Nekromanti Dark Ages Inquisitor

entomophobiac

Low Prep High Play
Alltså, det har nog framgått vid det här laget att WoD inte är min favoritsetting, men hör och häpna: jag är intresserad av en WoD bok!

Jag tittade i en rea-hörna i en butik häromdagen och fick syn på Dark Ages Inquisitor. Det jag tänkte spontant var; "o, ett Hunter på medeltiden", men när jag bläddrade i den såg jag mängder med läckra illustrationer och ett mycket professionellt upplägg. Så, är det här spelet något att ha? Någon som har det/läst det/hört om det?

Jag menar, det kanske är dags för mig att skaffa WW böcker efter så många år av förakt :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
det kanske är dags för mig att skaffa WW böcker efter så många år av förakt
I så fall tycker jag att du ska låta bli. Förakt är något man måste vårda och förvalta väl. Man får inte låta det undermineras av detaljer som fakta och omdöme.

Skämt åsido, frågan är kanske snarare om du behöver den och hur väl den kan stå för sig själv. Visar det sig att du behöver varenda annan bok de gett ut för att hänga med så är det nog bara att dumpa den. Är det en OK, självstående bakgrundsbok som passar dig så tycker jag att du ska köpa den, såvida du inte verkligen föraktar WW, i så fall bör du stjäla två ex av den och använda det ena som toalettpapper.

entomophobiac

Low Prep High Play
... såvida du inte verkligen föraktar WW ...

Förakt och förakt. Ja och nej. (End of message; with reference to previous discussions.)

Skämt åsido, frågan är kanske snarare om du behöver den och hur väl den kan stå för sig själv.

Vilket är precis vad jag vill ha reda på från övriga vilsna själar som redan inhandlat den. Alltså, det fanns ett par böcker i den där hyllan som faktiskt såg intressanta ut. Men den jag fick upp ögonen för var Dark Ages Inquisitor. (Med 40% rea kan man få upp ögonen för det mesta... äger numera Children of the Sun, till exempel.)

makke

Veteran
Har inte DA: inquisitor, men jag har hört att det är en av de bästa core-books som getts ut av WW. Det skall tydligen fungera som en stand-alone bok så inga andra böcker skall behövas.

Feliath

Swashbuckler
Är inte alla de nya DA-böckerna utformade som expansioner till Vampire: DA? Jag har i alla fall framgångsrikt inbillat mig det, men jag äger inte boken, så...

För övrigt, om du bara är intresserad av att testa WW i största allmänhet rekommenderar jag antingen Changeling (det garderade förslaget) eller Mage (det riskabla förslaget). Mage när det är som bäst är nämligen ett muckigt metafysiskt rollspel, men å andra sidan finns det nog förhållandevis få som gillar sådant. Changeling däremot är ett ganska renodlat sagospel, åtminstone som jag läser det.

/Feliath - föreslår

entomophobiac

Low Prep High Play
För övrigt, om du bara är intresserad av att testa WW i största allmänhet...
Jag har spelat Werewolf, Vampire och Mage (kanske något mer) redan innan. Men jag har inte riktigt fastnat för spelens senare utformning, om man säger så. Däremot tyckte jag Dark Ages Inquisitor verkade intressant, eftersom det såg rätt läckert ut i sin utformning.

Changeling har jag läst och blivit inbjuden att spela flera gånger, men det har liksom inte hänt. Men om det är som du säger, att alla DA böcker är expansioner till Vampire, så är faktiskt inte Inquisitor lika intressant.

makke

Veteran
Läste nu i produktkatalogen att du måste ha DA:Vampire för att spela alla dom där avarterna, vilket är himla sugigt antar jag.. om man inte tycker om vampire som jag :gremtongue:

makke

Veteran
... inte för att WoD/DA reglerna är så himla avancerade ändå, de flesta skills är ganska rakt på sak. Det som kan vara bra att ha är saker som stridsordning och skador mm. Det första som jag kommer o tänka på om man vill spela inquisitor är att man ska vara beredd på o dö.. massor. Ungefär som min människo kampanj i vampire :gremwink:

Pale Imp

Swordsman
Vad jag har sett angående dark ages: inquisition verkar den vara i stil med övriga hunter-modulerna till WoD.Personligen har jag ingenting emot WoD, förutom att det är lite mass-produktionsrisk. en bra bok är väl egentligen vad jag har att säga om den^^