Nekromanti Dansbandsdöden och DDR-Sverige

Arfert

Facit
Dansbandsdöden och DDR-Sverige

Den svarta killen heter Sydney och hade stället Big Brother i Stockholm (som jag var på då och då)... Räknas som den första DJ:n i Sverige som hade en internationell, New York-inspirerad stil...

Verkligen en kul tillbakablick på "DDR-Sverige"... Man ska ju komma ihåg att sossarna långt in på 80-talet ville förbjuda paraboler, och om Internet lanserats tio år tidigare hade de säkert velat förbjuda det också. :gremgrin:

Ändrat titeln i samband med trådflytt. /Andreas

Helmgast
Re: Dansbandsdöden (länk)

Man ska ju komma ihåg att sossarna långt in på 80-talet ville förbjuda paraboler, och om Internet lanserats tio år tidigare hade de säkert velat förbjuda det också.

Såvitt jag vet var det sosseregering nästan hela åttiotalet. Blev det nåt parabolförbud?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Såvitt jag vet var det sosseregering nästan hela åttiotalet. Blev det nåt parabolförbud?
Lyckligtvis inte. Men jag minns debatten. Storasystersverige som ljudligast. Det gällde att skydda de hjälplösa medborgarna att manipuleras av osunda utländska reklamfilmer och så vidare.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Sen så ser jag ju inget fel med att förbjuda reklam. Så vad vet jag kanske det hade varit ett bra med ett parabol förbud. Hursomhelst att disktuera ett ämne är inte samma sak som att förbjuda så man kan ju knappast anklaga sossarna för att förbjuda paraboler.

Iofs så finns det ju starka krafter på högersidan som föredrar om vi vanliga dödliga inte diskuterar och deltar i beslut.

Helmgast

Men varför gjorde dom det inte? Vågade dom inte eller var det bara vissa sossar som ville?

Arfert

Facit

Fanns ju vissa problem med det där förbudet som de insåg relativt snabbt ... den kallas grundlagen. Och att det skulle vara för impopulärt bland de egna väljargrupperna.. man ville inte förlora makten.

Arfert

Facit

anledningen att man ville förbjuda parabolerna hade naturligtvis inget med reklamet att göra .. egentligen (det fanns ju redan massor med reklam i SVT i form av reklamskyltar vid idrottsevenemang och liknade). Det var ett svepskäl. Utan att man inte ville tappa TV-monopolet.

"Iofs så finns det ju starka krafter på högersidan som föredrar om vi vanliga dödliga inte diskuterar och deltar i beslut. "

..ursäkta, vilka då?

Mekanurg

anledningen att man ville förbjuda parabolerna hade naturligtvis inget med reklamet att göra .. egentligen (det fanns ju redan massor med reklam i SVT i form av reklamskyltar vid idrottsevenemang och liknade). Det var ett svepskäl. Utan att man inte ville tappa TV-monopolet.
Det finns en lång tradition inom (s) av storasystrar som vill uppfostra medborgarna. Den går tillbaks åtminstone till 1930-talet och Myrdalarnas "sociala ingenjörskonst". Argumenten för parabolförbud låg i denna idéströmning, vilken anser att vanligt folk är oförmögna att ordna sina egna liv.

krank

Går ondskans ärenden

Det finns en lång tradition inom (s) av storasystrar som vill uppfostra medborgarna. Den går tillbaks åtminstone till 1930-talet och Myrdalarnas "sociala ingenjörskonst". Argumenten för parabolförbud låg i denna idéströmning, vilken anser att vanligt folk är oförmögna att ordna sina egna liv.
Mjo, så är det ju. Missriktat, men med goda intentioner. Fast egentligen vill väl varken du eller jag dra upp den ganska tråkiga debatten om huruvida folk faktiskt är färdiguppfostrade respektive klarar av att "ordna sina egna liv" - eller? För om du verkligen vill ta diskussion är det klart jag är game, men kanske inte i just den här tråden.

//Krank, som inte är sosse

Fast det spännande med det är ju att de faktiskt styrde vårat rike och i en demokrati som våran så är det ju faktiskt i förlängningen svenska folket som väljer vilken riktning Svea tar.
Så om de nu hade förbjudit paraboler och fortfarande satt kvar efter nästkommande val så hade det ju varit folkets vilja.
Ungefär som att Borgarna nu hävdar att de har stöd för att sälja ut alla våra svenska tillgångar... med skillnaden att de kommer ju inte att sitta kvar förståss.

/Lokomotiv inte heller sosse

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten deltråd

Denna tråd är utbruten ifrån den ursprungliga diskussionen om dansbandsmusik vs disco. Här kan ni diskutera era erfarenheter av socialdemokratisk politik, om ni verkligen vill, i godan ro. Men som alltid när det handlar om politiska diskussioner så gäller det att ni undviker personangrepp och förutfattade meningar.

krank

Går ondskans ärenden

Jag har i och för sig inga egentliga problem med TV-monopol. Fast återigen kommer vi ju till frågan om att "styra sitt eget liv", där jag ställer mig djupt tveksam till att människor som växer upp på en stadig diet av fullständigt substanslös underhållning verkligen blir sådär jättevuxna och jätteansvarsfulla människor, framförallt vad gäller valet av mediautbud.

Kort sagt; man får den befolkning man skapar.

Snow

Swashbuckler

Fast det spännande med det är ju att de faktiskt styrde vårat rike och i en demokrati som våran så är det ju faktiskt i förlängningen svenska folket som väljer vilken riktning Svea tar.
Så om de nu hade förbjudit paraboler och fortfarande satt kvar efter nästkommande val så hade det ju varit folkets vilja.
Riktiningen i stort ja. Detaljbeslut påverkas i rätt liten utsträckning av riksdagsval. Men du kanske tycker det är en stor grej att ha parabol? :gremsmile:

Mekanurg

För om du verkligen vill ta diskussion är det klart jag är game, men kanske inte i just den här tråden.
Det vill jag inte. No frigging point.

krank

Går ondskans ärenden

Det vill jag inte. No frigging point.
Bra, dåså. Då slipper vi den diskussionen, och kan skiljas åt som vänner istället. Mycket trevligare =)

Arfert

Facit

,,,det är(var ett symtom på nåt äckligt. Att regeringen ville styra vilka media som människor tittade på. De kunde lika gärna ha svartlistade böcker. Jag har aldrig ägt en parabol, men thats beside the point. Det är inte regeringens sak (oberoende partifärg) att lägga sig i sånt.

krank

Går ondskans ärenden

,,,det är(var ett symtom på nåt äckligt. Att regeringen ville styra vilka media som människor tittade på. De kunde lika gärna ha svartlistade böcker. Jag har aldrig ägt en parabol, men thats beside the point. Det är inte regeringens sak (oberoende partifärg) att lägga sig i sånt.
Det gör regeringen i och för sig fortfarande. Barnporr, till exempel, är ju illegalt att inneha, vad jag minns. Oavsett om någon kommit i kläm vid tillverkandet.

Jag säger inte att det är dåligt - pedofili tycker jag givetvis är vedervärdigt - men vi är ganska många som inte tycker att allt det finns efterfrågan av bör produceras, och att det visst finns anledning att i viss mån begränsa kulturutbudet.

Sedan är det en fråga om gränsdragning, men det är en helt annan femma.

Arfert

Facit

nu missförstod du mig, jag tycker inte ALLT ska få förekomma (som rasistisk propaganda eller naturligtvis inte det mest brännbara exemplet; barnporr), det handlar om gränsdragningar, men däremot allt som är OK att konsumera via andra mediakanaler ska inte förbjudas...

Det regeringen ville åstakomma med parabolförbudet (att förhindra svenskar att titta på utländska TV-stationer) är att likställa med förbud av att läsa utländska tidskrifter. Och därför var det inte genomförbart utan en grundlagsändring. Sossarna visste att det inte var värt det.

Men att de överhuvudtaget lekte med tanken visar hur äckliga deras totalitära tankegångar var.

Men att de överhuvudtaget lekte med tanken visar hur äckliga deras totalitära tankegångar var.
Fast inte leka äcklig som att moderaterna leker med tanken på att alla inte ska ha likvärdig vård? Att vissa ska få bättre och vissa som inte har råd skall få förpassas till fattigmansvård?
Undrar vad som är bäst en totalt sjuk människosyn eller att försöka "skydda" befolkningen genom att begränsa flödet av skräp.