Nekromanti Datorspel som inspiration

dream

Hero
Böcker, filmer och serier har alltid varit en stor inspiration för mig när det gäller rollspel och datorspel, och på senare tid har ju mycket inspiration gått från rollspelen till datorspelen och böckernas värld (senast i raden är nog Tempel of elemental evil som släppts i en PCversion). Så nu funderar jag på när datorspelen ska börja ge tillbaka till oss rollspelare (och författare, manusskribenter och annat). Det enda man sett hittills är ju en kasse tramsfilmer (Alone in the dark), men inga rollspel mig veterligen?

Jag kan verkligen tänka mig att stämningen i vissa datorspel kan generera goda rollspelsmiljöer. Deux Ex kanske inspirerar till NeoTech? Silent Hill kanske gör ett kultäventyr eller två? Och säkerligen går det att skapa även nya rollspel utifrån spel - Vice City? Warcraft? (Dålig ide, jag vet, men det kan nog gå!) Final Fantasy?

Kolla för övrigt in följande spel om du skulle råka äga en Mac: Hollow Ground Jag vet, smygreklam, men jag vill ju förstås gärna veta om spel av den här typen kan inspirera, och även vad ni tycker om det!

DanielSchenström

Swashbuckler
Det ser vi redan, finns StarCraft, Everquest som rollspel nu, och Warcraft är på gång, ett stort FF-projekt sköts av returner games.

Och många av den lite yngre generationen tittar på data och tv-spel som inspiration.

Rising

Vila i frid
De rollspel som inspirerat mitt rollspelande mest är nog Monkey Island 1 och 2. De visade mig att barnslig humor med corny tokigheter blir roligast om man sätter dem i en andaktsfull, sentimentalromantisk, gåtfull, melankolisk och lite kuslig kontext.

Galningar som Ren och Stimpy bjuder visserligen på rejält sköna garv, men det blir inte inbjudande och engagerande på samma sätt som det tokiga i att mannen som är utkik på Melee Island är fullkomligt blind, eller att det finns en Grog-apparat nere hos Stan's begagnade fartyg. Just att det handlar om till synes riktiga människor, och att man har en (lite) läskig bakgrundsstory gör att man kan träffa mer klockrent med ens skämt och vitsar.

Det fanns lite av den humorn i Mutantäventyret Nekropolis också, men jag har nog mest utnyttjat inspirationen från MI-spelen i Chronopia; en stad som man mycket enkelt kan skänka en MI-aktigt myskuslig stämning åt, fast där det också är lätt att inflika skämt och skoj. Ibland har det varit uppenbart var inspirationen kommit ifrån, men ofta har jag lyckats bara låna "känslan" utan att få med något påtagligt som kunnat skvallra om varifrån jag fått mina idéer.

---

Men Monkey Island-spelen är verkligen inte de första spelen som påverkat våra äventyr. På något av mina gamla DoD-formulär står det faktiskt "triforce" bland utrustningen, så jag antar att vi har låtit oss inspireras av dataspel långt innan jag ens hade en Amiga.

/Rising

dream

Hero
Ahh! Jag hade tänkt skirva om Monkey Island i mitt inlägg men tänkte att det gör säkert någon annan, och se där!

Jo, humor kan man plocka varifrån som helst. Och Chronopia är definitivt svulstigt nog att kunna passa in i Baldurs gate eller någont liknande spel.
Men jag finner mig ständigt inspirerad av spel som inte är rollspel. Vilket ju kan vara konstigt.

dream

Hero
Koolt!
I takt med att speltillverkare hyr in författare för att hjälpa till i spelens narrativa bitar så kommer kvalitén på just dessa bitar att höjas, och därför kommer det att bli lättare och lättare att sno bra material från spelen.

Troberg

Sinister eater
Jajamensan!

Jag snor friskt ideer från spelen. Hittills har jag snott från Freelancer, Elite, Parasite Eve, Phantasmagoria, Resident Evil, Doom (OK, lite lösryckt inspiration bara), Wing Commander, Daggerfall, Morrowind, Space Quest, Silent Hill, WWF Smackdown, Koudelka, UFO med flera.

Ibland kan man snyta en hel handling, ibland ett koncept (bakgrundstoryn till Doom blev det här), regelmekanik, stämning, berättarteknik osv.

Storuggla

Champion
WWF Smackdown??? [NT]

Beklagar överdoseringen av frågetecken, men jag tyckte det passade in så här på internet.

S

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns så väldigt mycket bra spel på dator/konsoll att det är svårt att inte låta sig inspireras en aning. Efter att först ha konstaterat att Star Wars inte var något för mig så spelade jag sedan Knights of the Old Republic, och nu är jag riktigt sugen på att spela Star Wars igen. För, som många rescensenter har skrivit, så är nog faktiskt KotOR bättre än de två senaste filmerna i många avseenden...

Men det finns en diger lista spel som jag inspirerats av. När det gäller min kunskap om Forgotten Realms världen så är den nästan mer hämtad från Baldurs Gate serien än böckerna, och åtskilliga scenarier i AFMBE har inspirerats av Resident Evil, Dino Crisis och dylika "Survival Horror" spel.

Framförallt är det dock stämningen i spelen som jag använder mig av. Efter att ha spelat ett trevligt dataspel/konsollspel en stund så kan man få en ganska ordentlig dos inspiration att sätta sig och skriva. Man tänker efter, och spånar vidare på spår som presenteras i dessa spel för att sedan hitta på något helt annorlunda.

