Nekromanti Daimonion och 1700-talet på film

Targon

Hero
Med anledning av en artikel som jag la upp på Daimonions hemsida i december, nämligen Om miljöskildringen i Daimonion, skulle jag bli mycket tacksam över kommentarer, synpunkter, input och förslag på tillägg. Finns det fler filmer som borde finnas med på listan? Eller varför inte själva betygsätta miljöskildringen i de filmer ni har sett men som inte jag har sett och därför inte kan ta ställning till?

En sak som jag funderar starkt på att ändra är betygsättningen av miljöskildringar, där jag utgår från en tregradig skala. Eftersom det generella betyget på filmerna (snodda från AMG för enkelhetens och objektivitetens skull) i sin tur presenteras utifrån en femgradig skala kan det te sig förvirrande. Min egen betygssättningen rörande miljöskildringen kommer därför i framtiden att konverteras till en femgradig skala. Förslag på miljöskildringsbetyg enligt femgradig skala tas emot med varm hand.

Tack på förhand!

Tillägg (10/1, kl. 14.12)
Sidan som länken leder till är för närvarande skapad i Frontpage och därmed tyvärr otillgänglig för användare av exempelvis Foxfire. Jag beklagar eventuella olägenheter.

Jarl

Hero
Sajten... [OT]

Vet inte om du märkt det själv, men det måste vara något fel på html-kodningen, för inget är där det ska på sidan...

Detta gäller för Firefox 1.0, i IE ser det normalt ut. Och efter en snabb koll på källkoden så är det väl inte helt oväntat, när allt är gjort i Frontpage...

Nåväl, vart jag ville komma är att du lyckats få Frontpage att producera rejält kass html som sabbar för mer standardiserade webbläsare. Kanske något att se över, för jag missade först att sidorna hade text öht...

Targon

Hero
Re: Sajten... [OT]

Jag har redan tidigare lagt märke till problemet. Som noterats på hemsidan funkar den bäst i Microsoft Internet Explorer 6.0 med skärmupplösning 1024 x 768. Nedan vidarebefordrar jag min polares svar på min förfrågan när jag först fick höra talas om problemet. Jag har beslutat mig att följa rådet i hans svar.

Det stämmer att sidan inte fungerar som den ska om man kör Firefox. Har själv firefox och har provat. Vad som händer är att sidokolumnerna försvinner..... Allt text finns dock med, det är bara det att den hamnar inte där den ska vara....

Mitt bästa råd till dig när det gäller Firefox är att du ska SKITA högaktningsfullt i det. Det är ändå så få som använder sig av firefox så det gör ingen större skada. Skriv istället överst på sidan att den funkar bäst med internet explorer. Många gör så på nätet.......

Jag tackar dock för din synpunkt.

Quan'talis

Swashbuckler

Fast då får du förstås finna dig i att vi är ett par stycken som högaktningsfullt skiter i hemsidan, och därmed i rollspelet.

Visst, jag har andra webläsare än Firefox, men om jag måste göra en ansträngning, till och med en så liten som att starta ett annat program, bara för att du inte brytt dig om att göra en annan ansträngning (en lite större ansträngning, det medges, men å andra sidan måste jag starta min andra webläsare varje gång jag besöker sidan, medan du bara nehöver lära dig göra hemsidor som fungerar en gång) blir det bestående intrycket jag får av att besöka hemsidan att jag gör dig en tjänst i och med att jag tittar på spelet, och inte att du gör mig en tjänst genom att publicera det

Det är väl ändå inte meningen?

Sereg_UBBT

Swashbuckler

det där är ju en hög med bullcrap. Jag tycker inte att du skall skita i de användare som kör med Firefox/Mozilla. För dom är ganska många - enligt denna sida: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp så använder 18.7% Firefox och 4.1% använder Mozilla. Statistiken på min egen hemsida säger att 25% av användarna kör med Firefox. Du vill väl inte att 25% av dina besökare skall skita i din sida bara för att den inte funkar?

Targon

Hero

Jag beklagar verkligen att sidan är gjord i Frontpage och att jag ännu inte lärt mig att göra hemsidor i kod (vilket jag förmodligen inte heller kommer att lära mig under överskådlig framtid). Det ter sig alltmer uppenbart för mig att jag därmed stänger ute en hel del av forumiterna från närmare kontakt med Daimonion. Och det, svär jag, är verkligen inte meningen.

Efter att nu ha varit ute på nätet och snurrat inser jag att min polare (som ju var den som tyckte att jag skulle skita i Firefox-användarna) inte tog med i beräkningen att Firefoxanvändarna stadig ökar i antal och att IE långt i från är en självklarhet i dag. Du och nippro sätter därmed fingret på ett allvarligt problem och jag sluter mig till att jag verkligen bör överväga att försöka knyta en webansvarig till projektet, någon som verkligen kan konsten att göra hemsidor i kod och som tycker det skulle vara skoj att göra det för Daimonion.

Jag får tacka för ditt inlägg. Du har fått mig att inse att jag förr eller senare helt enkelt är tvungen att överge Frontpage.

