Nekromanti Dawn of the Dead

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Japp, var och såg den igår. Riktigt bra faktiskt. Riktigt, riktigt bra. Skön Zombiefilm när den är som bäst. Blodig, röjig och full med sköna kommentarer. Känns lite ovant, men ändå coolt med snabba zombies. De blir helt enkelt sju resor otäckare när monstren sätter efter dig i samma fart som en kortdistanslöpare (fast de blir inte trötta efter hundra meter).

Mmmm... måste kanske gå och köpa All Flesh...

/Vulf - bwaaaaaiiiiins

don Larsson

Veteran
Jag såg den i söndags och blev positivt överraskad. Jag hade ganska små förväntningar innan. Den är välgjord och har högt tempo, och ger inte riktig samma tid för eftertanke som Romeros original. Filmen innehåller lånade inslag från hela trilogin, och verkar vara gjord med gott humör. Rekommenderas!

Kan någon vänlig själ upplysa om vad är den exakta skillnaden mellan en zombie och en ghoul är? Är zombie ett voodoo-begrepp och ghoul ett kristet begrepp för samma företeelse? Filmerna refereras oftast som zombiefilmer, men men jag kan inte påminna mig på rak arm att de levande döda någonsin kallas det i filmerna. I åtminstone Night of the Living Dead används dock benämningen ghoul ett flertal gånger. Frågan är av akademisk betydelse, men ett vettigt svar skadar ändå inte att få! :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
...och ghoul ett kristet begrepp för samma företeelse?
Ghoul (eller goul) är ett arabiskt begrepp. De är demoner som hemsöker begravningsplatser för att frossa på de döda som ligger där.

/Mikael