Nekromanti Dags igen !

Lavskägge_UBBT

Veteran
Tjena igen !

Som vanligt har jag en färdighetsfråga =) Jag sitter o läser i den gamla blåa expert boken och fastnade på färdigheten två vapen ! Det jag inte fattar är om man slår ett färdighetsslag innan striden o att man sen kan slåss med vapenkombinationen hela striden eller ska man slå varje runda ?

Eller det kanske t.om är så att om man har två vapen FV 14 (slagsvärd dolk kombinationen) så har man 14 med båda vapnen när man ska slåss även om man skulle ha 18 i dolk o 17 i slagsvärd? Hur erfar man isåfall t.ex 1 erf i dolk o 1 i två vapen om man nu skulle lyckas med en dolkstöt ?

Hoppas ni hajjar vad jag surrar om.

Hur menar dom och hur kör ni ? Mycket spännande ;-)

/Lavskägge

Rickard

Urverk speldesign
Det fanns en rätt lång tråd angående det.. Läs den om du är intresserad av olika lösningar.. Själv har jag tolkar regeln som att Två Vapen ersätter vapenfärdigheterna, såvida vapenfärdigheten är högre än FV:t i Två Vapen.. Annars används det lägsta FV:t.. Vad gäller erf så körde jag med att man fick både erf i vapenfärdigheten och Två Vapen..

Idag skulle jag antagligen köra med att Två Vapen inte behövs, utan man kör med vapenfärdigheterna rakt av.. Sköldfärdigheten funkar ju på det sättet, så varför ska inte vapnet fungera så (om man bortser från det faktum att det är bättre)? BC-regeln för Två Vapen skulle jag då helt stryka..

Med mina husregler är det lite annorlunda.. Två vapen tillhör stridsteknikerna ger +3 på vapenfärdigheten och man kan bara göra en attack när det är ens tur.. Däremot kan man dra av på sitt FV för att göra en snabbare attack (och eftersom man fick +3 så.....) eller för att finta/utmanövrera sin motståndare.. Blir skadan låg (alla vapen använder samma skadetärning) så är det träff med det "sämre" vapnet och blir skadan hög så är det en träff med vapnet som har högre skadekapacitet..

/Han som, om han skulle göra ett actionrollspel, skulle göra två vapen bra om det var fler personer inblandade mot om det är få personer inblandade i striden

Lavskägge_UBBT

Veteran
Sååå då har man läst igenom tråden du länka till, hmm fattar inte varför jag inte hittade den direkt då jag sökte ?!?!? fick ett gäng ideer att spåna vidare på =) Ett stort tack ska du ha för att du jämt svarar på mina små frågor på ett klurigt sätt =)

TACK /Lavskägge