Nekromanti (Dark Heresy) The Apostasy Gambit

Organ

Out of time, out of mind
Är det någon som har några åsikter om kampanjen The Apostasy Gambit till Dark Heresy?

/Anders

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, jag är mitt upp i att spelleda den. Utan att spoila skulle jag säga så här:

Jävligt coola idéer, men det är fullt av plot-hål och rena felaktigheter.

Jag tycker att Apostasy Gambit har potential att bli en skitbra kampanj om man bara orkar sätta sig ner och arbeta igenom den en del (om du ska speleda den så bollar jag gärna idéer).

Organ

Out of time, out of mind
Anledningen till min fråga är att jag vad det lider antagligen kommer att ta över SL-mössan när vår spelgrupps nuvarande kampanj är klar. Och spelet blir med största sannolikhet DH och jag kollar runt lite grand efter nåt färdigt att köra. Jag kollade t ex in första delen av Haarlock's Legacy men tyckte den tyvärr var ganska kass så jag hoppade över de övriga delarna.

Vad gäller The Apostasy Gambit så är omdömena som finns att läsa på nätet tyvärr så skiftande så det är svårt att få nån klar bild av huruvida den är bra eller dålig. Och jag undviker gärna grisar i säckar.

/Anders

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah, okej. Ja som sagt tycker jag att det är en rätt häftig kampanj som är så dåligt skriven att man måste arbeta igenom den grundligt för att få till det. Så det är både jätte bra och samtidigt uruselt (så jag har full förståelse över att omdömena pendlar genom hela skalan).

Jag har inte läst Harlocks Legacy och bara spelat sista delen av det, så jag har dålig uppfattning om kampanjen som helhet. Det jag kan säga om sista delen är att det är fullkomligt livsfarligt. Min rollperson som jag fick skapa som en 4500-erfarenhetspoängsrollperson var en tokoptad psyker, och utan den hade vi aldrig tagit oss igenom äventyret (och nu var det ändå på gränsen). Så även denna kampanj kräver lite jobb tror. Men sista delav var fortfarande jäkligt cool, och omdömet från de andra spelarna var att de tidigare delarna också var jäkligt bra. Men misstänker att även den kampanjen kräver en del jobb från SL för att få ihop det.

Överlag är det något jag tycker präglar warhammerspelen och äventyren framför allt: Många coola idéer, men det är lite halvdant utfört.

Organ

Out of time, out of mind
Jag är inte alls främmande för att kavla upp ärmarna och snickra om äventyren en smula om det skulle behövas, även om jag föredrar att köra saker och ting relativt direkt-ur-lådan då jag även är tämligen lat. :gremwink:

Så i alla fall sista delen av Haarlock's Legacy var bra säger du? Då kanske jag skulle ge serien en chans till och kolla in del två och tre. Del ett var om jag inte minns helt fel, bara delvis ihopkopplad med resten av kampanjen. Så där kanske det räcker med att modda första delen.

Om du vill får du gärna gå in i mer detalj om vad du tycker behöver ändras i Apostasy Gambit för att det ska bli bra. (Glöm bara inte att spoiler-tagga.)

/Anders

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Black Sepulchre:
Inledningen är rätt bra, även om jag tycker att ledtrådarna som leder vidare till själva huvudrätten (så att säga) är lite vaga så som det är skrivet, men det här löser man ju rätt lätt genom att bara lägga in någon mer ledtråd om man vill göra det enkelt för sig. Eller så låter man RPs inkvisitor dra lite mer långtgående slutsatser och vara den som beordrar dem vidare.

den lilla mellanakten tycker jag är väldigt svag så som den är. Det här sägs vara en kampanj som handlar om kyrkan, men det här är typ enda gången i den här boken som de har med kyrkan att göra men det är jättekort och fungerar som det är skrivet bara som någon slags mellanlandning. Det här äventyret vill jag fläkta ut mer och göra till ett rent investigationlir där RP får jaga runt i biblioteket på jakt efter infomation medan dolda agenter försöker leda dem på vilovägar. Kanske med någon liten sidohistoria.

