Nekromanti Dark Heresy vs. Rogue Trader

Organ

Out of time, out of mind
Jag har några frågor och funderingar kring Dark Heresy och Rogue Trader jag hoppas på lite input om.

1. Vilken version är bäst? Vilket av DH och RT tycker du har coolast koncept och bäst genomförande?

2. Om man har t.ex. Dark Heresy och vill fortsätta med den, finns det då någon anledning att skaffa sig Rogue Trader? Regelsystemen är ju identiska och mycket av världsinfon är, antar jag, identisk den med, vilket innebär att mer än hälften av regelboken innehåller sådant man redan har. Är resten av innehållet intressant nog för att motivera ett inköp eller är det pengar i sjön?

3. Är Fantasy Flights koncept med olika versioner av grundregelboken en bra idé? Hade det varit vettigare med en mer nedslimmad grundbok med regelverk och allmän information om imperiet, och till det ett antal sourcebooks att skaffa till beroende på vilken sorts kampanj man vill spela?

/Anders

NilsK

Ligist
Organ said:
1. Vilken version är bäst? Vilket av DH och RT tycker du har coolast koncept och bäst genomförande?
Beror på vad du gillar bäst. Call of Cthulhu i rymden eller tuffa omkring på din egen stjärnkryssare och leka gud? Alltså de har så helt olika perspektiv på världen att de är svåra att jämföra. Själv gillar jag båda (även om jag har reservationer mot båda också). Dark Heresy har ett mer klassiskt upplägg och är på det sättet enklare att komma in i. Rouge Trader är mer öppet och betydligt knepigare att skriva traditionella äventyr till. Det lämpar sig bra för öppna och delvis spelarstyrda kampanjer.
Organ said:
2. Om man har t.ex. Dark Heresy och vill fortsätta med den, finns det då någon anledning att skaffa sig Rogue Trader? Regelsystemen är ju identiska och mycket av världsinfon är, antar jag, identisk den med, vilket innebär att mer än hälften av regelboken innehåller sådant man redan har. Är resten av innehållet intressant nog för att motivera ett inköp eller är det pengar i sjön?
Återigen, tycker du konceptet verkar ballt så är det absolut värt det. För min egen del tycker jag det finns tillräckligt mycket nya grejer. Det är en fullspäckad bok.
Organ said:
3. Är Fantasy Flights koncept med olika versioner av grundregelboken en bra idé? Hade det varit vettigare med en mer nedslimmad grundbok med regelverk och allmän information om imperiet, och till det ett antal sourcebooks att skaffa till beroende på vilken sorts kampanj man vill spela?
Vetefan. Jag tycker nog deras koncept funkar.

CapnZapp

Myrmidon
Organ said:
Jag har ingen åsikt, men som vän av ordning vill jag påminna om att konceptet är Black Industries, inte FFGs.

(Klart FFG kunde byta koncept när de köpte licensen av GW, men säljpotentialen för en renodlad regelbok ansågs väl vara för liten i och med att första regelboken då redan var ute på marknaden)

Storuggla

Champion
"Återigen, tycker du konceptet verkar ballt så är det absolut värt det. För min egen del tycker jag det finns tillräckligt mycket nya grejer. Det är en fullspäckad bok"

Nyfiken fråga: Innehåller den några som helst prylar som hanterar det faktum att rollpersonerna faktiskt basar över en besättning i tiotusentalet? Och finns det någon regelmässig eller settingmässig anledning till att inte skicka ner tusen soldater istället för att åka ner till planeten och slå ner orchen själv? Alltså, finns det någon anledning för spelarna att faktiskt tänka som Kirk?

Storuggla, undrande laserbananer

NilsK

Ligist
Storuggla said:
Nyfiken fråga: Innehåller den några som helst prylar som hanterar det faktum att rollpersonerna faktiskt basar över en besättning i tiotusentalet? Och finns det någon regelmässig eller settingmässig anledning till att inte skicka ner tusen soldater istället för att åka ner till planeten och slå ner orchen själv? Alltså, finns det någon anledning för spelarna att faktiskt tänka som Kirk?
Njae. Besättningen har ju ett moralvärde som är apviktigt. När det går ner blir det svårare att styra skeppet och besättningen kan till och med göra myteri. Därför bör man se till att lägga till vid rymdhamnar då och då för att ge dem lite rast och vila. Men annars är det ganska tunnsått med regelstöd för den stora besättningen. Här tycker jag FFG fokuserat väl mycket på rollpersonerna som om det vore vilket spel som helst, lite kompaniregler a la Reign eller något hade suttit fint.

Och angående skäl till att inte skicka ner en massa mannar för att göra jobbet så försöker författarna motivera varför det inte är särskilt bra men utan att riktigt lyckas i min mening. Det är ett av spelets största problem skulle jag säga.

Storuggla said:
Alltså, finns det någon anledning för spelarna att faktiskt tänka som Kirk?
Bästa citatet denna vecka!

lasergreger - vet att det bara är tisdag.

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
Och finns det någon regelmässig eller settingmässig anledning till att inte skicka ner tusen soldater istället för att åka ner till planeten och slå ner orchen själv? Alltså, finns det någon anledning för spelarna att faktiskt tänka som Kirk?
Självfallet, hur ska du annars få xp? :gremwink:

/Anders