För en tid sedan påbörjade jag en liten Indesignskola på Google+, speciellt riktad till rollspelsmakare.
Varför inte dela den även här? (Ni får stå ut med att den är på engelska och att jag inte orkat korrigera de olika skrivfelen.)
Klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek.
Kommentar till punkt 3: Hur hamnade jag på 9,5 punkters grad? Jo, jag skrev ut en sida med åtta textblock från 6 till 13 punkters grad. 9 var lite för litet och 10 var lite för stort.
Kommentar till punkt 6: Varför har jag stavat »find« fel? Jo … du kan vara fel!
Kommentar till punkt 7: Varför avrundar jag indragets storlek uppåt? Jo, jag har lättare att komma ihåg 5 än 4,233 och när det gäller förstaradsindrag är större i allmänhet bättre än mindre.
Kommentar till punkt 13: Hur vet man hur lång en rad ska vara? Jo, skriv hela det gemena alfabetet (i rätt typsnitt och grad) och mät dess längd med mätverktyget (K). [Alfabetets längd i mm] ÷ 29 × [önskat antal tecken per rad] = [radens längd i mm]. Avrunda till närmaste hanterliga heltal.
Varför inte dela den även här? (Ni får stå ut med att den är på engelska och att jag inte orkat korrigera de olika skrivfelen.)
Klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek.
Kommentar till punkt 3: Hur hamnade jag på 9,5 punkters grad? Jo, jag skrev ut en sida med åtta textblock från 6 till 13 punkters grad. 9 var lite för litet och 10 var lite för stort.
Kommentar till punkt 6: Varför har jag stavat »find« fel? Jo … du kan vara fel!
Kommentar till punkt 7: Varför avrundar jag indragets storlek uppåt? Jo, jag har lättare att komma ihåg 5 än 4,233 och när det gäller förstaradsindrag är större i allmänhet bättre än mindre.
Kommentar till punkt 13: Hur vet man hur lång en rad ska vara? Jo, skriv hela det gemena alfabetet (i rätt typsnitt och grad) och mät dess längd med mätverktyget (K). [Alfabetets längd i mm] ÷ 29 × [önskat antal tecken per rad] = [radens längd i mm]. Avrunda till närmaste hanterliga heltal.
Attachments
-
112.4 KB Views: 539
-
103.9 KB Views: 495
-
135.1 KB Views: 332
-
125.5 KB Views: 321