Nekromanti Dawn of Defiance - spelardrivet?! [SPOILER]

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hejsan!

Läste igenom äventyren i Wizards Dawn of defiance kampanj och tycker om kampanjens ramberättelse. Men jag tycker INTE om att det är så otroligt rälsat och styrt. SL kan lika gärna tala om för spelarna vilken väg de är tvingade att gå och att man tar itu med striderna på en gång. Hate it! Spelarna är ju inte dummare än att de förstår att vad de än fattar för beslut så har det NOLL påverkan, för förr eller senare så styrs de in på den väg SL vill att de ska gå.

Vi tar första äventyret som ett exempel. Det finns inga svåra vägval. Gaither information slaget kan lika gärna lyckas automatiskt så att spelarna snabbt får informationen de behöver för att komma till nästa stridsscen.

Så hur ska man lösa detta? Ja det är förmodligen att skala bort allting i hela äventyret och bara behålla själva kärnan. Alltså det i äventyret som för kampanjen frammåt. Det mest kärnfulla i äventyret är följande: RP ska motiveras att vilja hitta och leverera en leverans till Bail Organa. Punkt slut. Här är några sätt att göra det mer spelardrivet:

Då detta är ett första äventyr så är det viktigt att få RP att "hitta" varandra på ett naturligt vis. Ett sätt kan vara att låta dem börja ombord på ett havererat rymdskepp (som INTE är deras). Ställ en timer på 30 minuter och förklara för spelarna att om 30 minuter (in real time) kommer skeppet de befinner sig på explodera. Vilken tid som detta motsvarar för RP ombord på skeppet är irrelevant. Om de efter 30 minuter inte åstadkommit någonting för att påverka situationen, så kan de vara beredda på att slå fram nya rollpersoner. Det kan låta jättehårt, men det är viktigt att få spelarna att förstå att detta inte är någon picknic eller något förutbestämt intro där de kan sitta passiva och vänta på att SL ska servera dem själva äventyret. De ska VETA att detta är en kamp på liv och död.

Låt spelarna själva bestämma vad det är för typ av rymdskepp de befinner sig ombord på, varför de är där över huvudtaget samt vad det är som hänt som gjort att skeppet havererat och varför RP är de enda överlevande
ombord. Man skulle även kunna låta RP börja på olika ställen i skeppet för att sedan låta dem hitta varandra efter några minuter.

Denna katastrofsituation får RP att börja kommunicera med varandra och samarbeta.

Lyckas de, så kan de när de får läget under kontroll upptäcka att de har tre olika destinationer i solsystemet de befinner sig i, varav en är en rymdstation. Låt RP själva beskriva dessa platser och låt dem välja till vilken plats de vill bege sig till. Tvinga dem att ge varje destination ett speciellt särdrag som gör att det sticker ut från mängden och blir en spännande destination. Ge RP frihet! Oavsett vilken destination de åker till, så påverkar det inte själva kärnan i äventyret. Ovasett vilken plats de åker till så kan de alltid träffa de SLP som de behöver träffa för att driva handlingen frammåt.

Vad motiverar nu egentligen RP att vilja hämta en last och leverera den åt Bail Organa?

Måste de ha ett på förhand imperieförakt för att vilja hjälpa? Naturligtvis inte. Är de scoundrels och fringe karaktärer så kan de ju faktiskt bli motiverade av helt andra anledningar.

En annan fråga man kan ställa sig. Varför ska agenten ha anledning att lita på och anförtro sig åt RP? Att hon ska anförtro sig åt dem bara för att de är RP är inte skäl nog.

Ett något manipulativt sätt att ge agenten anledning till att lita på RP är att RP blir vittne till när en arg lynchmob håller på att misshandla en ihtorian och dennes familj i rymdhamnen. Ingen bryr sig... men det gör förmodligen RP. Speciellt om den stackars Ithorianen och hans små barn ber mobben att skona deras liv. Det behöver inte bli strid, utan mobben ger sig av så fort RP lägger sig i. Agenten bevittnar RP civilkurage. När hon stöter på dem igen vid ett senare tillfälle när hon är jagad av imperiets agenter, så vänder hon sig till RP då hon bevittnade deras ingripande tidigare.

