6sigma, TQM, new public management, agile, scrum, etc etc även om de i sin applikation kan vara närmast väsensskilda. Om jag börjar omdefiniera och använda agile för att beskriva Caesars legioner pga aldrig hört ordet "agile" (romarna stretchade massvis! Lovar!) så gör väl det knappast diskussionen tydligare?
Min bild är att forge-termer används ganska sällan på forumet. De termer som används hela tiden finns inte med på den listan. Bananbeskrivningar, samberättande, blorb, full/no myth, rälsa, play to find out, fiction first, play to lose, player skill, trad, neotrad, och så vidare. Skulle inte avhjälpas alls av en länk till forge-listan.Jag tror det skulle räcka med om ett halvdussin specifika personer på forumet lade in en länk till The Provisional Glossary i sina signaturer, så skulle det här problemet vara så gott som löst i den mån det faktiskt handlar om begreppsförvirring och att hjälpa den som inte känner till forgeskolans begrepp.
Men en wrnu-ordlista är något annat. Då slås det fast en terminologi som får gälla som representativ för wrnu, och den som inte håller med om den hamnar på utsidan. Det kommer ofelbart leda till att en liten klick -- de mest frekventa teoripostarna -- sätter agendan.
Hälsar
Christian
Är det verkligen det, eller handlar det snarare om att försöka passa in saker i en så liten låda som möjligt? Om det är något som är uppenbart så är det ju dels att uttrycken saknar definition eftersom det inte finns någon enighet kring vad den definitionen skulle vara, och dels att det många gånger handlar mer om att trycka ned saker än något annat; som här.Det kan ju dock bli ganska svårt att förstå vad en postare menar.
Jag tycker en ordlista är att lappa ihop något istället för att fixa grundproblemet, att folk inte kan uttrycka sig utan att försöka få alla att förstå.I den här tråden, och tidigare även i den här tråden, uppkom snack om termer och deras definitioner. Det har ju gjorts försök tidigare att försöka upprätta en ordlista. Är det något som är värt att försöka med igen? Skulle det ge något? Hur borde den se ut? Sticky-tråd?
Även om vi inte gör det och flera sätt skrivs upp kommer det att bli skevt, då alla sätten kommer att få samma vikt, trots att kanske är en klar minoritet använder definitionen annorlunda. Ta "indie" exempelvis, där en massiv skara här på wrnu tänker forge-spel medan en mindre skara anser att det är indiependent-utgivande. Det kommer antagligen leda till mer begreppsförvirring.Skulle vi kunna enas om definitioner?
Vi läser nog den tråden väldigt olika, jag ser inte alls de tendenser du lyfter här. Jag tycker att det kom en massa välinformerade och konstruktiva svar där. Sedan att många byggde sina svar på redan tänkta tankar är klart, men det är väl en självklarhet att inte börja från scratch i varenda samtal?Är det verkligen det, eller handlar det snarare om att försöka passa in saker i en så liten låda som möjligt? Om det är något som är uppenbart så är det ju dels att uttrycken saknar definition eftersom det inte finns någon enighet kring vad den definitionen skulle vara, och dels att det många gånger handlar mer om att trycka ned saker än något annat; som här.
Att försöka läsa inlägg generöst är ju i slutänden ett aktivt val. Om, som i tråden om "action", du väljer att kontextualisera det hela till en viss typ av spel, som den typ World of Indiana Jones råkar vara, så slipper vi hela definitionskriget och kan istället prata om vad trådstarten försöker ta upp. Allt kan inte vara en jakt på rätt definitioner eller en chans att trycka ned Forge i halsen på den som inte är intresserad. Pardon my French.
Det jag känt i flera trådar är att det istället blir "aha! du skrev [X] i fel sammanhang!" och den diskussionen är ju vare sig intressant eller (för diskussionen) relevant. Det blir ju bara en jakt på rätt lösenord.
Det blir ju väldigt illustrativt i praktiken.Som sagt, jag ser inte det du ser. På samma sätt som det är viktigt att läsa generöst så är det ju också en bra grej att inte göra antaganden om postares intentioner, bättre att läsa det som står!
