Nekromanti Dark Kingdom/Ring of the Nibelungs

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Ring of the Nibelungs" serien? Den har jag sett. Jag har dock inte sett Wagners version så jag kan inte jämföra. Tyckte att DVD-serien var sådär, ärligt talat var det rätt skönt när den väl tog slut (har man börjat titta så måste man ju fullfölja :).

Rickard

Urverk speldesign
Det är den med Kristanna Loken, va? *kollar* Ja, det var det. Tja, filmen är... haha... ja, den är... charmig. Huvudrollsinnehavaren är extremt träig. Folk snackar med totalt olika dialekter. Ett plus för att Max von Sydow är med, för mannen är kult. Trots att filmen är lite hoppig så lyckas de få att den någorlunda sammanhängande.

Annars så är det en 80-tals swords and sorceryfilm i 2000-skal. Animationerna påminner exempelvis om något som mina polare skulle stolt visa upp (och jag skulle bli impad, för de är amatörer). Filmen är sådär och kunde ha varit halvbra om den inte förstördes av huvudrollsinnehavaren. Det är Keanu Reeves möter Anderas Wilson.

/Han satt och irriterade sig på killen genom hela filmen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett plus för att Max von Sydow är med, för mannen är kult.
Är inte Max von Sydows medverkan ett säkert tecken på att en fantasy- eller sf-film är kass?

Bevis: Minority Report, Judge Dredd, Dune, Conan the Barbarian, Flash Gordon och, framför allt, Druids!

/tobias

Krille

Super Moderator
Sydow

"Är inte Max von Sydows medverkan ett säkert tecken på att en fantasy- eller sf-film är kass?

Bevis: Minority Report, Judge Dredd, Dune, Conan the Barbarian, Flash Gordon och, framför allt, Druids!"

Det är väl snarare så att Max von Sydow är nån slags universalmedicin som räddar filmen från att vara totalt skitdålig till att vara kass men med ett par kul poänger. Jag menar, hur mycket sämre hade Flash Gordon, Conan the Barbarian, Judge Dredd och Minority Report varit utan Max von Sydow?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Sydow

Det är väl snarare så att Max von Sydow är nån slags universalmedicin som räddar filmen från att vara totalt skitdålig till att vara kass men med ett par kul poänger.
Det är precis vad jag menar:

-Hjälp, filmen är skitdålig. Vad ska vi göra för att rädda den?
-Vi låter Max von Sydow spela skurken!
-Ja, lysande!

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Den är helt okej, jag såg allt i ett streck så det blev mer en film för mig. Underhållande, och med några intressanta bitar - särskilt en innovativ drakdesign, och en rätt hyfsad ståry. Helheten är knappast något att jubla över, men huvudpersonens träighet känns ganska rätt, Sydow och andra skådisar gör bra prestationer, och Löken är stenhårt rätt som Brünhilde...hon verkar tillochmed ha en viss skådespelartalang. (Så varför, varför, -varför- gör hon Uwe Boll-film nu?). Justja, inte för att jag märkte det då jag såg filmen, men soundtracket innehåller visst en hel radda intressanta artister/grupper, företrädelsevis tyska såklart - Qntal, Corvus Corax, Estampie, Therion, Crüxshadows, Blackmore's Night, mm...en lite skum samling, sådär.

Så, sevärd är den, men inget jag skulle lagt pengar på; hyr den, låna den, eller förvärva den på annat sätt.

- Ymir, törstig

thark

Hero
Bevis: Minority Report, Judge Dredd, Dune, Conan the Barbarian, Flash Gordon och, framför allt, Druids!
Hädelse! Både Lynch-Dune och Conan är ju riktigt, riktigt bra filmer, och Flash Gorden är... ehm... intressant. :)

Rosen

Myrmidon
The Ring of Ming goes Pjing

Både Lynch-Dune och Conan är ju riktigt, riktigt bra filmer,

Yah! Åtminstone i Conans fall...

och Flash Gorden är... ehm... intressant. :)

Den hade nog varit ännu bättre utan sin huvudperson. (-:
På tal om skådisar som räddar filmer (förutom Brian Blessed, som co-räddar FG med den äran), det är först med åren som jag har insett vilken heroisk insats Timothy Dalton gör här för att ge kött på benen åt prins Barin av Arboria.
Jag menar, hur trist är inte den rollfiguren, egentligen? Han är inte hjälten, han är inte en comic sidekick, han är bara Good Guy #2. Och boytoy åt Aura när hon väl slutar vara Dales rival så att alla ska bli glada. (Biintrigen med den svartsjuke Barin som försöker göra sig av med Flash skapades fö för filmen - i originalserien duger han mest bara till att stå och se tvålfager ut.)

--
Åke