Targon

Hero

Du har alldeles rätt, Sereg. Se mitt svar på Quan'talis inlägg nedan.

Rickard

Urverk speldesign

[edit] Äh, sådär går det när man är långsam.. Jaja..

Jag har beslutat mig att följa rådet i hans svar.

Det stämmer att sidan inte fungerar som den ska om man kör Firefox. Har själv firefox och har provat. Vad som händer är att sidokolumnerna försvinner..... Allt text finns dock med, det är bara det att den hamnar inte där den ska vara....

Mitt bästa råd till dig när det gäller Firefox är att du ska SKITA högaktningsfullt i det. Det är ändå så få som använder sig av firefox så det gör ingen större skada. Skriv istället överst på sidan att den funkar bäst med internet explorer. Många gör så på nätet.......
Hehe.. Sådär brukar jag säga till mina polare när jag inte orkar bry mig för att jag vet att jag bara skulle krångla till det för dem (och stjäla tid från mig själv) om jag försökte hjälpa till..

Explorer har 75% av marknaden.. Hälften av surfarna har 800×600 som skärmupplösning.. Detta är relativt gamla uppgifter, så de borde tala för din fördel nu.. Men visst. Jag kan leta efter lite uppgifter.. Ta en titt på nätet och det finns till och med halvvettiga tutorials på samma sajt..

/Han som tycker folk gott kan börja använda den standard som är satt (som Firefox stödjer) istället för att använda webbläsarspecifika saker

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nog med OT nu

Hur sidan är kodad och hur dåligt Frontpage är känns inte alls relevant, därför bör den diskussionen läggas ned nu, men för att jag inte ska framstå som helt sur och gnetig ska jag tipsa om ett annat program för webbdesign. Det är enkelt och det är gratis, nämligen HTML-kit. Det är inte bara bra för nybörjare, utan även notepad-knackare kan ha nytta av det då det är mycket enkelt att hitta fel i kodningen.

Men som sagt, nog med OT nu. :gremsmile:

Jarl

Hero

Du har fått mig att inse att jag förr eller senare helt enkelt är tvungen att överge Frontpage.
Nu har jag iofs hört att den senaste versionen av Frontpage producerar mer standardiserad html och är ett allmänt bättre program. Så vill man använda FP kanske en uppgradering är vettigt. Sånt kan dock vara rätt dyrt berodende på hur hederlig man är...

Pom

Swashbuckler
Jag Firefoxade till din sida och fann den fullt läslig och befriande fri från Flash-idiotier.

On Topic:
Du har ju en hel del olika filmer på listan. Jag har en till som kanske kan passa:
La Nuit de Varennes (Natten i Varennes) från 1982 är en stämningsfylld sak om den ödesdigra flykten och en del annat. Börjar lite burleskt på en bordell, men det finns mer finstämda ögonblick i filmen (om jag minns rätt).

EchonCique

Hero
Kodningshjälp

Jag kan anmäla mig som frivillig att reda ut din problematik med sidan för spelet ifråga. Du får komma på något fiffigt i retur så skall vi nog komma överrens hyfsat snabbt.

Targon

Hero
La Nuit de Varennes

Filmen La Nuit de Varennes finns med på listan nästan längst ner, nämligen den över filmer som jag inte sett men som jag inser är ytterst värdefulla för att få grepp om spelmiljön i Daimonion. Dumt nog har jag inte letat speciellt aktivt efter den vilket jag nog borde göra. Hur skulle du själv bedöma miljöskildringen i filmen från 1 till 5?

Pom

Swashbuckler
Re: La Nuit de Varennes

Ursäkta! Slarvigt av mig. :gremblush:

Hm, det var kanske 15-20 år sedan jag såg den. Jag är ingen expert på franskt 1700-tal och var det verkligen inte då, men jag uppfattade det som om filmskaparna ansträngt sig att göra en så tidstypisk film som möjligt.

När det gäller ren miljöskildring hade jag nog då gett den 4 eller 5.

*Kort stund senare*

Äsch, hittar inte så mycket bilder på nätet från filmen. Däremot en sida som samlat en rad filmer som den påstår är bra för 1700-talsinspiration. Kanske kan vara något.

Helt OT: du läste händelsevis inte c-kursen i Historia på Sthlms universitet vt 2003?

Targon

Hero

Däremot en sida som samlat en rad filmer som den påstår är bra för 1700-talsinspiration. Kanske kan vara något.
En mycket bra sida som jag kastat en hel del getögon på, dock utan att låta mig påverkas alltför mycket av omdömena där.

Helt OT: du läste händelsevis inte c-kursen i Historia på Sthlms universitet vt 2003?
Sorry, jag har inte läst ett enda poäng utanför Lund. Jag är religionsvetare och har tyvärr inte läst ett enda poäng Historia.

Pom

Swashbuckler

Sorry, jag har inte läst ett enda poäng utanför Lund. Jag är religionsvetare och har tyvärr inte läst ett enda poäng Historia.
Jag var bara tvungen att fråga eftersom en av mina dåtida kursare hade namnet Targon i sin mailadress.

Nu kan jag sova lugnt. :gremtongue: