Nekromanti Dance-off (Tangonätter)

MrG

Swashbuckler
Jag grunnar på ett scenario/system med arbetsnamnet Tangonätter och där skulle danstävlingar i så fall vara ett centralt tema. Men jag har ingen susning om det går att lösa sådana med ett system. Alltså ett system som på ett intressant sätt löser scener där folk försöker övertrumfa varandra i att dansa snyggt.

Det gör inget om systemet kan ha en inbygd parfunktion, så att en spelare helst ska följa en annan (typ om a gör en reversed start, ska inte b följa med en ocho), men samtidigt vill jag att det ska funka utan några tangokunskaper hos spelarna.

Håller på och grunnar också om ett system för stilettfajter till samma miljö (återkommer med en tråd om det), ev går det att kombinera, men skulle kännas schysst med ett eget system för dansen.

Så tips, förslag, idéer? Har någon sett/gjort något motsvarande?

-Gunnar (som egentligen är rätt dålig på tango)

Genesis

Ni dés ni maître
Bra initiv!

Titta! Precis sån't här jag letade efter när jag skrev om våld i rollspel. Fy fan, så coolt. Vet du, jag skall ta och läsa litet om tango, och se om jag får några idéer. Wikipedia, här kommer jag!

Håller på och grunnar också om ett system för stilettfajter till samma miljö (återkommer med en tråd om det), ev går det att kombinera, men skulle kännas schysst med ett eget system för dansen.
Eller så dansar man i stilettfajterna! West Side Story, någon? Det vore ju hur ballt som helst: det enda som egentligen skiljer sig är att i en stilettfajt så dör man om man förlorar. Men det var säkert inte det du var ute efter.

Det gör inget om systemet kan ha en inbygd parfunktion, så att en spelare helst ska följa en annan
Hade du tänkt att spelet skall funka om spelare dansar tillsammans, alltså? Eller hur menar du?

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, nu har jag läst på litegrann. Om jag vore du, så skulle jag koncentrera mig på tre faktorer: Musikens tempo, dansarnas tempo och de olika typerna av steg. Det enklaste jag kan tänka mig är en poker/alfapet-liknande mekanism:

Först drar de dansande paren kort. Därefter vänder spelledaren upp ett kort som representerar musiken. Siffran representerar tempo (ju högre, desto snabbare) och färgen representerar stil (typ intensiv, lugn, glad, sorgsen, eller nå't).

Paren måste nu lägga ut sina kort, som representerar olika typer av rörelser (exempel finns på Wikipedias sida om argentinsk tango) och bygga sina koreografier så att de blir så bra som möjligt enligt någon typ av kriterier. Då och då drar SL ett nytt kort och presenterar det nya musikstycket. Kriterier kan ju vara nå't i stil med att det dels skall passa musiken som spelas, dels passa bra ihop med vad man tidigare gjort och dels får man extrapoäng om man lyckas göra samma sak som ett annat par, fast bättre.

SL: (Drar ett kort och tittar på det) Orkestern river igång med en snabb och intensiv sång och stämningen börjar stiga på en gång i danssalen. Publiken börjar klappa i händerna redan efter tredje takten. (Vänder upp en klöverknekt)

Spelare ett: Jag och Maria svingar oss ut på dansgolvet med en snabb och elegant Salida Simple. Vi dansar tätt intill varandra och publiken kan se den glödande personkemin mellan oss. (Lägger fram en spadertia.)

Typ. Exakt hur kriterierna bör se ut och vad som representerar vad har jag ingen aning om. Bara en första idé jag kom på.

Gordeg

Hero
Bästa dansvalet, sayz I, som själv dansar tango.
Argentinsk tango alltså. Den sortens tango man ser i TV-programmet Let´s Dance är så kallad ballroomtango, en särskild variant som ingår i tiodans, dvs tävlings- och uppvisningsdans.
Argentinsk tango är framför allt en social dans med det hindrar inte att ett skickligt par är häftiga att se.
Det finns en del tangofilmer på Youtube.

Jag tycker absolut att de två dansarna ska vara helt beroende av varandra för ett bra resultat. Om den ena dansare är mycket skickligare än den andra, oavsett om det är föraren eller följaren, har den skickligare svårt att "blomma ut". Ett par på dansgolvet kan för eventuella åskådare se ut som fullständiga n00bs, men efter ett partnerbyte kan man upptäcka att den ene är jätteskicklig - men det visar sig bara med en skicklig partner.

Det finns två aspekter av tango som olika förare ofta är olika bra på. Dels har vi den rent tekniska biten, att föra till roliga steg, som tex ganchos där baksidan av kvinnans ben möter mannens och hon sparkar bak i en snärt.
Dels har vi den musikaliska biten som inte handlar så mycket om teknik utan mer om att vara musikalisk och att variera dansen efter musiken.
Allmänt anses det nog vara lite finare att kunna dansa musikaliskt än att vara tekniknörd med en massa snoffsiga steg som inte passar i musikens tempo.
I ett system skulle man alltså förutom de båda dansarna kunna ha en tredje variabel, musiken, och det blir en utmaning för dansarna att följa musikvariabeln. Vad sägs?

Argentinsk tango finns i tre stilar: Tango, vals och milonga.
Vanlig tango är nog det de flesta tänker på när de föreställer sig tangodans.
Vals går i (surprise) valstakt, stegen är ungefär som i vanlig tango men med en annan rytm och känsla.
Milonga är en snabbare variant där dansarna nästan aldrig står stilla, utan trampar på i takt till musiken. Det betyder dock inte att man ständigt förflyttar sig, det är häftigt att trampa på stället några ögonblick för att sedan dra vidare. Man har lite mer "klipp" i steget i milonga.
Återigen borde Youtube vara ett användbart redskap för dig om du vill studera skillnaden mellan de tre stilarna.