Huvudnumret är rätt stämningsfullt, problemet är att hela bakgrundshistorian verkar helt sammanblandad. Ungefär som två personer har skrivit varsin historia och sedan blandat ihop dem. Om man spelar det som ett rent "haunted house"-scenario där RP bara ska ta sig från rum till rum och besegra rummets spöke spelar det nog ingen större roll. Om man vill fokusera lite mer på storyn och låta RP nysta upp ett mysterium så behöver man däremot sätta sig ner och i princip hitta på en helt ny bakgrund (något jag i princip har gjort, men fortfarande jobbar med detaljerna för att fortfarande passa ihop med den faktiska handlingen då jag inte vill göra om ALLT =).

I den här delen känns det som att mycket av det som stör mig egentligen kan hållas dold för spelarna.
Church of the damned:
I den här delen stör det mig nog mest att även om själva konceptet är jäkligt tufft så är detaljerna i plotten jättedumma. Återigen så är fokuset på den kyrkliga delen i kampanjen väldigt litet jämfört med allt annat, vilket är synd. Det framgår exempelvis väldigt klart att de plockat bort ett helt sidoäventyr, för själva "inledningen" till det äventyret står kvar, men inget om vad det går ut eller dess upplösning. Det här försöker jag stoppa tillbaka in igen för jag tycker det behövs mer grejer i kyrkan. Men som sagt tycker jag att man måste fundera lite över detaljerna i handlingen, för jag tycker RPs "täckmantel" för att snoka runt i katedralen är väldigt svag, och trots att de snokar runt i EN HELT JÄKLA ENORM KATEDRAL DÄR FÖRSAMLINGEN UNDER EN PREDIKAN RÄKNAS I TIO TUSENTAL, så presenteras allt i äventyret som om det vore en pytteliken kyrka i en by någonstans. Ingen storhet alls vilket jag tycker i sjukt synd, för det vore så häftigt.

Andra delen utspelar sig i "the underhive" vilket är coolt. Men återigen är mycket av detaljerna i handlingen småfånig. Tydligen ska en stor samling människor ha levt innestängda i ett gammalt fabrikskomplex i flera generation och överlevt genom att äta upp sina egna. Komplexet är typ stort nog för att ursäkta att de kanske var några hundra individer. Jag har svårt att se att de ens kunde överleva ett år inlåsta på det sättet. Andra sånna dumheter som i och för sig lätt kan fixas till, eller så konstaterar man att spelarna aldrig behöver få reda på den dumma bakgrundshistorian och kör på en då.

Däremot känner jag verkligen att man kunde gjort så mycket mer av handlingen här. Det känns lite som att de jäktar igenom en jäkligt cool miljö för att spara in några sidor i äventyret.

Det känns också som att det är onödigt mycket resande involverat, allting hade lätt kunnat koncentreras till att utspela sig i samma spirstad på samma planet (utom möjligen slutklämmen, då jag gillar att RP får en resa på sig att återhämta sig från eventuella skador och sånt). Så här har jag förenklat väldigt mycket för att göra det mindre flängit.

Det här spelet innehåller också en del rena konstigheter. RPs skepp ger sig ut på en rymdresa och "hoppar" fram. På något sätt vet fienden (som är en oorganiserad skara fanatiker) exakt var RPs skepp kommer att mellanlanda någonstans. Mycket underligt.
Chaos comandement
Den här delen har jag faktiskt inte införskaffat än, men jag har läst på lite om den och inser genast en del problem. Exempelvis så försvinner demoner tillbaka till warpen när de dör, men likförbannat dräller det av demonlik i den här delen av kampanjen. Wierd.

På många sätt känns det som att jag kan sammanfatta problemen med den här kampanjen så här:

De blev tvungna att stryka en massa för att få plats på "rätt" antal sidor och den som skrev det har inte riktigt koll på regler och fluff, och det har inte korrekturslästs överhuvudtaget.

Organ

Out of time, out of mind
Oj, det var en del att fundera över. Stort tack att du tog dig tid att skriva ner allt. :gremsmile:

/Anders