jag vill upprepa ännu en gång - wikipedias artikel har en mycket läsvärd genomgång av debatten om västerländska kontra japanska rpgs genom åren.
Det man måste konstatera är att genren är en sammansmältning av två separata utvecklingslinjer, som dock bägge, på var sitt sätt, var inspirerade av tidiga bordsrollspel, och det har alltid funnits en debatt om hur separata dessa linjer egentligen är, alternativt vilken av dem som är den "rätta", och genom åren har de vuxit samman och korspollinerats mer och mer. Det kan vara så att det är ett sisyfosprojekt att få till en 100% solid definition, på grund av detta, men att implicera att japanska RPG är mindre "äkta" än västerländska, eller tvärtom, det tycks mig ganska förmätet.
När jag pluggade islamologi fick jag lära mig att det var ett totalt rabbit hole att hamna i debatter om vad som var "äkta" islam och inte - det enda funktionella perspektivet, från en akademisk standpoint, var att betrakta alla som själva definierade sig som muslimer, som muslimer, även rörelser man fann konstiga, tvivelaktiga, eller klandervärda. Det är värt att tänka på när man försöker definiera en så brokig genre som rollspel.