Likadant när jag ser på film. Det är stämningen som inspirerar - inte nödvändigtvis vad som faktiskt händer i filmen/spelet.

Men undantaget Warcraft RPG (www.warcraftrpg.com) så har jag inte mycket till övers för att göra rollspel av datorspel. Men faktum är faktiskt att Warcraft verkligen har lyckats - jag gillar det. Till och med mer än de etablerade kampanjvärldar som finns till D&D.

Kanske mest för att man minns den fenomenala handlingen i Reign of Chaos och Frozen Throne, men också för att världen har en hel del charm.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re:Varför inte?

WWF Smackdown???

Tja, när jag skulle skriva det första stridssystemet till Dark Spire en gång i tiden så spelade jag Die by the Sword för att få inspiration. På senare år blev det sedan det aningen mer grafiska Severance: Blade of Darkness.

Se det såhär: spelen skildrar på ett dramatiskt och inte särskilt naturtroget sätt hur våld går till i verkligheten. Samma sak gör rollspel - så varför inte låta sig inspireras?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag inspireras säkert av datorspel, men det är sällan som jag med säkerhet kan säga att en specifik idé eller tanke är hämtad ifrån något speciellt spel.
Men just atmosfären i Vice City och råheten ifrån Ellroys böcker hoppas jag kunna kombinera i en kommande gangsterkampanj till Neotech.

entomophobiac

Low Prep High Play
...atmosfären i Vice City...

Jag har sett många som inspirerats av GTA svitens senaste två installationer. Visst, det är bra spel, men är det någon som spelat det helt fenomenala Mafia?

Där, mina vänner, har vi ett briljant spel om gangsterliv. Vice City har en hel del mer handling än GTA3, men Mafia slår båda två på fingrarna. Så den som inte redan provat det rekommenderar jag starkt att införskaffa det eller sno det av någon speltokig polare, för det är helt fantastiskt välgjort.

Samtidigt går nog inspirationen från GTA lite hand i hand med de senaste årens filmtrender. Filmer som Snatch, Lock, Stock & Two Smoking Barrels, Steal etc är ju alla råa actionfilmer som på ett eller annat sätt presenterar kriminalitet och den undre världen. Ofta ur ett både komiskt och nästan glorifierande sätt. Så det ligger nog lite i tiden.

Men är det moraliskt försvarbart? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: WWF Smackdown??? [NT]

Se brottningen som ett exempel på hur man kan beskriva dramatiska strider. Man har upplägg innan matcherna, gärna ett par matcher först för en sista hatmatch.

Framför allt är det dock konceptet att atteckerna ska få en märkbar effekt som är behändigt. Jag menar, brottarna är inte så groggy som de verkar efter en smäll, det gör de för att det ser bra ut. När de slår ner varandra använder de oftast lagom mycket kraft för att smälla en mygga, men motståndaren far ändå pladask på golvet. Ett grepp leder vidare till andra.

I rollspelstermer så har det fått mig att börja med att låta träffar, undvikanden, parader (nej, inte sådana med en orkester längst fram) osv få en konkret effekt utöver skadan. Om ett otäckt monster med klor och tänder kastar sig över en spelare i ett mörkt lager och träffar så faller han omkull, med monstret över sig. Om han lyckas undvika så far monstret in i hyllan bakom och det rullar ravioliburkar över hela golvet. Om han parerar så kanske de hamnar i ett låst läge där de greppar varandra. Denna ändring av läge ger naturligtvis både modifikationer på vad man försöker göra nästa runda och påverkar ens möjligheter till vad man kan göra.

Dessutom gör det striden betydligt mer intressant (och antagligen realistisk) än de traditionella nednötningen av hitpoints.

Så, det finns saker att lära sig från sporten, så länge man väljer seriösa sporter.

Ett litet tips. Om du vill spela WWF Smackdown så är tvåan bäst. Trean är aningen snyggare och har möjlighet till matchtyper med upp till åtta deltagare, men saknar stämningen, är "fel" i styrningen och är inte alls lika kul.

Big Marco

Läskig
Alltid. Tydligaste exemplet var från det bästa CRPGt någonsin, Wasteland. Det har influerat allt mitt SLande, från Mutant till Wastelands.

Darklands likaså. Gold Box-seriens i viss grad. Phantasie-serien mycket i en DoD-kampanj.

Och nu senast NWN-moddarna med Lone Wolf, som håller på att bli en kampanj med ett moddat Eon-regelverk.

Janus

Veteran
Nja, som flititg konsollspelare, borde några TV-spels influenser smyga sig in i mina äventyr, men hittils knappt något.
Baldurs Gate serien har väl dykt upp någon gång, men det säger inte så mycket, när själva spelet är helt taget från rollspelet.

Visa av Final Fantasy delarna skulle med lite omarbetning ge en jävligt maffig rollspelskampanj, till något Highfantasyrollspel,typ D&D.

Annars har jag faktiskt varit på ett Morrowind lajv, det sög något så fruktansvärt.

Sodivra

Champion
Annars har jag faktiskt varit på ett Morrowind lajv, det sög något så fruktansvärt.

Berätta, annars gör jag det.
Och förresten, svara rätt personer, annars blir du bannad.

Eller ja. Du vet att jag älskar dig Kalle, skattar dig högre än jorden, välkommnar dig kärare än solen, älskar dig djupare än natten. Lämna mig aldrig, och du ska få min ändlösa kärlek och tillgivinhet.