Nekromanti Daimonion

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Daimonion
Daimonion är ett gotiskt skräckrollspel som utspelar sig i en värld som till sin miljö och kultur inte skiljer sig alltför mycket från vårt eget Europa mot slutet av 1700-talet.
I Daimonion rör vi oss dock i en värld i sin egen rätt, med en från vår egen värld oberoende geografi, historia och kosmologi. Det är en värld fylld av motsättningar mellan rationalitet och vidskepelse, mellan tolerans och förtryck, mellan vetenskap och uråldriga traditioner samt mellan de besuttnas förkonstlade seder ... (1287 fler tecken)

Gå till artikeln

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ehum...

Kanske blev fel med namnet? På framsidan står det Marion, i spelet står det Marian. :gremconfused:

Jag skulle gärna velat kolla närmare på det, men som layouten är nu omöjligt för mig att kunan skriva ut det med så mycket vita ytor och att läsa på skärmen är för jobbigt. Och jag som sett fram mot spelet. :gremfrown:

Nåja, skall försöka traggla mig igenom det på skärmen då istället.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vart är alla omtalade bilder? Varför ser det ut som en skönlitterär bok? Varför är klädstilsbilderna plockade från [källa jag själv använde för ett skolarbete på Gymnasiet]?

Så många frågor. Men annars ser det väldigt bra ut.

Quadrante

Grisbonde
115 imponerande antal sidor

Får lov att skriva ut det för att kunna kommentera.

Hade gärna sett att du lagt in bilderna, men gissar att pdf:en blivit för stor då.

edit: glömde visst posta inlägget :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte jag...

Alltså, spelet kan säkert vara hur bra som helst. Men 115 sidor enspaltig text utan bilder. På en datorskärm. Det finns verkligen inget spel i världen som är tillräckligt bra för att jag ska orka med en sådan layout.

1700-talet får vänta till Götterdämmerung släpps.

- Vulf

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag vet inte jag...

Jag håller med, tyvärr. Layouten känns lite hastigt ihopkastad i övrigt också, med rubriker sist på sidan och så vidare. Att reglerna andas gammalt äventyrsspelsdravel underlättar ju inte direkt heller. Men jag ska ge spelet en chans med en ordentlig genomläsning senare, det känns bara som om det finns en del mer prioriterade saker för tillfället. Som att läsa ifatt 531121645 nya inlägg. :gremsmile:

/Dimfrost

Targon

Hero
Kommentarer från skaparen

Tack för alla synpunkter på Daimonion. Ja, även de kritiska. Kanske framför allt de kritiska. För när ni sitter med Daimonion, vare sig ni haft tålamod nog att skriva ut det eller nöjer er med att läsa det från skärmen, bör ni vara medvetna om, vilket tyvärr inte framgår, att det i själva verket är en beta-version ni har framför er. Så meddela mig alla synpunkter ni har och se fram emot en slutlig version i januari.

Tack på förhand!

Targon

Hero
Vart är alla omtalade bilder?
Bilderna du talar om och som Daniel Schenström gjort kommer i själva verket tänka att ingå i en kampanjmodul som kommer att komma ut någon gång nästa år.

Varför är klädstilsbilderna plockade från [källa jag själv använde för ett skolarbete på Gymnasiet]?
He he, jepp, den nätbild du refererar till är naturligtvis hämtad från nätet. Men den kommer bara att finnas i föreliggande betaversion. Vänta till nästa månad, så får du se klädstilsteckningar av Schenström i stället. Jag ville helt enkelt inte visa alla skatter i betaversionen.

Andra frågor eller kommentarer? Bara hör av dig.

Targon

Hero
Re: Ehum...

På framsidan står det Marion, i spelet står det Marian.
Hmm, pinsamt. Låter som om det blev för många kockar i slutändan. Marian ska det vara och ingenting annat. Beklagar. Ändring ska ske.

men som layouten är nu omöjligt för mig att kunan skriva ut det med så mycket vita ytor och att läsa på skärmen är för jobbigt.
Det du har upp är ett problem. Jag ska se hur jag ska lösa saken.

Och jag som sett fram mot spelet
Du kan ju se fram emot den förbättrade versionen i januari. Och kommande moduler och äventyr... :gremsmile:

Targon

Hero
Re: 115 imponerande antal sidor

Grundreglerna kommer inte innehålla speciellt mycket bilder. De bilder jag förmodar du menar och som Daniel Schenström gjort är tänkta att ingå i den kampanjmodul som kommer att offentliggöras någon gång nästa år.

Targon

Hero
Äventyrsspel

Layouten känns lite hastigt ihopkastad i övrigt också, med rubriker sist på sidan
Jag kommer att göra vissa justeringar i layouten under julhelgen och naturligtvis arbeta bort pinsamheter som rubriker som hamnar sist på sidan. Jag beklagar sådana missöden och kan ingenting annat än att hänvisa till den fullständiga versionen som dyker upp inom en månad.

