Nekromanti Dark ages inquisitor

Poseur

Swashbuckler
Är det någon som fortfarande spelar det?

Och isåfall, vår spelgrupp har precis börjat lira det. Men vi har lite problem med i hur inkvisitionen(shadow) går till väga för att få ut folk "skummheter" demondyrkande, paganism, häxkonster och liknande.
Hur går man till väga?

I min kampanj nu så är dom i en avlägsen förläning i norge pågränsen mot värmland. men byfolket har inte visat sig så jättevänliga mot nykomlingarna.
Men hur går man till väga i både teorin och i praktiken. Boken går väldigt ilte in på det annat än väldigt teoretiskt.

Help?

/Poseur har ont som fan i nacken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Inte nödvändigtvis. Den spanska inkvisitionen var ett organ för Ferdinands och Isabellas religösa utrensningar av Spanien, och motsvarar inte den episkopala och påvliga inkvisitionen som var aktiv i de katolska områdena under medeltiden. Däremot vet jag inte hur mycket DA-inkvisitionen motsvarar någon av dessa, eftersom den uppenbarligen tycks intressera sig för häxkonster och liknande -- något den egentliga inkvisitionen aldrig gjorde (den var helt inriktad på kätterska rörelser inom kyrkan, och ägnade sig aldrig åt häxförföljelser -- dessa var framför allt ett protestantiskt fenomen).

Så vilken rörelse i Kyrkan liknar den ? Att den liknar den Spanska Inkvisitionen var bara ett förslag. Och du har precis som jag inte heller spelat DA: Inquisitior så varken du eller jag vet hur det funkar i WWs Dark Ages.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har ingen aning om vilken den liknar. Med tanke på att spanska inkvisitionen kom igång på 1400-talet verkar det dock otroligt, eftersom DA: Inquisitor utspelar sig innan dess. Under senare delen av 1200-talet bör det vara den påvliga inkvisitionen, tidigare delen den episkopala. Än tidigare finns ingen egentlig inkvisition, däremot kan dominkanerorden fylla samma roll. Felaktiga skildringar av inkvisitionen är dock något av en pet peeve för mig, så jag kände ett behov av att korrigera.

Storuggla

Champion
"Under senare delen av 1200-talet bör det vara den påvliga inkvisitionen, tidigare delen den episkopala. Än tidigare finns ingen egentlig inkvisition, däremot kan dominkanerorden fylla samma roll."

Dominikanerorden grundades 1215, så såvärst mycket innan blir det nog inte.

Storuggla, däremot fanns det folk med skägg innan dess

Storuggla

Champion
"Lite tortyr verkar ju rimligt..."

Efter 1252 ja, då Påven godkänner tortyr som förhörsredskap, så länge det inte orsakar "bloodshed, mutilation or death" och då endast en gång.

Storuggla, it's like a talk but with cakes