Kan du peka mer specifikt i tråden? Jag vill inte rota i gamla sår, då jag minns att du tog illa upp i tråden (antagligen jag som uttryckte mig klumpigt), men jag minns inget om något definitionskrig i den tråden, och kan inte se det vid en snabb koll. Och om vi vill kontextualisera det till en viss typ av spel, hur gör vi det utan en samling termer som vi kan använda för att beskriva spelen?Är det verkligen det, eller handlar det snarare om att försöka passa in saker i en så liten låda som möjligt? Om det är något som är uppenbart så är det ju dels att uttrycken saknar definition eftersom det inte finns någon enighet kring vad den definitionen skulle vara, och dels att det många gånger handlar mer om att trycka ned saker än något annat; som här.
Att försöka läsa inlägg generöst är ju i slutänden ett aktivt val. Om, som i tråden om "action", du väljer att kontextualisera det hela till en viss typ av spel, som den typ World of Indiana Jones råkar vara, så slipper vi hela definitionskriget och kan istället prata om vad trådstarten försöker ta upp. Allt kan inte vara en jakt på rätt definitioner eller en chans att trycka ned Forge i halsen på den som inte är intresserad. Pardon my French.
Forge-termerna är definitivt problematiska, eftersom de är naturliga ord som folk gärna använder i vanliga diskussioner, vilket leder till förvirring. De är dessutom väldigt lätta att missförstå och dåligt förklarade vid källan. Jag håller helt med att om någon använder ett ord som typ "narrativism" och uppenbarligen inte menar det i den forge-tekniska betydelsen, så tillför det noll och ingenting att ta upp det.Det jag känt i flera trådar är att det istället blir "aha! du skrev [X] i fel sammanhang!" och den diskussionen är ju vare sig intressant eller (för diskussionen) relevant. Det blir ju bara en jakt på rätt lösenord.
Genom att diskutera frågan? Genom att inte föra över samtalet till definitioner eller uttryck? Jag tror det är fullt möjligt, med tanke på att terminologin i sig är ganska "ham-fisted" så länge det saknas konsensus. Många av blorb-diskussionerna blev ju liknande härvor, där det nästan blev mer snack om vad blorb är eller inte är, eller vad som är eller inte är blorb, till slut. Bra diskussioner på det stora hela, men jakten på definition gör att sakfrågan försvinner emellanåt.Och om vi vill kontextualisera det till en viss typ av spel, hur gör vi det utan en samling termer som vi kan använda för att beskriva spelen?
Jag tog inte illa upp, jag blev mest bara ointresserad av diskussionen, för det var inte den diskussion jag hade hoppats på. Men jag har heller inget jättestort intresse av att rota i den. För mig är den bara ett praktexempel på när terminologin (eller bara egna preferenser) och bristande generositet derailar det faktiska samtalet.Jag vill inte rota i gamla sår, då jag minns att du tog illa upp i tråden
Det finns ett påstående där om att andra postare inte var generösa som jag bara inte förstår. Många människor lade mycket tid på att skriva långa svar på vad de upplevde var din fråga. Kanske hade någon intentionen att vara elak men det går inte att utläsa ur texten och att göra sådana antaganden är i sig inte så generöst. Jag kämpar med att förstå vad det är du menar med "generöst"Genom att diskutera frågan? Genom att inte föra över samtalet till definitioner eller uttryck? Jag tror det är fullt möjligt, med tanke på att terminologin i sig är ganska "ham-fisted" så länge det saknas konsensus. Många av blorb-diskussionerna blev ju liknande härvor, där det nästan blev mer snack om vad blorb är eller inte är, eller vad som är eller inte är blorb, till slut. Bra diskussioner på det stora hela, men jakten på definition gör att sakfrågan försvinner emellanåt.
