Nekromanti Datorrollspelstips

Organ

Out of time, out of mind
Är det någon som har koll på datorrollspel som använder D&D3s regler? Vilka finns? Vilka är bra och vilka ska man hoppa över och varför?

/Anders

Wyldstorm

Swordsman
Nyfiken fråga..

kan bara inte låta bli att fråga..
Varför i hela sinnesfriden vill du spela dataspel med D&D3's regler?

Det sagt, var väl nwn1 det enda spel jag spelat med nån behållning med det regelsystemet.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Nyfiken fråga..

Varför i hela sinnesfriden vill du spela dataspel med D&D3's regler?
Tja, jag gillar D&D. :gremtongue:

Framförallt så tycker jag det passar till dataspel. Jag körde, med stort nöje, Icewind Dale och konstaterade att dess användande av AD&D-reglerna satt som handen i handsken för genren. Och eftersom att jag tycker D&D3 är bättre än AD&D så borde det innebära ett ännu bättre dataspel. Eller? Sedan gillar jag även grejen med att bygga ett helt party från scratch.

/Anders

Marcus J

Hero

Om det är att skapa ett party så kan du spela om Icewind Dale igen, eftersom det är det enda crpg där man gör det, åtminstone som jag känner till.

Med det sagt så skulle jag säga att Neverwinter Nights 2 är bättre än 1an, särskilt vad gäller ditt party. NWN1 har egentligen inget egentligt party, det är din huvudkaraktär och en person till som mest. I 2an så kan du åtminstone välja att ta med dig flera personer. Dock så kan du ej skapa dem själv.

Jag kanske också ska säga att jag inte spelat några moddar till varken NWN 1 eller 2, vilket många säger är den egentliga behållningen av spelen.

/Marcus

Wyldstorm

Swordsman

Smaken är som baken antar jag...

Rekommenderar till skillnad från andra INTE nwn2, då interfacet suger & det buggar sanslöst mycket.

Ymir

Liten kantbaron
Knights of the Old Republic är hur bra som helst. Det har bra, icke-linjär ståry, sköna karaktärer, schysst dialog, kompetenta röstskådisar, roliga strider, och intressanta twister, och genuint skön Star Wars-känsla. Och detta kommer då alltså från en snubbe som -ogillar- Star Wars.

Knights of the Old Republic II -borde- ha varit ännu bättre, och är det nästan, men faller helt på att det blev framrushat i slutet och därmed är tokbuggigt, och abrupt och fattigt avslutat. Dess enorma potential och lovande, flummiga plott är således helt bortslösad. Det har dock den bästa datorspelskaraktären typ någonsin, och bör spelas enkom pga det.

- Ymir, tipsar

Wyldstorm

Swordsman
*minns föremålen och översättningarna till D20systemet*
*ryser*

Men karaktärerna var bra..
"meatbag", höhö...

Bombu

Hero
Är det någon som har koll på datorrollspel som använder D&D3s regler?
hej organ!

jag har ganska dålig koll på dataspel överlag men jag tänkte svara ändå.... jag har nämligen hybris och tror att alla vill och har ett behov att veta vad jag tycker....

dnd rollspel hade ju sin glansperiod under 2nd edition eran, som du naturligtvis vet, baldurs gate och planescape är ju sånt man ser tillbaka på och ler larvigt....

nu skriver jag man även om man skulle kunna skriva ja... men jag gör inga sådana distinktioner.... folk tycker nog som jag.....

till 3rd edition kom sedan spelet med världens långsmmaste zombies pool of radience, som man mycket riktigt lyckades göra sämmre än förlagan till C64 en bragd i sig....

däremot tycker jag icewind dale 2 är helt ok.

never winternight var ok, men inte bra tycker man... eller jag då...

tempel of elemental evil tycker jag var väl kort, men inte superdåligt, dessvärre inte speciellt bra heller, men om du känner ett behov att köra 3rd edition på dator så kan man köra tempel of elemental evil...

där tar mina stora och mäktiga kunskaper slut,

planescape 2 har nån gjort det än till 3rd edition, jasså inte.... baldurs gate 14 ? inte det heller....

nåväl... jag hoppas på never winternight 2 med expansion, men har inte kört det än...

lycka till i ditt quest :zeppelinare:

Bombu delar med sig av sin kosmiska visdom :gremtongue:

Big Marco

Läskig
Neverwinter Nights 2. Mycket, mycket bra. Balla stories, intressanta karaktärer och bra karaktärsutveckling. Till och med kärlek ingår. Och en drake!

Big Marco

Läskig
Ettan då?

NWN1 (och då menar jag inte Online-spelet från nittiotalet) lider av trist grafik (grått någon?) och att man spelar helt själv + en enda sidekick. Jag gillar när man är ett gäng med personer i en grupp, även om det finns en huvudperson (spelarens roll). NWN2:s lösning med dynamiska och indivuduella SLPer som följer en är cool och skapa intressanta dialoger och dimensioner - vissa gillar varandra, vissa inte. Vissa hatar varandra, andra finner kärlek. Jag är en sucker för sådant.

(EON: The Face of Deception hade MASSOR av sådana bitar med bland SLPna som kunde följa hjälten. Det var svinkul att sätta samman de intrikata och färgstarka kopplingarna och triggers)