Fråga på om du undrar något mer.

Gordeg

Wilmer

Hero
Om man hade någon sorts bräde där musiken var en spelpjäs/orm av pluppar som rörde sig, samtidigt som dansarna ska följa den så tätt som möjligt ska de också följa sin partner så tätt som möjligt (men inte krocka med de andra dansarna).

Gordeg

Hero
Eller om man vill ha ett mer abstrakt system, tre tärningspölar av T6:or där det gäller att bilda tvåpar, triss, kåk och andra Yatzykombinationer. Till exempel kanske föraren har 3T, följaren 4T och musiken 2T. Man ska sedan bilda en poänggivande kombination från alla tre tärningspölarna, att bara ta tärningar från två av dem ger ingenting. Hmm?

Gordeg

Grog

Swordsman
Min spontana idé är att musikens stämning och tempo är färgen på kortet, dvs spader etc. I början på varje runda dras ett nytt kort för att se till vilken musik man dansar. Mannen, som för, spelar ut ett så högt kort som möjligt i den färgen för att imponera. Partnern måste därefter spela ut ett kort från sin hand i samma färg, men lika med eller högre än mannens. Om hon klarar av att möta partnerns klöver tia med en klöver dam, till exempel, har paret lyckats med en manöver värd tio poäng. Om hon inte klarar detta har mannen valt ett för svårt steg och de fuckar upp och får noll poäng. När dansen är slut ser man vilket par som fick flest poäng totalt. Ju bättre man är på Tango desto fler kort har man på handen.

Tja, det här hittade jag på nu på stående fot så det finns säkert buggar i det.

Pilzefrau

hon/henne
Pun

Ja, buggar vill vi ju inte ha i ett tangosystem...
Men det kanske går att använda till bugg också?
I så fall blir buggtestnings-fasen i spelmakandet en otrolig viktig bit...

/Pilze, var bara tvungen

Mogger

Hipsteranka
Fanmail (ot)

Jag har egntligen inget att tillägga eller adera mer än jag tycker att det är en kanonidé och skulle köpa spelet rätt av!

MrG

Swashbuckler
Jag hade nog tanken att det skulle vara känslan av argentisk "gatutango" snarare än ballroom, fast det kommer vara tävlingskänsla över dansandet, så att man uttalat ska vilja vara bäst. Och tango-tango ska det vara, inten fånig tretakt och det måste få vara stilla i dans också, bara för att det på riktigt kan vara så effektfullt.

Aspekterna att dansa teknsikt skickligt versus musikanpassat snyggt är genialiskt bra att ha med i det. Ska man också ha en bonus för jämnspelat partners? För ibland kan två i vanliga fall skickliga dansare inte funka med varandra.

Genisis har en bunt coola poänger på att föra in namn på turerna, men blir det bra för en oinsatt?

Kort är najs, och kommer säkert ordnas egna för det om det blir kortbaserat.

En annan aspekt är att jag har en förhoppning på att man ska kunna förklara systemet på fem minuter, så det ska vara intuitivt.

-Gunnar (har bara fuskat lite i ballroomtango, när jag ska testa nästa gång ska det bli argentiskt)

MrG

Swashbuckler
Re: Fanmail (ot)

Jag har egntligen inget att tillägga eller adera mer än jag tycker att det är en kanonidé och skulle köpa spelet rätt av!
Kommer nog inte bli ett spel, snarare ett scenario, kanske till nästa GothCon...

-Gunnar (som visserligen skulle kunna tänka sig att någon dag skapa en scenariobox)

Gordeg

Hero
Aspekterna att dansa teknsikt skickligt versus musikanpassat snyggt är genialiskt bra att ha med i det. Ska man också ha en bonus för jämnspelat partners? För ibland kan två i vanliga fall skickliga dansare inte funka med varandra.
Ja, det är en bra idé. Eventuellt kan det göras i form av geografiska "tangodialekter", de som dansar på samma klubbar tenderar att dansa ungefär samma stil. Jag vet inte hur ditt scenario är tänkt att se ut, om du har med olika kvartersgäng, gatugäng eller liknande kan varje grupp ha sin egen stil och få bonus när de dansar med varandra.

Genisis har en bunt coola poänger på att föra in namn på turerna, men blir det bra för en oinsatt?
Jag tycker inte att det gör så mycket om spelarna inte vet hur turen ser ut i verkligheten, det blir roligare om turen har ett namn istället för att bara kallas +3 poäng eller liknande.

(har bara fuskat lite i ballroomtango, när jag ska testa nästa gång ska det bli argentiskt)
Det tycker jag absolut att du ska göra! Sen bildar vi subgruppen Tangomaffian här och blir anklagade för att ta över forumet!

Gordeg

Bjorn

Hero
[ QUOTE ]
Jag tycker inte att det gör så mycket om spelarna inte vet hur turen ser ut i verkligheten, det blir roligare om turen har ett namn istället för att bara kallas +3 poäng eller liknande.

[/ QUOTE ]

Om det är tänkt att vara kortbaserat kan man inte då föra in sådana där fotsteg med nufror som ibland används för att beskriva dansturer? På själva korten menar jag, tillsammans med namn och speldata.

/Bjorn