Nekromanti Dantes lilla Indesignskola för spelmakare, del 1

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
För en tid sedan påbörjade jag en liten Indesignskola på Google+, speciellt riktad till rollspelsmakare.

Varför inte dela den även här? (Ni får stå ut med att den är på engelska och att jag inte orkat korrigera de olika skrivfelen.)

Klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek.

Kommentar till punkt 3: Hur hamnade jag på 9,5 punkters grad? Jo, jag skrev ut en sida med åtta textblock från 6 till 13 punkters grad. 9 var lite för litet och 10 var lite för stort.

Kommentar till punkt 6: Varför har jag stavat »find« fel? Jo … du kan vara fel!

Kommentar till punkt 7: Varför avrundar jag indragets storlek uppåt? Jo, jag har lättare att komma ihåg 5 än 4,233 och när det gäller förstaradsindrag är större i allmänhet bättre än mindre.

Kommentar till punkt 13: Hur vet man hur lång en rad ska vara? Jo, skriv hela det gemena alfabetet (i rätt typsnitt och grad) och mät dess längd med mätverktyget (K). [Alfabetets längd i mm] ÷ 29 × [önskat antal tecken per rad] = [radens längd i mm]. Avrunda till närmaste hanterliga heltal.

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Coolt! Bra komplement/ersättning till den lilla typografiskolan.

//Krank, som använt den senare i tre spel hittills, men lär använda den här i sitt fjärde...

Troberg

Sinister eater
Snyggt, väntar på del 2!

Ett litet önskemål, dock: Är det någon som kan Scribus eller något annat fritt verktyg som kan "översätta" de InDesign-specifika bitarna till detta?

Förresten, är det något i det som är speciellt för rollspel? Den borde väl funka lika bra för de flesta layoutbehov???

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Teobald said:
Förresten, är det något i det som är speciellt för rollspel? Den borde väl funka lika bra för de flesta layoutbehov???
Inte än så länge, men det kommer.

När jag klarat av alla nödvändiga textformatförberedelser ska jag använda ett faktiskt rollspel som layoutexempel.