Nekromanti darkener m. storsvärd för bra?

Lord decado

Veteran
En av mina spelare har alltid spelat starka rollpersonér inte allt för smarta, men hans nuvarande darkener, korsade gränsen i lördags han dödade ett grottroll med ETT slag, slet loss en metallförstärkt dörr, och jagade iväg 10 minotaurer(med lite hjälp, trollet klarade han själv, inte för att han frågade om hjälp med minotaurerna)
Han har 19STY

PubisFlarup

Veteran
Oj, ja vi har också haft detta problemet i vår grupp, RP som sänker två grotttroll rundan etc. Men jag ber dig att tänka dig för. Om denna RP har 19 i sty och klarar av att slita bort en metallförstärk dörr vad klarar då en frakthruk med 26 i STY av. Detta kan bli ett problem. Men men har du inget problem med detta så är det bara att köra på!

Lord decado

Veteran
Re: frakktrukk

Han har också spelat en frakktrukk med 31 i STY, 28 i TÅL, vi såg alla på när han kastade detta så fusk är uteslutet.
Denne var dessutom råstark så han var inte speciellt rolig i strid (för motståndaren).
Frakktrukken dog genom drunkning "att bli stupfull i en ringbrynja, och stå i en båt är inte smart"

Lord decado

Veteran
tillågg!!

Han är dessutom en mycket smart spelare, som vet när han skall springa mot och när han skall springa från fienden.
Han använder dessutom en hornbåge, och han har vunnit 2 bågskyttetävlingar.

carmon

Veteran
Re: tillågg!!

En tränad magiker kan nog göra livet surt för honom.
Angående bågen så finns det en färdighet som heter
undvika spec. Avstånd.
Tjuvar kan som sagt stjäla lite av varje som kan inbringa en vacker slant.

Zalpurgius

Veteran
Re: frakktrukk

frågan var väl hur stark man är med 26 i STY.

Som sagt. Om man har 19 i STY sliter man kanske ner en dörr och lyfter stora stenar och kastar dem osv.

26 i STY (högre) är livsfarligt. Med så hög STY kan du nog göra ganska mkt. Då kan du peta in lätta trädörrar och svinga lätta träd.
MEn det är vad jag tror.

Men men.

Pendragon

Swashbuckler
Trollus dräpus maximus ontus

Med tanke på att ett bog-standard grottroll har STY: 45 så tycker inte jag att varken 19, 26 eller 31 är så hemskt mycket att komma med mot ett troll. Jag börjar misstänka att du gör någonting fel, då det brukar krävas en fullträff i hjärnan för att sänka ett grottroll på ett hugg och såvida man har precisionanfall OCH målpunkter bör inte träffarna i hjärnan inträffa så ofta.
Visst, en schysst artärblödning eller kallt stål genom hjärtat tar nog livet av dem till slut genom blodförlust, men det tar nog en hel del rundor, och under tiden lägger sig knappast trollet ner och dör om han ka ta några glada äventyrare med sig.
En bra och väldigt "trollisk" taktik är att bara satsa rakt ut på att greppa sin motståndare. Får han dessutom tag i en arm blir tvåhandsvapen tämligen värdelösa (och enhandsvapen, förutsatt att det är rätt arm). Har trollet väl kopplat grepp är det sen en smal sak för honom att börja bita av lemmar utan att den stackars greppade äventyraren kan göra så mycket åt saken.
De flesta (inklusive gigantiska Trukher och 'ubermacho Darkener) brukar bli ganska spaka efter att ha en arm eller ett ben avbitet...

Pendragon

Swashbuckler
Darkener-on-a-stick

Han använder dessutom en hornbåge, och han har vunnit 2 bågskyttetävlingar.
Tunga armborst har längre räckvidd än hornbågar... :gremgrin:

Jag antar att han dessutom har slagit ihjäl en hel massa folk och bör därmed vara såväl ryktbar som impopulär, iaf bland de ihjälslagnas anhöriga. Är han dessutom en Darkener som drar omkring öster om Muhad, lär han inte vara så svår att känna igen...

Kom nu inte och säg att det är helt osannolikt att det inte finns minst en person i Mundana som:
1) Inte gillar honom.
2) Är tillräckligt hängiven för att spåra upp honom (vilket bör vara en smal sak, Darkener med tvåhandssvärd dräller det nog inte av).
3) Har tillgång till ett tungt armborst.
4) Är någorlunda kompetent med ett armborst samt i konsten att gömma sig.

Fast innan du utsätter en stackars Rp för något sånt här, tänk då på att:
There's a fine line between "kill" and "horribly maim".

:gremgrin:

Happy hunting!

Lord decado

Veteran
Re: Trollus dräpus maximus ontus

Han hade nog tur, när jag tänker efter träffade han ganska hårt
<hjärta, ryggrad, artärblödning, ännu en extraskada>, han skulle inte haft lika stor chans om han inte fått en perfekt träff första slaget.

Re: Trollus dräpus maximus ontus

Jo, det ska ta ett tag. I en strid (på en gladiatorarena) vi hade mot ett grottroll inledde jag med att hugga honom i huvudet med en stooor yxa. Han dog inte för det. Det tog några rundor till.
Så, man kan lika gärna strunta lite fritt i vad som står i monsterboken. Krävs större monster, gör dom helt enkelt större :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
Trollus ontus ignorerus totalus

Går trollen åt för lätt, låt dem ignorera smärta (och utmattning också om du är elak) när de går bärsärk. Dvs, alltid.

Re: Trollus ontus ignorerus totalus

Nja, kanske ska påpeka att jag skrev fel. Inte några rundor till, utan ett bra tag till.
Själv använder jag inte troll. Eller pantheror. Eller drakar, eller hyggelmonster eller vadfan annat som borde finnas i hack'n'slash

Pendragon

Swashbuckler
Fantasilös fantasy?

Själv använder jag inte troll. Eller pantheror. Eller drakar, eller hyggelmonster eller vadfan annat som borde finnas i hack'n'slash
En fråga... vad blir fantasy utan fantasivarelser?
Givetvis ska de inte bara dyka upp som spelardödare eller xp-paket, men genom att stryka dem helt missar man massor av möjligheter till intressanta upplevelser.

Fast jag måste erkänna att jag gillar "vardagsfantasydjur" bäst, som t ex Worrserna, Bäverkatterna och Skvadrarna från Khelataar.

Re: Fantasilös fantasy?

Nja, det beror på vad för sorts fantasy man använder.
Dessutom är ju varken Tiraker, Alver eller Dvärgar speciellt icke-fantasy va?

Hanoi

Veteran
ja

undersökningar har visat att just darkener med storsvärd är för bra. om dina spelare verkligen vill ha en rp med storsvärd så får de välja en annan ras, vilken som helst utom darkener.

Re: Fantasilös fantasy?

Nja, det beror också på hur man använder dom (it's not the size that matters, it's how you use it).
Dessutom är det ju faktiskt Eon vi pratar om....