Jag tog inte illa upp, jag blev mest bara ointresserad av diskussionen, för det var inte den diskussion jag hade hoppats på. Men jag har heller inget jättestort intresse av att rota i den. För mig är den bara ett praktexempel på när terminologin (eller bara egna preferenser) och bristande generositet derailar det faktiska samtalet.
Massiv skara .Jag tycker en ordlista är att lappa ihop något istället för att fixa grundproblemet, att folk inte kan uttrycka sig utan att försöka få alla att förstå.
Själv länkar jag till mycket men har märkt att typ ingen klickar på länkar. Ingen. Av kanske femhundra personer är det en, möjligtvis två, som klickar på en länk. Resten antar bara och fortsätter diskutera utifrån sitt antagande. Det här har jag märkt utifrån diskussioner här, men också de fåtal gånger jag loggat länkar. På Story Games-forumet, när det fanns, visades hur många som klickat på en länk och det var väldigt få som gjorde det. 1-2 stycken normalt.
Även om vi inte gör det och flera sätt skrivs upp kommer det att bli skevt, då alla sätten kommer att få samma vikt, trots att kanske är en klar minoritet använder definitionen annorlunda. Ta "indie" exempelvis, där en massiv skara här på wrnu tänker forge-spel medan en mindre skara anser att det är indiependent-utgivande. Det kommer antagligen leda till mer begreppsförvirring.
Jag är ingen anhängare av relativism (bu för postmodernism, buu!) med det sagt kommer jag sällan resonera i absoluta termer. Läsa bibeln baklänges klarar vilken apa som helst, inklusive undertecknad - och vill man att något inte ska bli neutralt, så blir det inte det. Men man bör först ställa sig frågan om det är vad som eftersöks, och ännu viktigare, behövs det?Jag tror dessvärre att det innebär att projektet blir omöjligt. En samling neutrala termer som underlättar diskussion på detta forum finns helt enkelt inte.
Vilka är de specifika personerna och vad säger att en ordlista ska förklara forgeskolans begrepp? Jag visste inte vad 'Samberättande' betydde innan @Genesis hjälpte mig med den saken - The Provisional Glossary hade inte hjälpt mig. Antagligen få som sökte efter förklaring till just 'Samberättande' hade hjälpts av The Provisional Glossary. Lika så om man försöker förstå vad 'trad', 'K.S.R' eller 'indieflum' innebär. Hade det funnits en klistrad tråd som jag skulle kunnat söka opp @Genesis 106 ord om samberättande så hade jag varit på banan inom 90 sekunder.Jag tror det skulle räcka med om ett halvdussin specifika personer på forumet lade in en länk till The Provisional Glossary i sina signaturer, så skulle det här problemet vara så gott som löst i den mån det faktiskt handlar om begreppsförvirring och att hjälpa den som inte känner till forgeskolans begrepp.
Vad säger att det ska vara en wrnu-ordlista, occh var på forumet finns att läsa om vad wrnu ens betyder. Jag kanske ska vänta på att någon med en länk till The Provisional Glossary i sin signatur dyker opp nånstans ifrån så jag kan trycka på den och inte få förklarat vad det betyder. Men iofs, om man nu skriver en wrnu-ordlista kanske man i den kan förklara begreppet wrnu.Men en wrnu-ordlista är något annat. Då slås det fast en terminologi som får gälla som representativ för wrnu, och den som inte håller med om den hamnar på utsidan. Det kommer ofelbart leda till att en liten klick -- de mest frekventa teoripostarna -- sätter agendan.
Och den meningen kan du lägga fram i den länk som refererar den forumtråd där du debatterar innebörden av X. Starta den tråden medans jag går till storms mot wikipedia som gör anspråk på min mening. Och alla andras som någonsin läser deras artiklar. Vi ska rasa mot internet också. Starta twitterstormar, bloggbävningar och löpsedeldsvådor. Passopp världen, här kommer vi.Jag tycker det är oproblematiskt om någon vill göra en ordlista för de begrepp de använder. Men kalla den inte wrnus lista eller gör det till en sticky post — för då gör man anspråk även på andras mening.