Att reglerna andas gammalt äventyrsspelsdravel
That's the way I am raised, my friend. Jag jobbade med reglerna utifrån följande grundprinciper: Enkelhet, snabbhet, igenkännbarhet och spänning. Att du tycker reglerna andas Big Mama Ä, tar jag som en fjäder i hatten. :gremwink:

Targon

Hero
Skönlitterär bok?

Ah, jag glömde svara på din synpunkt om att layouten liknar en skönlitterär bok. Svaret är: Man tackar, det var precis det som var meningen. En gammal idé som jag gett mig attan på att förverkliga.

Det finns dock vissa problem med det. Som någon påpekat blir det väldigt vita ytor. Jag ska fundera vidare på saken och se hur jag kan lösa den problematiken.

Hellzon

Långsamma Vargen
OK, själva spelet har inte så mycket att säga om (inte min kopp te, vilket förstås inte är herrns fel), men namnlistorna norpar jag till framtida fantasylirande. Tackar! :gremwink:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ahh...

...det låterj u utmärkt. Då ser jag fram mot dne förbättrade versionen och lovar läsa den noggrannare då :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Äventyrsspel

Om jag hade vetat att det var en betaversion hade jag inte anmärkt något på layouten.

That's the way I am raised, my friend. Jag jobbade med reglerna utifrån följande grundprinciper: Enkelhet, snabbhet, igenkännbarhet och spänning.
Jo, jag började också med DoD och spelade uteslutande Äventyrsspelspel under ett antal år, men det betyder inte att det är bra. :gremsmile: Varken enkelhet, snabbhet eller spänning är något jag kopplar till Äventyrsspel BRP-system, och i mitt tycke finns det många bättre reglelsystem att låta sig inspireras av. Men jag ska inte klaga mer på dina regler förrän jag faktiskt läst igenom dem. :gremsmile:

/Dimfrost

Targon

Hero
Daimonions hemsida nu upplagd!

Välkommen att kolla in på Daimonions hemsida med information, material, texter och nedladdningsbart material.

Härifrån går det nu för övrigt att ladda ner Daimonions grundregler med korrekt frontsida!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Var är skräcken?

En vansinnigt snabb genomläsning (typ 10 minuter, så det får väl snarast definieras som en genombläddring med några snabba nedslag i den text som ligger under rubriknivån) leder fram till följande fråga:

Var är skräcken?

Beskrivningen av spelet talar om mörka sammansvärjningar och demonisk magi, men jag kan inte hitta några beskrivningar av sådana i själva spelet. Just nu ser det ut som en regelmotor med stöd för skräckspelande (regler för hur man reagerar i fasansfulla situationer och vad detta ger för resultat) och en värld, men ingen den skräck som rollpersonerna ska utsättas för utöver den som spelledaren själv kan skapa ur eget huvud.

Eller har jag missat något?

/tobias

Targon

Hero
Om skräcken i Daimonion

Tack för din intressanta fråga om skräcken i Daimonion.

Beskrivningen av spelet talar om mörka sammansvärjningar och demonisk magi, men jag kan inte hitta några beskrivningar av sådana i själva spelet.
För närvarande innehåller grundreglerna inga konkreta beskrivningar av hemliga sällskap, mörk magi eller demoniska fasor. Viss information om dessa ting kommer att dyka upp antingen på hemsidan eller i den fullständiga versionen av grundreglerna som dyker upp nästa månad.

Vad Daimonions spelvärld gör är att erbjuda ett kosmologiskt ramverk för skräckspelande. Det största ansvaret i förmedlingen av verklig skräckstämning faller självfallet på spelledaren. Vad jag vill med Daimonion är helt enkelt att ge ramarna för skräckrollspelande, inte att som spelkonstruktör skriva skräcken på näsan.

Jag rekommenderar att du läser berättelseserien i slutet av grundreglerna som ett exempel på hur man som spelledare kan utnyttja Daimonions spelvärld för att bygga upp skräckmässiga scenarion.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Om skräcken i Daimonion

Det största ansvaret i förmedlingen av verklig skräckstämning faller självfallet på spelledaren. Vad jag vill med Daimonion är helt enkelt att ge ramarna för skräckrollspelande, inte att som spelkonstruktör skriva skräcken på näsan.
Jag förstår ditt resonemang, även om jag inte håller med. Jag ser det inte som att "skriva på näsan" om man faktiskt beskriver de företeelser som förekommer i spelvärlden. Eftersom skräcken är tänkt att vara det centrala temat i Daimonion tror jag det är viktigt att ge potentiella spelledare en ganska bra beskrivning av de element som ska användas, om man vill att de ska använda den på "rätt" sätt. Stämningstexter kan ge en hel del, men inte så mycket som en faktisk beskrivning och exempel på sekter, moster och besvärjelser som skulle kunna användas i spelet. Just nu känns det som om det är den absolut viktigaste delen av spelet som saknas (viktigare än historia, geografi och klädedräkter, eftersom dessa bara är en kuliss för det som spelet verkligen ska fokusera på). Jag tycker att du ska överväga att ta med i alla fall en del beskrivningar av faktiska skräckelement i den utökade versionen, alternativt skriva en text om hur du tycker att skräcken ska användas i spelet, utan att ge några konkreta exempel.

/tobias