Nekromanti Dark Souls II

chrull

Stockholm Kartell
Världens bästa spel Dark Souls har fått en uppföljare som heter Dark Souls II.

Ryktena som sa att det är lättare verkar än så länge helt obefogade. Spelar du? Vad spelar du? Build? Hur långt har du kommit? Hur tog du dig dit?

Jag startade med en Swordsman och knatade direkt från Majula in i Forest of Fallen Giants och fick precis ryggen sönderslagen av en gigantisk silverriddare som uppenbarligen föll från himlen. Inte så långt alltså.

Zorbeltuss

Hero
"This game will unlock in approximately 1 month, 1 week, 5 days and 21 hours" så uppenbarligen inte då jag bara har en pc, sedan har jag varit lite smått ointresserad av Dark Souls 2, jag älskade ju Demons Souls när jag hade möjlighet att spela det, men Dark Souls 1 imponerade inte alls på mig, visst det var mer balanserat visst de hade fixat en hel del buggar och visst världen var större, men smaken var urvattnad, jag kände mig inte manad att utforska längre och i strid kändes allt så självklart och uppenbart och hängde bara på att man skulle kunna utföra det, medans i Demons Souls så var det lätt att komma in i ett flow men att du när som helst kunde stoppas av en stenmur som inte brydde sig om dina attacker of choice.

Så um ja, jag har för mig att du har spelat båda och även om du inte har det så undrar jag tror du jag skulle bli besviken eller glad på DS2?

/Luna Lovegood

chrull

Stockholm Kartell
Jag har inte spelat Demon's Souls men däremot nästan hela Dark Souls...

DS2 känns mycket som DS1 men mer polerat. Jag fick kämpa utav bara helvete i första området jag var i, men sedan jag fick tillbaka min mänsklighet har jag seglat igenom område efter område med hjälp av JOLLY CO-OPERATION!

Just nu är spelet fantastiskt eftersom alla verkar vilja hjälpas åt, ingen vet exakt vad som hittas var eller vad som finns bakom nästa krök (jag låter mig bli summonad run en bonfire och utforskar nya områden genom att följa efter andra och hjälpa dem. Good stuff :D )

Jocke

Man med skägg
JOLLY CO-OPERATION är en jävla guldtaktik, synd att det tog så lång tid innan jag fattade det i ettan. Jag råkade köpa DS2 upplagan med en skitstor plastgubbe, vilket känns som ett direkt misslyckande. Har inte hunnit igång med spelet ännu dock.
chrull said:
haha. Jag glömde bort att boka så jag fick vanliga versionen. Plastgubbe-versionen ville jag inte ha men BLAC ARMOUR-versionen hade varit trevlig :D

ThemVSyou

Veteran
Jag spelar/spelade warrior melee build mest i endurance hade spelat i ca 14 timmar varit en stor del över spelet klarat ex antal bossar hittat bra gear levlat mitt svärd som var ett heide knight sword vilket är ett helt ok vapen till trots mina tidigare åsikter spelar förövrigt på PS3

Jocke

Man med skägg
Har larvat runt lite med dualwieldstartgubben, men det gav mig inte så mycket att ah två vapen. Tror att jag kommer köra nån slags dex-build första genomspelningen, men ev rollar jag en sorc framåt natten...

chrull

Stockholm Kartell
Jag testar DW och Dex+Faith just nu. Jag kör nästan enbart DW när jag har en tank med mig, och då är det trevligt. Ensam så blir det nästan alltid sköld.

Xyas

Swashbuckler
Det här är ett spel jag så sjukt gärna vill spela, men vet att jag inte kommer ha tid :( Älskade verkligen Dark Souls (1) och fortsatte envist med min andra playthrough under pappaledigheten. Inte helt jäkla lätt kombinera bebis och spel som inte går att pausa...

chrull

Stockholm Kartell
DS2 har gjorts lättare på så vis. Det är tätare mellan bonfires och man kan köra instatravel mellan alla av dem (de man tänt då) redan från början.

Jocke

Man med skägg
Alltså, det här med att man kan lägga ut summoning signs fast man är hollow, gick det att göra i ettan? i så fall, varför gjorde jag inte det mest jämt

chrull

Stockholm Kartell
Det gick inte att göra i ettan. Uhm. är det då man bara blir en shade? Isf är allt man duger till att hjälpa till med en boss. Man försvinner nämligen ganska snabbt annars.

Jag fortsätter min taktik av att låta mig bli summonad i början på varje nytt område så att jag får utforska lite av det som phantom. På så vis blir det betydligt enklare och jag dör inte 100 gånger innan jag hittar till nästa bonfire/bossgate. Spelet är ibland löjligt lätt när man är tre pers som springer igenom ett helt område. Sen kommer man fram till bossen och då är det inte alltid så lätt längre.

Märkbart få personer verkar tex ha orkat ta sig igenom Belfrey Luna för att få tag på nyckeln som gör att man kan göra Lost Sinner-bossfighten lättare, men jag har ju spöat honom fyra gånger utan den nyckeln också...

Mängden vägar att gå är också rätt nivå av förvirrande. Jag misstänker att en eventuell andra genomspelning skulle gå att förkorta enormt (skippa hela Heide's+No Man's Wharf tex.

Max Raven

T12-kultist
I ettan var man tvungen att vara unhollow för att kunna summona. Taktiken var ofta typ släng ut summoning sign, spring runt med annan person, döda boss, unhollow, summona andra.

Inte för att det alltid fungerade, och det fanns vissa begränsningar vad gäller summoning. Tror man inte kunde bli summonad i ett område där man besegrat bossen, och man kunde inte summona i det området.

chrull

Stockholm Kartell
Nu verkar man kunna summona i alla områden. Går man igenom ett bossrum där bossen redan är död tror jag att de andra kommer att försvinna dock.

I första spelet kunde man bli summonad i områden man spöat bossen, det var ofta så jag farmade souls: spöa en boss, gå direkt ut och slänga ner ett summoning sign utanför dörren. Chilla i bossrummet där det är ofarligt och gör så tills man hade tillräckligt med souls.

chrull

Stockholm Kartell
Förövrigt försöker jag köra något slags STR-build nu men jag har fan ingen aning om hur man gör. den vanliga Macen verkar överlägset det mesta, iaf om man vill hålla sig under 70% load.