Men frågan kvarstår. Vad för personliga drivkrafter förutom löftet om pengar, kan motiverar dem att vilja hjälpa agenten att hämta lasten och sedan leverera den till Bail Organa?

Jag ser inga hinder med att agenten faktiskt försöker manipulera och lura RP till att få dem att göra som hon vill. Ge RP falska förhoppningar & tomma löften (SL bör ta en titt på vad RP har för drivkrafter, ambitioner och intressen och sedan låta agenten spela på dessa när hon övertygar RP att hjälpa henne. Att agenten gör vad som helst för att få RP att avsluta uppdraget som hon själv inte är i stånd att genomföra. Låt henne lova dem guld och gröna skogar. När hon fått dem dit hon vill och uppdraget är slutfört så kan hon kosta på sig att be dem om ursäkt för att hon lovat dem mer än hon kan hålla.

Men hur gör man äventyret ännu mer spelardrivet. Ja genom att låta RP som lyckas med ett gaither information slag, själva beskriva vem brokern är, som har den last som RP måste hämta. Det är inte av vital betydelse för äventyret vem han är eller ens var han håller till. Det enda som är viktigt för äventyret är att det finns en broker som har en last RP vill ha. Och att denna broker inte frivilligt kommer vilja ge lasten till RP så där utan vidare. Resten är kuriosa som RP kan få friheten att bestämma själva. Ett möte med brokern och dennes lakejer behöver alltså inte ske på det viset som äventyret beskriver. Det behöver inte ens leda till en vapenkonflikt. Låt RP om de själva vill, göra en blåsning... a la filmen Ocean 11. Det kan vara minst lika tillfredsställande att ha lyckas med en sådan blåsning som att ha löst problemet med våld.

Ge även RP frihet att skaffa sig de resurser de behöver för att iscensätta sina planer. Tillåt det mesta som RP hittar på, men kontra samtidigt med "hinder" och yttre omständigheter som RP inte kan råda över - så att äventyret inte blir en promenadseger.

Detta blev ett långt inlägg. Kom med egna ideer och feedback på hur äventyren ur Dawn of defiance kampanjen kan bli mer spelardrivet och inte så rälsat och styrt.

/Eagle
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Men, men... otänkande spikrakt grottröj har väl alltid varit vad WotC sysslat med?

Edit: Ser nu du snackar Star Wars. Men ändå.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Har inte så mycket att komma med just nu men kan bara hålla med. Läste igenom de två första delarna samt ramberättelsen och kände bara "suck".

Dels var det uppenbart rälsat. Scenariorna var dåliga och det var bara att gå mellan olika stridssituationer.

Sedan tycker jag att själva ramberättelsen är rätt så B. Det handlar ju i stort sett om att man ska spränga en stor "stridsstation/rymdskepp" och det känns lagomt nyskapande... Det var en smula utvattnat redan i Return of the Jedi... jag menar - vafasiken har inte kejsaren något bättre för sig än att bygga rymdstation på rymdstation.

Gillade däremot Tempest Feud till gamla Star Wars D20. Ett äventyr i tre delar där Hutterna var huvudfienden/allierade och kryddan Tempest det som låg i blickfånget. Även om det fanns mycket B-igheter i äventyret så fanns det många roliga scenarion.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Ja, kanske behöver man tyvärr ändra ramberättelsen en del och göra den mindre förutsägbar och kliché. Håller med dig om att en imperiebas inte är speciellt nytänkande.

Galaxen är väldigt stor men allt som är episkt, storslaget och av stor betydelse när det gäller imperiet och dess agenda - har liksom redan skett i filmerna minst en gång.

Jag skulle vilja göra något för att skaka om i snögloben ordentligt. Ändra förutsättningarna genom att döda några nyckelpersoner från filmerna.

Tror även på lite mer komplexa och inte så linjära problemlösningar där alla går att lösa genom att spränga en rymdstation. Vi måste börja tänka större.

- Imperiet är på väg att upptäcka hemligheten med att färdas i tid och rum, för att färdas i tiden och stoppa rebellernas motståndsrörelse från att växa sig stark. Det blir lite som Timecop fast i Scifi Star Wars tappning. Det är långsökt och gör man det fel kan det lätt spåra ut.

- Tänk om det fanns dimensionsdörrar som tillät individer att komma till en plats där kraften tog sig andra uttryck. Minns ni slutet på Star Wars VI där Obi Wan, Yoda och Darth Vader som var döda, visade sig för Luke när han festade med Ewokerna. Man fick känslan av att dessa mäktiga jedis fortfarande levde vidare fast i en annan "värld" så att säga, även fastän de var döda.... Tänk om det gick att komma till denna plats, utan att behöva dö först? Att kunna samtala med döda jedis för att få högre visdom. Det kunde väl vara något att spinna på kanske?

- Ytterligare en tanke är att Courusant totalförstörs av en meteorit eller dylikt. Varför inte låta en jättestor katastrof ske där en stjärnjagare far rakt ner i Courusant och dödar miljontals.

- Eller en katastrof som tar sig ännu större proportioner som får dödsstjärnas förstörelse av Alderaan att framstå som en liten fotnot. En sådan utveckling skulle kasta in galaxen i kaos. Palpatine kanske överlever katastrofen på Courusant men han kan inte vara kvar på planeten. Men förstörelsen av Courusant kan leda till att palpatine riskerar att förlora kontrollen över sina moffar... och i detta maktvakuum så reser sig en ny härskare, med en hemlig agenda för galaxens framtid.

- En ide är att låta en federation av alienraser, som på många sätt är förföljda av imperiet - låta dessa bli en maktfaktor som inte bara sätter sig upp mot imperiets tyrani utan även har planer på att utrota mänskligheten i hela galaxen.

- En häftig tanke är att blanda in rasen Zuuzhan Vong, som kommer från en avlägsen galax. De träder fram i händelsernas centrum efter palpatines död. Läste att denna ras faktiskt scoutade galaxen där star wars utspelar sig i redan långt tidigare. Tänk om kampanjen leder RP till den galax där Zuuzhan Vongs lever. Tänk dig alla häftiga kulturkrockar och problem som de kommer att få med att komma tillbaka till sin egen galax. Men de kan också få kännedom om Zuuzhan Vongs planer på att invadera "Star Wars galaxen" och deras kontakt med Hutterna. Man kan spinna vidare på detta och göra det mycket intressant.

- Blanda in mer skräckstämning i Star Wars skulle jag också tycka vore bra. Bort med matinékänslan och in med mörk mörk mörk otäck deep space känsla där det finns otäckheter bortom din vildaste fantasi. Att gå så långt som att blanda in Chatululika varelser är väl att gå för långt, men men. Förstå mig rätt. Jag vill behålla det som gör Star Wars till star wars, men ändå kasta om saker och ting så att det inte blir så förutsägbart.

- Jag skulle kanske vilja se att det finns ännu mer intriger och färgstarka falanger i konflikten - än bara imperiet, motståndsrörelsen och hutterna. Varför inte låta den gamla trade federation återuppstå under ett nytt ledarskap? Men denna gång står trade federation inte under kontroll av Palpatine eller någon av dennes lakejer - Utan denna gång har trade federationen en helt ny agenda och ett ledarskap som är ett hot mot imperiet.

- En annan sak man kan tänka sig att använda för att skaka om i snökulan är att blanda in de fenomen som gör rymden så spännande och storslagen. Nämligen de fantastiska fenomen som exploderande stjärnor, supernovor, nebulosor, solsystem som kolliderar, svarta hål och mycket sånt otäckt.

- Klockan är 6 på morgonen och jag är jättetrött, så nu kommer en jättejättedum idé, att helt enkelt exprimentera med Star Wars meets Star Trek.... huuu vad hemskt!! ;-) Eller Star Wars meet Stargate? Star Wars meet Babylon 5? Det är väldigt provocerande men jag vill bara få alla att tänka nytt och inte sitta fast i samma tänkesätt hela tiden. Att låta sig inspireras av annan Scifi och implementera vissa saker i Star Wars.

Ja det var lite tankar jag hade så här spontant. Förmodligen är ingenting av det jag tog upp särskilt bra, men jag vill bara kasta ur mig alla möjliga idéer som förhoppningsvis leder fram till något bra i slutänden. Lite brainstorming har ingen dött av :)

Mer feedback på hur Star Wars i allmänhet och kampanjen Dawn of defiance i synnerhet kan bli bättre och mindre rälsad och mindre förutsägbar och enformig?

/Eagle
 
Top